5 sposobów na wzmocnienie inteligencji emocjonalnej dziecka
KIDS FASHION - 100 najciekawszych propozycji. Zobacz...
| 5 sposobów na wzmocnienie inteligencji emocjonalnej dziecka

5 sposobów na wzmocnienie inteligencji emocjonalnej dziecka

Inteligencja emocjonalna (EQ)  to najogólniej mówiąc zdolność rozpoznawania własnych uczuć oraz uczuć innych osób. Obejmuje kompetencje emocjonalne i społeczne.

Do tych pierwszych należą:

  • samoświadomość – czyli wiedza o swoich stanach emocjonalnych,
  • adekwatna samoocena – świadomość swoich ograniczeń, możliwości, to również doświadczanie własnej osoby niezależnie od sądów innych ludzi,
  • samoregulacja/samokontrola – panowanie nad swoimi emocjami, nieuleganie impulsom, czyli świadome reagowanie na świat zewnętrzny.

Jeśli chodzi o kompetencje związane z relacjami z innymi ludźmi (społeczne), wyróżniamy:

  • empatię – czyli rozumienie stanów innych osób, w poszczególnych sytuacjach;,
  • asertywność – posiadanie i wyrażanie własnego zdania,
  • perswazja – umiejętność wzbudzania u innych określonych zachowań i reakcji,
  • przywództwo – zdolność do generowania pomysłów oraz angażowania w nie innych,
  • współpracę – zdolność do współdziałania z innymi.

5 sposobów, by wzmocnić inteligencję emocjonalną dziecka:

  1. Mówmy o uczuciach. Nazywajmy smutek, radość, złość i inne emocje, jakie odczuwamy. Nauczmy dziecko rozpoznawać i nazywać emocje, które mu towarzyszą. Przykładowo, kiedy podejrzewamy złość: „Wyglądasz na zezłoszczonego. Twoja twarz jest czerwona, a twoje ciało jest napięte.” Kiedy dziecko dorasta, rozmawiajmy z nim o tym, jak kontrolować swoje emocje. Szukajcie wspólnie sposobów na to, jak radzić sobie ze smutkiem, gniewem, rozczarowaniem, utrzymaniem stanu szczęścia. To nauka na całe życie.
  2. Akceptujmy każde uczucie. Oczywiście, wolelibyśmy u naszych dzieci obserwować wyłącznie “pozytywne”, czyli łatwe do przeżywania emocje. Gniew sprawia, że pojawia się złość. Smutek sprawia, że się martwimy. Możemy chcieć chronić dzieci przed uczuciem rozczarowania i niepokoju w nadziei, że przed nimi wyłącznie szczęśliwy czas, że dzieciństwo to okres tylko dobrych uczuć. Ale życie nie zawsze jest szczęśliwe – i to ważne dla dziecka, aby dowiedziało się, że wszystkie emocje są normalne i że ma prawo je czuć. Natomiast nie każda reakcja na uczucie musi być akceptowana – możemy na przykład powiedzieć dziecku, że nie zgadzamy się na rzucanie przedmiotami jako wyraz złości. Mamy prawo pokazać dziecku swoje granice. Nie należy jednak odrzucać uczuć „niewygodnych”, ale je przeżywać – i szukać pomocnych sposobów ich wyrażania.
  3. Szukajmy sposobu na rozwiązanie problemu. Zamiast pozostawienia dziecka sam na sam z problemem, naprowadźmy je na drogę, po przejściu której samo znajdzie rozwiązanie. Przykładowa sytuacja: rodzeństwo kłoci się o zabawkę. Mówimy do jednego z nich: „Rozumiem, że jesteś zdenerwowany, bo twój brat chce bawić się tą samą zabawką wtedy, kiedy ty. Czy masz jakiś pomysł na rozwiązanie tego problemu?”. Jeśli dziecko nie podsuwa rozwiązań, zasugerujmy jakieś i zapytajmy o zdanie, np. „Może będziecie bawić się na przemian. Co o tym sądzicie?”
  4. Dajmy przykład. Szczere mówienie o własnych uczuciach, bez wyolbrzymiania problemu lub ignorowania go, pomaga dziecku zrozumieć, że przeżywanie emocji jest ludzkie.
  5. Grajmy w gry, które budują inteligencję emocjonalną. Przeglądając czasopisma czy książki przyglądajcie się twarzom ludzi i rozmawiajcie o tym, jakie emocje na nich widać. Następnie poprośmy dziecko o narysowanie na kartce papieru pustych twarzy ludzi i z pomocą mazaka albo części twarzy wyciętych z gazet twórzcie własne twarze. Lista uczuć, które pojawiają się w nas każdego dnia jest bardzo długa.

Literatura:

  • Daniel Goleman, Inteligencja emocjonalna, wyd. Media Rodzina
  • Daniel Goleman, Inteligencja emocjonalna w praktyce, wyd. Media Rodzina

 Foto: flikr.com/39424835@N03

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Dzieci są ważne

Dobry Duch serwisu Dziecisawazne.pl:)
Odwiedź stronę autorki/autora: http://dziecisawazne.pl/




Krótkowzroczność – jakie mamy możliwości radzenia sobie z tym problemem?

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

Stern na piątek, cz. 8 – Nauczycielu, masz wielką moc!

Dzieci warto leczyć bezpiecznie – rozmowa z Michèle Boiron

Chcesz, żeby twoje dziecko się „lepiej uczyło”? Daj mu więcej wolnego czasu!

Przejdz do: