Kategorie
Edukacja Naturalne procesy uczenia się

4 powody, dla których dzieci powinny uczyć się programowania

W ciągu ostatnich kilku lat programowanie komputerów i innych urządzeń stało się bardzo popularne, przechodząc długą drogę od: zarezerwowane wyłącznie dla geeków do codziennego użytku – w Stanach, Wielkiej Brytanii także w szkołach na różnych poziomach edukacji.

Na początku roku prezydent Obama zatwierdził wprowadzenie do programu szkół podstaw programowania. Ostatnio pojawiła się także organizacja code.org, która stworzyła serię filmów z udziałem gwiazd Hollywood i NBA zachęcających uczniów do nauki programowania. Świadomość, że jest ono niezwykle użyteczne, że jest językiem przyszłości, wzrasta – zwłaszcza wśród młodzieży

duckie deck
Tłumaczenie ufundował:

W ciągu ostatnich kilku lat programowanie komputerów i innych urządzeń stało się bardzo popularne, przechodząc długą drogę od: zarezerwowane wyłącznie dla geeków do codziennego użytku – w Stanach, Wielkiej Brytanii także w szkołach na różnych poziomach edukacji.

Na początku roku prezydent Obama zatwierdził wprowadzenie do programu szkół podstaw programowania. Ostatnio pojawiła się także organizacja code.org, która stworzyła serię filmów z udziałem gwiazd Hollywood i NBA zachęcających uczniów do nauki programowania. Świadomość, że jest ono niezwykle użyteczne, że jest językiem przyszłości, wzrasta – zwłaszcza wśród młodzieży.

programowanie

Oto cztery powody:

1. Programowanie to umiejętność podstawowa

Żyjemy w społeczeństwie, w którym komputery i smartfony są na porządku dziennym. Współczesne dzieci i młodzież żyją w zupełnie innym świecie, niż ich rodzice 20 lat temu, codziennie korzystając z serwisów takich jak Youtube, Netfix czy Facebook. Nawet zabawki często są interaktywne i wiele z nich można zaprogramować (np. Lego Minestrone).

Wiedza o tym jak dany program działa, by móc z niego korzystać, to jedno. Zrozumienie, w jaki sposób się to dzieje, to jednak co innego. To wyzwanie, które współczesne dzieci pokochają –  programowanie umożliwi im zrozumienie świata w którym żyją i da bezpośredni wpływ na rzeczy w ich otoczeniu.

W przyszłości technologii w naszym życiu będzie jeszcze więcej i nasza zależność od niej będzie jeszcze większa. Współczesna młodzież musi być w stanie nie tylko z technologii korzystać, ale także rozumieć ją i nad nią panować.

2. To sposób, aby tworzyć

Młoda generacja to pokolenie, które dąży do zmiany. Jednakże w celu wprowadzania innowacji i zmian muszą nauczyć się kodować. Do niedawna ludzie szerzyli idee za pomocą słowa pisanego. Jeśli posiadałeś umiejętność pisania, miałeś możliwość kreowania zmian. Obecnie pisanie nie jest w stanie ani trochę tak skutecznie wpłynąć na zmianę zachowań jak posługiwanie się medium cyfrowym. Doskonale ukazuje to przykład Arabskiej Wiosny. Znany pisarz mógłby podżegać gniew odsłaniając wydarzenia odbywające się w regionie. Ale to, co naprawdę było ludziom potrzebne, to możliwość zorganizowania się i protestowania. Esej, bez względu na to jak dobrze byłby napisany, nie był w stanie tego dokonać. A prosta strona na Facebooku mogła (i dokonała).

Chodzi o to, że pragniemy aby nasze dzieci były w stanie tworzyć i zmieniać rzeczy, miały siłę sprawczą. Młodzi powinni być aktywnymi uczestnikami światowej gospodarki, a nie tylko biernymi konsumentami.

3. Masz doskonały pomysł na innowacyjny produkt? Świetnie. Możesz wcielić go w życie?

Każdy ma jakieś pomysły. Niestety tylko garstka z nas ma szanse je realizować. Bez należytego wykonania, pomysł nigdy nie wykorzysta swego potencjału. To, co dzieli twórców idei od tych, którzy potrafią wcielić je w życie, to po prostu umiejętność kodowania!

Chcesz, by twoje dziecko było myślicielem i innowatorem, który jest w stanie realizować swoje pomysły? Jeśli tak, to zachęć je do nauki programowania.

4. Programowanie wcale nie jest takie trudne

W rzeczywistości to całkiem prosty proces. Otrzymujesz natychmiastową informację zwrotną. Dla przykładu, jeśli dziecko programuje czcionkę, aby miała określony kolor, i widzi pożądany rezultat, oznacza to, że to, co zrobiło, było właściwe. W obecnych czasach chcę to mieć tu i teraz taka natychmiastowa gratyfikacja jest niezmiernie ceniona.

Nauka programowania odbywa się w taki sam sposób jak nauka każdego innego języka. Z tą różnicą, że posiada o wiele większą moc. Jedynie za pomocą komputera dziecko może użyć umiejętności, których się uczy, aby stworzyć coś, co zmieni świat.

We współczesnym świecie znajomość programowania to możliwość rozumienia, budowania i zmieniania. Potwierdzają to najwięksi liderzy od prezydenta Obamy, przez Billa Gatesa, Elona Muska do Marka Zuckerberga. Dla liderów jutra to chyba najważniejsza umiejętność. Jeśli do tej pory twoje dziecko nie zaczęło się uczyć kodowania, najwyższa pora zacząć.

Tekst oryginalny: tynker.com

Tłumaczenie ufundował

dd

Foto

Avatar photo

Autor/ka: Ewa Krogulska

Psycholog, doula i promotorka karmienia piersią. Współautorka książki „Jak zrozumieć małe dziecko”. Prowadzi zajęcia profilaktyczne dla dzieci i młodzieży oraz wykłady, warsztaty i konsultacje dla rodziców.

2 odpowiedzi na “4 powody, dla których dzieci powinny uczyć się programowania”

Nie każdy pisze dobre/przeciętne wiersze i powieści, tak też nie każdy pisze dobry/przeciętny kod.
Jestem za edukacją dzieci w szkole z podstaw programowania, ale tylko po to, by osoby które się tym zainteresuja miały ułatwiony start później. Natomiast jestem wielce przeciwny promowaniu programowania jako umiejętności dla każdego. Tak jak Pani Autor nie potrafi nawet poprawnie nazwać Lego Mindstorms (Minestrone to taka zupa :) ), tak też nie każde dziecko będzie rozumiało programowanie. Narzucanie takiego materiału dzieciom, może niestety odnieść odwrotny skutek. Dziecko które na początku nie będzie rozumiało podstaw programowania, a jego koledzy będą znacznie lepsi od niego (różnych mamy nauczycieli w szkołach, niestety), bardzo szybko zniechęci się do samego programowania, a jego prawdziwy talent (np jako analityka, doradcy IT) może być stracony przez złe podejście.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.