Co to jest seks, czyli jak wyjaśnić dziecku współżycie seksualne?
| Co to jest seks, czyli jak wyjaśnić dziecku współżycie seksualne?

Co to jest seks, czyli jak wyjaśnić dziecku współżycie seksualne?

Zadawanie pytań to jeden z ważniejszych etapów rozwoju dziecka. Na początku pojawiają się te proste: co to? po co? U dzieci starszych, które zauważają zależności przyczynowo-skutkowe, pytania stają się coraz bardziej skomplikowane. Uzyskana wiedza pozwala dziecku zaspokoić ciekawość, ale jednocześnie porządkuje świat, który je otacza.

Wiele dziecięcych pytań przysparza rodzicom trudności. Po pierwsze dlatego, że nie znamy na nie odpowiedzi, po drugie – czasem wprawiają nas w zakłopotanie. „Trudne pytania” to m.in. te, które dotyczą seksualności. „Mamo, dlaczego nie masz siusiaka?”, „Tato, czy mi też urosną włosy w miejscach intymnych? – to tylko wybrane pytania, które może zadać przedszkolak. Pytania wraz z wiekiem dziecka stają się coraz bardziej skomplikowane i dociekliwe.

Czterolatkowi wystarczy wiedza o tym, że aby urodziło się dziecko, potrzebni są mama i tata, którzy się kochają i mocno do siebie przytulają. Ale co mamy odpowiedzieć sześciolatkowi pytającemu „w jaki sposób plemnik taty dostaje się do ciała mamy?”, lub ośmiolatkowi, który po powrocie ze szkoły spyta „co to jest seks”?  To pytania, na które niektórzy dorośli reagują z niepokojem. Nie uciekajmy jednak od nich, bo dziecko prędzej czy później znajdzie na nie odpowiedź. Jeśli nie wytłumaczymy mu przebiegu zapłodnienia, któremu towarzyszy penetracja, to dowie się o niej od rówieśników (niestety często w zwulgaryzowanej formie). Niektóre dzieci bywają zszokowane, kiedy po raz pierwszy dowiadują się na lekcji biologii o aspektach „technicznych” związanych z zapłodnieniem. Dlatego warto, aby o tej intymnej relacji dowiedziały od swoich rodziców. Kiedy? Wtedy, kiedy zaczną o tę kwestię dopytywać. Jeżeli wyjaśnienie tej kwestii sprawia nam trudność, wykorzystajmy książki, które omawiają bardziej szczegółowo tematykę relacji seksualnej, budowy narządów płciowych i poczęcia – w sposób dostosowany do wieku i sposobu myślenia dzieci. Niektóre z tych publikacji zawierają opisy dotyczące rozmnażania ssaków, inne – ilustracje przedstawiające różnice w budowie anatomicznej dojrzałej kobiety i mężczyzny. Możemy również spotkać takie, które tłumaczą, dlaczego w wyniku ewolucji u niektórych organizmów doszło do przeniesienia procesu zapłodnienia do wnętrza ciała. Odpowiadając na pytania starszemu dziecku, należy używać fachowej terminologii płciowej, unikając zbędnej infantylizacji lub wulgaryzacji.

Rodzice jako pierwsi kształtują postawę dziecka wobec własnej płciowości i seksualności. Dziecko nie będzie się wstydzić zadawać pytań dotyczących współżycia i seksualności, jeśli rodzic będzie traktował je tak samo, jak pytania z innych sfer życia. Negatywne reagowanie na dziecięce pytania dotyczące tej tematyki, odkładanie ich na późniejszy czas może spowodować, że seks będzie się kojarzył dziecku z czymś wstydliwym i złym, a informacji na jego temat zacznie szukać w innym źródle, na własną rękę.

Rozmowa z 8-letnim dzieckiem

– Tato, co to jest seks?

– Seks to współżycie seksualne.

– A co to jest współżycie seksualne?

– Współżycie seksualne dotyczy osób dorosłych, np. mnie i mamy. Mówimy o nim wtedy, kiedy dwie dorosłe osoby będąc nago całują się, przytulają do siebie, dotykają się nawzajem. To sprawia im przyjemność.

– Czy podczas seksu dochodzi do połączenia komórki mamy i taty?

– Podczas seksu z penisa taty wydostaje się płynna substancja, która zawiera miliony plemników, jeden z nich może połączyć się z komórką jajową, która znajduje się w ciele mamy. Jeśli do tego dojdzie, mówimy, że doszło do zapłodnienia, a po 9 miesiącach urodzi się dziecko.

– A jak te plemniki z siusiaka taty dostaną do ciała mamy?

– Podczas seksu tata i mama bardzo się do siebie przytulają. Wtedy penis taty wchodzi do waginy mamy, następnie plemniki wydostają się z penisa i poruszają się już samodzielnie, aż jeden z nich dotrze do komórki jajowej. Wtedy komórki mamy i taty łączą się.

Polecana literatura:

  • „Skąd się (nie) biorą dzieci?”, Bianca-Beata Kotoro, Wiesław Sokoluk
  • „Horror! czyli skąd się biorą dzieci”, Grzegorz Kasdepke
  • „Zwykła książka o tym, skąd się biorą dzieci”, Alicja Długołęcka
  • „Jestem chłopcem, jestem dziewczynką – rozmowy o płci, uczuciach i seksualności”, Roberta Giommi
  • „Tak się wszystko zaczęło – Od pierwszej komórki do człowieka”, Jonathan Lindstrom

Foto: flikr.com/zedzap

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Ewa Kostoń

Filozofka, edukatorka seksualna, pomysłodawczyni pierwszego sklepu w Polsce specjalizującego się w sprzedaży książek, zabawek i pomocy dla dzieci wspierających rozwój psychoseksualny. Absolwentka podyplomowych studiów z edukacji seksualnej na ŚUM w Katowicach. Autorka aplikacji eduSeksus. Prywatnie żona i mama 7-letniej Mai. Prowadzi bloga „Nie wierzę w bociana” poświęconego seksualności wieku rozwojowego.
Odwiedź stronę autorki/autora: http://blog.niewierzewbociana.pl/




Książeczki Pucio – zabawy logopedyczne dla najmłodszych

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

„Człowiek to jedyny ssak, który odstawia swoje potomstwo, zanim ono będzie na to gotowe”. 3 historie o samoodstawieniu się dziecka od piersi

Czy faktycznie myślisz, to co myślisz? O wielkiej roli przekonań w naszym życiu

Juul na poniedziałek, cz. 63 – Wszystkie dzieci potrzebują autorytetu osobistego

Przejdz do: