20 nieoczywistych zaleceń na poprawę trawienia
Galeria najciekawszych prezentów na Dzień Dziecka... zobacz.
| 20 nieoczywistych zaleceń na poprawę trawienia

20 nieoczywistych zaleceń na poprawę trawienia

Pewna błędna koncepcja stała się w ostatnim czasie dość modna – szczególnie w USA. Według niej po pierwsze: rezygnuje się z produktów typu zboża, jajka, strączkowe, masło i olej, gdyż uznaje się je za ciężkostrawne. Po drugie: w doborze żywności kieruje się głównie podziałem pożywienia za względu na minerały w nich zawarte.

Tymczasem nasz organizm potrzebuje zarówno białka, jak i złożonych węglowodanów i tłuszczów. A dobieranie żywności ze względu na mikroelementy i witaminy wydaje się nieco skomplikowane, gdyż ani jednych, ani drugich, nie sposób posmakować. Rozróżnienie, co jest zdrowe, a co nie, staje się tak nieoczywiste, że zabieganemu dziś człowiekowi nie pozostaje nic innego, jak wierzyć w treści zawarte w reklamach (“Pij mleko, będziesz wielki”). By temu zapobiec, prosta zasada pochodząca ze wschodniej dietetyki może posłużyć za praktyczną wskazówkę:

Wszystko, co smakuje łagodnie i słodko, a więc jaja, zboże, strączkowe, tłuszcze oraz zasobne w skrobie warzywa, jest pożywne i przy tym ciężkostrawne – zaś wszystko, co aromatyczne, a więc gorzkie, kwaśne i ostre lub słone, sprawia, że to, co słodkie, zostaje dobrze strawione.

Tym właśnie zależnościom zawdzięczamy sztukę kulinarną opartą na wykorzystaniu działania różnych smaków. Można spotkać ją we wszystkich kulturach i regionach świata. Służy ona jednemu celowi: poprawieniu strawności tego, co pożywne.

Wszystko to, co pożywne, jest również ciężkostrawne

Prawdziwą przyczyną stosowania aromatycznych przypraw jest więc nie tyle przyjemny smak, co strawność. Smak jest tutaj miłym dodatkiem. Dowiedziono naukowo, że w krajach, w których stosuje się dużą ilość przypraw (kuchnia indyjska, kuchnia tajska), nawet czterokrotnie zmniejsza się zachorowalność na raka (w porównaniu np. z USA). Niezwykle ważne staje się dzisiaj uzmysłowienie sobie zależności pomiędzy błędami w odżywianiu i stylu życia a wynikającymi z nich dolegliwościami. Potrzebna jest wola, aby zmienić szkodliwe przyzwyczajenia i przerzucić się na równie przyjemne, a przy tym wysokowartościowe odżywianie. Warto przejrzeć zbiór starych rodzinnych przepisów i wypróbować ich działanie. Regułą jest, że od dawna znane potrawy są strawniejsze, a dzięki temu pożywniejsze i zdrowsze niż ich nowe kombinacje. Nie bez kozery jemy wymyślony przez nasze babki twarożek z rzodkiewką bądź szczypiorkiem (zawarte w tych roślinach substancje pomagają w trawieniu laktozy).

Warto pamiętać też o paru innych ogólnych zaleceniach pozwalających lepiej znosić codzienne stresy i wykorzystać posiłki do zapobiegania chorobom poprzez poprawę ich przyswajalności i strawności.

20 nieoczywistych zaleceń na poprawę trawienia:

1. Nie zapominając o własnych upodobaniach

Staraj się stopniowo przestawiać odżywianie w zdrowym kierunku. Nasze funkcje trawienne dopasowane są do pewnej sytuacji żywieniowej, dlatego najlepiej znosimy to, co należy do naszej tradycji, i to, co jedliśmy w dzieciństwie.

2. Gotowane potrawy są dla większości ludzi znacznie strawniejsze niż surowe warzywa, owoce i chleb

Chleb (na zakwasie), który poleżał kilka dni, jest strawniejszy niż świeży. Osoby pragnące walczyć z nadwagą osiągają lepsze rezultaty przy spożywaniu dwóch lub trzech gotowanych posiłków dziennie.

3. Na śniadanie doskonale nadają się zupy, potrawy z warzyw, ze zboża

Doświadczenie uczy, że jedzenie ciepłych śniadań przez cztery, pięć dni w tygodniu już po kilku tygodniach przynosi odczuwalną poprawę samopoczucia i witalności. Ważne jest zatem, by zamienić chłodne kanapki na gotowane posiłki. Na śniadanie zamiast wychładzającego twarożku zrób sobie owsiankę, polentę z brzoskwiniami czy kaszę jaglaną lub inne danie z neutralnych, aromatycznych składników.

4. Świeżo ugotowane posiłki są zazwyczaj wartościowsze i strawniejsze niż odgrzewane

Wyjątek to potrawy z surowej i kiszonej kapusty, strączkowych oraz zupy z mięsa – można przechowywać i odgrzewać je przez wiele dni.

5. Zboże gotowane w postaci całego ziarna jest bardzo pożywne, ale niekonieczne strawne

Dlatego zboża warto rozgotowywać, aż się rozpadną (na kleik).

6. Produkty mleczne osłabiają trawienie

Sprzyjają gromadzeniu się wody w tkankach, co prowadzi do nadwagi i utraty witalności. Zamiłowanie do kanapek z serem bywa wymieniane jako najczęstsza przyczyna nadwagi. W ostatnich latach pojawia się coraz więcej wyników badań potwierdzających, że spożywanie nabiału sprzyja powstawaniu osteoporozy (odwapnienia kości), a nie jak dotąd uważano – mu przeciwdziała. Chłodzące działanie produktów fermentacji mleka: jogurtów, zsiadłego mleka i kefiru osłabia aktywność przewodu pokarmowego. Wyjątkiem jest tu masło, gdyż trawienie go polega głównie na spalaniu tłuszczy.

7. Strączkowe stają się strawniejsze przez dodanie imbiru i wodorostów morskich

8. Rosoły na mięsie i kościach są świetnym środkiem wzmacniającym

(także zaleca się gotowanie z dodatkiem świeżego imbiru). Są też dużo bardziej strawne niż smażone mięso.

9. Siekane i drobno krojone mięso jest znacznie strawniejsze niż duże kawałki

– (stek albo sznycel) – szczególnie z dodatkiem świeżego imbiru.

10. Dla strawności ważna jest jakość

Produkty roślinne z ekologicznej uprawy oraz zwierzęce pochodzące ze zwierząt trzymanych i karmionych w naturalny sposób są znacznie pożywniejsze, strawniejsze i zawierają mniej substancji toksycznych.

11. Mrożonki, a zwłaszcza mrożone mięso – są szczególnie ciężkostrawne

12. Pożywienie poddane działaniu promieniowania mikrofalowego jest szkodliwe dla zdrowia

Szybkie odgrzanie w kuchence nie eliminuje zimna zawartego w mrożonym daniu i „przemyca” je do organizmu, co skutkować może wyczerpaniem i nadwrażliwością na chłód.

13. Silnie chłodzone potrawy i napoje oziębiają przewód i utrudniają przyswajanie pożywienia

Zjadanie zbyt dużej ilości zimnych potraw utrudnia aktywność trawienną. To, że naturalna niechęć do schłodzonych napojów i lodów w zimnej porze roku u wielu osób zupełnie zanikła, jest znakiem naszych czasów. Wynika to z wewnętrznego gorąca spowodowanego stresem czy konfliktami emocjonalnymi. Gdyby nie one, nasz organizm nie domagałby się zimnego jedzenia czy picia. Nawyk chłodzenia się w ten sposób widać szczególnie u mężczyzn, czego efektem jest nagłe tycie w średnim wieku – układ trawienny jest na tyle osłabiony, że tłuszcz przestaje być spalany i dochodzi do zbierania się wody. W Bawarii przykładowo pije się grzane piwo pszenne jako lekarstwo na zaziębienie, a w wielu gospodach można zamówić specjalny ogrzewacz do piwa. Błędem w odżywianiu – osiągającym punkt szczytowy w zimnej porze roku – jest zatem jedzenie lodów i picie silnie schłodzonych napojów; szczególnie niewskazane jest to dla kobiet w ciąży i dzieci. Jesienią i zimą nie jemy i nie pijemy nic, co wyjęliśmy bezpośrednio przed spożyciem z lodówki. Zaleca się (głównie dzieciom) picie ciepłej wody. To jedyny napój korzystny dla zdrowia bez jakichkolwiek skutków ubocznych.

14. Słodycze, ciasta i soki owocowe osłabiają przewód pokarmowy i sprzyjają nadwadze

Gotowane posiłki  z wysokowartościowych składników są na tyle pożywne, że zachcianki nie są aż tak nagminne. Pomiędzy posiłkami zamiast czekolady warto zjeść suszone owoce, orzechy czy ziarna słonecznika.

15. Owoce są z reguły ciężkostrawne, gdyż zazwyczaj są zbierane w stanie niedojrzałym

Dlatego warto gotować z nich kompoty, gdyż same owoce mają kwaśny smak i mało aromatu. Łatwiejsze do strawienia będą z dodatkiem cynamonu, kardamonu, goździków, imbiru czy wanilii.

16. Aromatyczne i ostre przyprawy oraz świeże i suszone zioła podnoszą aktywność przewodu pokarmowego, poprawiają strawność potraw i wzmacniają odporność

Świeży imbir pobudza przemianę materii, ułatwia wydalanie wody i tłuszczu. Kardamon także pozwala się pozbyć wody z organizmu. Estragon, fenkuł, kolendra, kminek, majeranek, oregano, rozmaryn, macierzanka, badian i inne zioła jednocześnie pobudzają apetyt i poprawiają trawienie. Częstsze ich używanie pozwala wyjść z monotonnej kuchni sosów na śmietanie i kanapek z serem. Warto przy tym pamiętać, że prawie wszystkie przyprawy oraz zioła mają ciepłą bądź gorącą naturę i działają mniej lub bardziej rozgrzewająco, dlatego też nie należy używać ich w nadmiarze.

17. Na trawienie dobrze wpływają herbatki i napary z ziół i przypraw

18. Dobrze trawione potrawy z wysokowartościowych produktów powodują, że organizm jest wolny od zanieczyszczeń i pełen energii

To, co ma być wydalone, jest wydalane, naczynia krwionośne pozostają otwarte, narządy wewnętrzne i tkanka łączna, kości i skóra – prawidłowo odżywione, a organizm zachowuje dynamikę i zdrowy wygląd.

19. Przyjemnie urządzone miejsce spożywania posiłków i posiłek zjedzony w spokoju to kropka nad „i” zdrowego odżywania

Spokój oznacza również dobre przeżuwanie.

20. Dobry apetyt jest oznaką zdrowia – a to ostateczny rezultat powyższych wskazówek.

Foto: flikr.com/galerie_de_pioul

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Anna Nieszporek-Trzcińska

Prywatnie jest kobietą, szczęśliwą żoną i matką. Z wykształcenia – pedagogiem i filozofem, z przekonania – antypedagogiem. Aktualnie, oprócz pisania, dokształca się na doktoracie w szanowanej polskiej uczelni. Ma nadzieję niedługo zakończyć swój proces kształcenia i zacząć kształcić innych. W wolnych chwilach spaceruje z psem, głaszcze kota i ogląda filmy z happy-endem. Kocha Kanta i Heideggera, ale skrycie przed mężem. W życiu stara się osiągnąć wyższy level kulinarny, duchowy, materialny. Mówi po włosku.
Odwiedź stronę autorki/autora:




Plaża, słońce i… rekiny, czyli o ubraniach na ciepłą porę roku od Jako-o

Krótkowzroczność – jakie mamy możliwości radzenia sobie z tym problemem?

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

Granice – szanujmy cudze, ale także swoje własne. Rozmowa z Małgorzatą Musiał, cz.1

Jak w zgodzie ze sobą zatrzymywać agresję fizyczną i werbalną dziecka?

Pasożyty w twoim ciele – jak je wykryć i jak z nimi walczyć?

Przejdz do: