Czego nie dadzą dziecku akcesoria do nauki chodzenia?
| Czego nie dadzą dziecku akcesoria do nauki chodzenia?

Czego nie dadzą dziecku akcesoria do nauki chodzenia?

Rynek asortymentu dziecięcego zasypuje nas przedmiotami mającymi usprawnić rozwój dziecka, czasem twierdząc nawet, że są one niezbędne dla osiągnięcia odpowiedniego poziomu rozwojowego. Skutkuje to często rezygnacją przez rodziców z korzystania z ich własnych kompetencji do wspierania dziecka w zdobywaniu nowych umiejętności.

Rodzice często pytają o wpływ korzystania z szelek zabezpieczających czy chodzika  na rozwój ruchowy i relację między pomiędzy dzieckiem a rodzicem.

chodzik

Chodzik a relacja

Jeśli chodzi o aspekt psychologiczny, stosowanie tego typu przedmiotów może wpływać na osłabienie relacji rodzic-dziecko, a co za tym idzie (w sposób niebezpośredni) ogólnego rozwoju dziecka. Rodzic powinien być dla swojego dziecka bazą: przy nauce chodzenia stać w bezpiecznej odległości za dzieckiem, pozwalać na eksplorację otoczenia. Dziecko powinno doświadczać wielozmysłowej stymulacji poprzez poznawanie otoczenia, a rolą rodzica jest zachęcanie, a raczej nieprzeszkadzanie w naturalnej ciekawości dziecka i czuwanie – w bezpiecznej odległości – nad jego bezpieczeństwem.

Chodzik a dotyk

Poza tym chodzik eliminuje z relacji rodzic-dziecko coś bardzo ważnego – dotyk, który wpływa korzystnie nie tylko na rozwój percepcji czuciowej rąk i całego ciała, ale także na budowanie relacji. W chodziku dziecko jest dużo mniej stymulowane niż przy kroczeniu bez chodzika, a powinno nauczyć się nie tylko chodzić, ale również upadać. Rodzic może upadać wraz z dzieckiem, żeby zobaczyło, że jest to coś, co czasami przytrafia się każdemu.

Pozwólmy dzieciom eksplorować otoczenie, dając jednocześnie do zrozumienia, że jesteśmy obecni (poprzez mówienie do dziecka, dotyk), i możemy w każdej chwili pomóc.

W doborze akcesoriów dla dzieci kierujmy się własną intuicją, nie ofertą rynkową, i postawmy na naturalny, niespieszny rozwój dziecka oparty na zdrowej relacji z bliskimi. Wszystkie teorie przywiązania podkreślają wielkie znaczenie dotyku i bliskości. Nie zapewnią tego dziecku żadne, nawet najlepsze, sprzęty, ale obecność rodzica.

Wpływ chodzika na rozwój fizyczny dziecka

(Fragment: Jak dbać o prawidłową postawę ciała dziecka, Anna Schab)

W Stanach Zjednoczonych chodziki znajdują się na „czarnej liście”, oficjalnie zakazane przez Amerykańską Akademię Pediatryczną i Narodowe Zrzeszenie Szpitali Dziecięcych. Ich produkcja i sprzedaż zostały również zakazane w Kanadzie. Wykazano bardzo dużą urazowość (zwłaszcza urazy czaszkowo-mózgowe) wśród dzieci, które kształtowały chód z ich pomocą. Chodzenie w chodzikach pozbawia bowiem dziecko możliwości kształtowania orientacji przestrzennej, schematu ciała, planowania motorycznego, koordynacji naprzemiennej i równowagi ciała. Rozwija nieprawidłowy wzorzec chodu i nieprawidłową postawę ciała. Warto zatem zrezygnować z tej niebezpiecznej „zabawki” i pozwolić dziecku we własnym tempie odkrywać zalety dwunożnej pozycji.

Foto

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Piotr Janoszka

Psycholog dziecięcy z Wrocławia.
Odwiedź stronę autorki/autora: http://koloroweslonce.pl/




Dlaczego warto zrezygnować z białej mąki?

„Nie mówimy o naszym dziecku, że jest chore”. Rozmowa z Martą Wawrzyniak – mamą dziewczynki z zespołem Downa

„Co zrobiłem, żeby zainteresować dzieci magią drzewa czy szumu wodospadu?” Rozmowa z ekologiem Jackiem Bożkiem

Przejdz do: