Czym zastąpić cukier?
| Czym zastąpić cukier?

Czym zastąpić cukier?

Cukier trzcinowy jest niezdrowy i szkodzi tak samo jak biały cukier – podnosi poziom cukru we krwi i osłabia układ odpornościowy, co może powodować wiele problemów zdrowotnych, m.in. cukrzycę typu 2, otyłość i próchnicę.

Wiele przetworzonych produktów żywnościowych, które często jemy i które lubimy, takich jak ketchup, płatki śniadaniowe, owocowo-warzywne napoje i słone przekąski, ma w swoim składzie cukier trzcinowy. To chwyt marketingowy producentów wpajających rodzicom, że cukier trzcinowy jest zdrową alternatywą białego. Dobra wiadomość jest taka, że zdrowe – zdrowsze niż cukier trzcinowy – naturalne substancje słodzące można kupić w dobrym supermarkecie, sklepie z naturalną żywnością i w sklepach internetowych. Zła – wszystkie kosztują więcej niż cukier biały czy trzcinowy.

Czym zastąpić cukier?

1. Surowy miód (RAW)

To najcenniejsza substancja słodząca. Z wyjątkiem plastrów miodu każdy miód, który jest w sprzedaży, jest w mniejszym lub większym stopniu przetworzony. Tanie miody z supermarketów są rzecz jasna w czołówce tych najbardziej przetworzonych, a zarazem najmniej wartościowych. Są pasteryzowane, przez co nie krystalizują się tak szybko, często są fałszowane za pomocą dodatku skrobi ziemniaczanej czy melasy, cukru, bywają także skażone antybiotykami i innymi chemikaliami. Surowy miód jest natomiast skoncentrowanym nektarem kwiatów, pochodzi prosto z miodarki, jest nieogrzewany, czysty, żywy, nieprzetworzony i zawiera składniki podobne do tych występujących w owocach. Miód ma w sobie szeroki wachlarz witamin i minerałów takich jak: niacyna, ryboflawina, kwas pantotenowy, wapń, miedź, żelazo, magnez, mangan, fosfor, potas i cynk. Jest stosowany w leczeniu m.in.: kaszlu, astmy, kataru siennego, a także oparzeń słonecznych i ran. Świetnie smakuje na kanapkach, jako dodatek do jogurtu, owsianki, naleśników i koktajli.

2. Stewia

To słodzik ok. 300 razy słodszy od cukru, który dodatkowo nie ma kalorii. Za jego słodki smak odpowiedzialne są glikozydy stewiolowe – związki, które występują w liściach i łodygach. Jedna łyżeczka sproszkowanych liści stewii odpowiada szklance cukru. Jednak mimo to nie jest ona kaloryczna i nie powoduje próchnicy. Stewię kupimy w sklepach ze zdrową żywnością oraz w Internecie. Jest dostępna w postaci świeżych liści, skoncentrowanych wyciągów w proszku, w tabletkach i w płynie. Świeże liście stewii polecamy jako dodatek do sałatek. Suszone i sproszkowane sprawdzą się do słodzenia napojów. Stewia może być również składnikiem przetworów owocowych czy soków. Nie polecamy jej z kolei do wypieków, ponieważ szybko się karmelizuje.

Reklama sponsora artykułu

3. Ksylitol

To niskokaloryczny cukier wytwarzany z kory brzozowej. Ma o 40% mniej kalorii i o 75% mniej węglowodanów niż zwykły cukier. Jest przetwarzany powoli, co powoduje bardzo małe zmiany w wydzielaniu insuliny, dzięki czemu ma ponad 9-krotnie niższy indeks glikemiczny niż cukier. Co ciekawe, ksylitol w ilości ok. 15 gramów dziennie wytwarza się sam w organizmie człowieka – w procesach trawienia pokarmu z różnych źródeł. Świetnie nadaje się do słodzenia herbaty lub kawy oraz dosładzania domowych wypieków, deserów, konfitur, napojów i innych dań. Jest odpowiedni do gotowania, pieczenia, mrożenia – zakres temperatury w jego przypadku jest bardzo szeroki. Nie nadaje się jednak do pieczenia ciast drożdżowych.

Przeczytaj: Ksylitol – cukier, który wzmacnia organizm

4. Syrop klonowy

Otrzymuje się go z pnia klonu. Gęsta konsystencja syropu uzyskiwana jest dzięki odparowaniu wody. Jest bogaty w sole mineralne, ważne w prawidłowej pracy serca i układu nerwowego, takie jak: wapń, magnez, potas, fosfor i mangan. Zawiera witaminy z grupy B, niacynę, biotynę oraz kwas foliowy. Syrop klonowy jest mniej kaloryczny niż biały cukier i miód. Może być używany do pieczenia domowych słodkości, należy jednak pamiętać o tym, że ma konsystencję cieczy, trzeba więc zmniejszyć ilość mleka roślinnego lub wody w przepisie. Znakomicie komponuje się z warzywami.

5. Syrop z brązowego ryżu

Powstaje, gdy ugotowany ryż zostanie potraktowany enzymami, które rozkładają skrobię. Po odparowaniu pozostaje gęsty syrop z odrobiną błonnika i minerałów. Stanowi on obfite źródło fruktozy, dlatego nie należy jeść go zbyt dużo. Ma niższy indeks glikemiczny od białego cukru. Nadaje potrawom ciekawy, karmelowo-orzechowy smak, dlatego polecamy go do pieczenia, dań kuchni chińskiej oraz owsianki i domowych deserów.

6. Purée z owoców

Można nim zastąpić cukier w przepisie na domową słodkość. Cały owoc zawiera błonnik i białko. Banany, jabłka i jagody będą doskonałym zamiennikiem białego cukru w babeczkach, koktajlach, naleśnikach czy w owsiance.

7. Słód ryżowy, jęczmienny, kukurydziany

Są pozyskiwane odpowiednio z: ryżu, jęczmienia i kukurydzy. Zawierają głównie maltozę, która łatwo rozkłada się w naszym organizmie na glukozę. Słody zbożowe poprawiają trawienie, uwalniają od zastojów pokarmowych, wzmacniają żołądek. Można je dodawać do domowych deserów, wypieków, muesli i innych potraw.

8. Syropy:

  • Daktylowy – jest bogaty w potas, magnez, żelazo, witaminy z grupy B oraz dobroczynne antyoksydanty.
  • Orkiszowy – można nim słodzić napoje. W przeciwieństwie do cukru białego zawiera cenne minerały. Jest bogaty w wapń, żelazo, magnez, sód i fosfor. Zwykle dodaje się go do ciast i twarożku.
  • Ryżowy – ma najbardziej neutralny smak spośród pozostałych naturalnych słodzików, dzięki temu nie zmienia smaku potraw.

9. Suszone owoce

Rodzynki, daktyle, figi, morele, śliwki, krążki z jabłek… Są najzdrowsze, bo nieprzetworzone, naturalne, nie zawierają pustych kalorii, są bogate w składniki odżywcze, służą naszemu organizmowi i wspierają jego odporność. Zawierają dużą ilość błonnika. Poza tym są bogate w potas, miedź, żelazo i mangan. Suszone owoce mają podobną ilość przeciwutleniaczy co niektóre świeże owoce, zwłaszcza suszone śliwki. Można je dodawać do wypieków zamiast cukru.

10. Melasa z chleba świętojańskiego z karobu

Produkt naturalny, nie zawiera sztucznych barwników ani konserwantów. To aromatyczny syrop o karmelowym posmaku, który zawiera wyłącznie naturalnie występujące cukry. Jest doskonałym źródłem minerałów takich jak: magnez, żelazo, wapń, fosfor, witamin – np. B1, B2, B3, E oraz białka i węglowodanów. Melasa to świetny zamiennik cukru – dobrze sprawdzi się do przygotowywania domowych deserów.

11. Karob

Proszek z chleba świętojańskiego to zamiennik kakao i czekolady, szczególnie polecany alergikom. Jest produktem naturalnym. To bogate źródło magnezu, żelaza, wapnia, fosforu, witamin B1 B2, B3, E, a także białka i węglowodanów. Najczęściej stosujemy go do przygotowywania deserów oraz wypieku ciasteczek i ciast. Co ciekawe, karob wspomaga leczenie kaszlu i grypy, może być też pomocny w leczeniu astmy i problemów wywołanych przez alergie.

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Dzieci są ważne

Dobry Duch serwisu Dziecisawazne.pl:)
Odwiedź stronę autorki/autora: http://dziecisawazne.pl/




Książeczki Pucio – zabawy logopedyczne dla najmłodszych

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

„Każda zmiana, jakiej dokonamy w sobie, przekłada się na świat zewnętrzny”. Rozmowa z Aleksandrą Bagińską i Joanną Nowicką

Nowe technologie mają zły wpływ na rozwój dzieci do drugiego roku życia!

Jesienne drugie śniadanie dla dziecka – co dobrego spakować do plecaka?

Przejdz do: