Czym zastąpić cukier?
| Czym zastąpić cukier?

Czym zastąpić cukier?

Cukier trzcinowy jest niezdrowy i szkodzi tak samo jak biały cukier – podnosi poziom cukru we krwi i osłabia układ odpornościowy, co może powodować wiele problemów zdrowotnych, m.in. cukrzycę typu 2, otyłość i próchnicę.

Wiele przetworzonych produktów żywnościowych, które często jemy i które lubimy, takich jak ketchup, płatki śniadaniowe, owocowo-warzywne napoje i słone przekąski, ma w swoim składzie cukier trzcinowy. To chwyt marketingowy producentów wpajających rodzicom, że cukier trzcinowy jest zdrową alternatywą białego. Dobra wiadomość jest taka, że zdrowe – zdrowsze niż cukier trzcinowy – naturalne substancje słodzące można kupić w dobrym supermarkecie, sklepie z naturalną żywnością i w sklepach internetowych. Zła – wszystkie kosztują więcej niż cukier biały czy trzcinowy.

Czym zastąpić cukier?

1. Surowy miód (RAW)

To najcenniejsza substancja słodząca. Z wyjątkiem plastrów miodu każdy miód, który jest w sprzedaży, jest w mniejszym lub większym stopniu przetworzony. Tanie miody z supermarketów są rzecz jasna w czołówce tych najbardziej przetworzonych, a zarazem najmniej wartościowych. Są pasteryzowane, przez co nie krystalizują się tak szybko, często są fałszowane za pomocą dodatku skrobi ziemniaczanej czy melasy, cukru, bywają także skażone antybiotykami i innymi chemikaliami. Surowy miód jest natomiast skoncentrowanym nektarem kwiatów, pochodzi prosto z miodarki, jest nieogrzewany, czysty, żywy, nieprzetworzony i zawiera składniki podobne do tych występujących w owocach. Miód ma w sobie szeroki wachlarz witamin i minerałów takich jak: niacyna, ryboflawina, kwas pantotenowy, wapń, miedź, żelazo, magnez, mangan, fosfor, potas i cynk. Jest stosowany w leczeniu m.in.: kaszlu, astmy, kataru siennego, a także oparzeń słonecznych i ran. Świetnie smakuje na kanapkach, jako dodatek do jogurtu, owsianki, naleśników i koktajli.

2. Stewia

To słodzik ok. 300 razy słodszy od cukru, który dodatkowo nie ma kalorii. Za jego słodki smak odpowiedzialne są glikozydy stewiolowe – związki, które występują w liściach i łodygach. Jedna łyżeczka sproszkowanych liści stewii odpowiada szklance cukru. Jednak mimo to nie jest ona kaloryczna i nie powoduje próchnicy. Stewię kupimy w sklepach ze zdrową żywnością oraz w Internecie. Jest dostępna w postaci świeżych liści, skoncentrowanych wyciągów w proszku, w tabletkach i w płynie. Świeże liście stewii polecamy jako dodatek do sałatek. Suszone i sproszkowane sprawdzą się do słodzenia napojów. Stewia może być również składnikiem przetworów owocowych czy soków. Nie polecamy jej z kolei do wypieków, ponieważ szybko się karmelizuje.

Reklama sponsora artykułu

3. Ksylitol

To niskokaloryczny cukier wytwarzany z kory brzozowej. Ma o 40% mniej kalorii i o 75% mniej węglowodanów niż zwykły cukier. Jest przetwarzany powoli, co powoduje bardzo małe zmiany w wydzielaniu insuliny, dzięki czemu ma ponad 9-krotnie niższy indeks glikemiczny niż cukier. Co ciekawe, ksylitol w ilości ok. 15 gramów dziennie wytwarza się sam w organizmie człowieka – w procesach trawienia pokarmu z różnych źródeł. Świetnie nadaje się do słodzenia herbaty lub kawy oraz dosładzania domowych wypieków, deserów, konfitur, napojów i innych dań. Jest odpowiedni do gotowania, pieczenia, mrożenia – zakres temperatury w jego przypadku jest bardzo szeroki. Nie nadaje się jednak do pieczenia ciast drożdżowych.

Przeczytaj: Ksylitol – cukier, który wzmacnia organizm

4. Syrop klonowy

Otrzymuje się go z pnia klonu. Gęsta konsystencja syropu uzyskiwana jest dzięki odparowaniu wody. Jest bogaty w sole mineralne, ważne w prawidłowej pracy serca i układu nerwowego, takie jak: wapń, magnez, potas, fosfor i mangan. Zawiera witaminy z grupy B, niacynę, biotynę oraz kwas foliowy. Syrop klonowy jest mniej kaloryczny niż biały cukier i miód. Może być używany do pieczenia domowych słodkości, należy jednak pamiętać o tym, że ma konsystencję cieczy, trzeba więc zmniejszyć ilość mleka roślinnego lub wody w przepisie. Znakomicie komponuje się z warzywami.

5. Syrop z brązowego ryżu

Powstaje, gdy ugotowany ryż zostanie potraktowany enzymami, które rozkładają skrobię. Po odparowaniu pozostaje gęsty syrop z odrobiną błonnika i minerałów. Stanowi on obfite źródło fruktozy, dlatego nie należy jeść go zbyt dużo. Ma niższy indeks glikemiczny od białego cukru. Nadaje potrawom ciekawy, karmelowo-orzechowy smak, dlatego polecamy go do pieczenia, dań kuchni chińskiej oraz owsianki i domowych deserów.

6. Purée z owoców

Można nim zastąpić cukier w przepisie na domową słodkość. Cały owoc zawiera błonnik i białko. Banany, jabłka i jagody będą doskonałym zamiennikiem białego cukru w babeczkach, koktajlach, naleśnikach czy w owsiance.

7. Słód ryżowy, jęczmienny, kukurydziany

Są pozyskiwane odpowiednio z: ryżu, jęczmienia i kukurydzy. Zawierają głównie maltozę, która łatwo rozkłada się w naszym organizmie na glukozę. Słody zbożowe poprawiają trawienie, uwalniają od zastojów pokarmowych, wzmacniają żołądek. Można je dodawać do domowych deserów, wypieków, muesli i innych potraw.

8. Syropy:

  • Daktylowy – jest bogaty w potas, magnez, żelazo, witaminy z grupy B oraz dobroczynne antyoksydanty.
  • Orkiszowy – można nim słodzić napoje. W przeciwieństwie do cukru białego zawiera cenne minerały. Jest bogaty w wapń, żelazo, magnez, sód i fosfor. Zwykle dodaje się go do ciast i twarożku.
  • Ryżowy – ma najbardziej neutralny smak spośród pozostałych naturalnych słodzików, dzięki temu nie zmienia smaku potraw.

9. Suszone owoce

Rodzynki, daktyle, figi, morele, śliwki, krążki z jabłek… Są najzdrowsze, bo nieprzetworzone, naturalne, nie zawierają pustych kalorii, są bogate w składniki odżywcze, służą naszemu organizmowi i wspierają jego odporność. Zawierają dużą ilość błonnika. Poza tym są bogate w potas, miedź, żelazo i mangan. Suszone owoce mają podobną ilość przeciwutleniaczy co niektóre świeże owoce, zwłaszcza suszone śliwki. Można je dodawać do wypieków zamiast cukru.

10. Melasa z chleba świętojańskiego z karobu

Produkt naturalny, nie zawiera sztucznych barwników ani konserwantów. To aromatyczny syrop o karmelowym posmaku, który zawiera wyłącznie naturalnie występujące cukry. Jest doskonałym źródłem minerałów takich jak: magnez, żelazo, wapń, fosfor, witamin – np. B1, B2, B3, E oraz białka i węglowodanów. Melasa to świetny zamiennik cukru – dobrze sprawdzi się do przygotowywania domowych deserów.

11. Karob

Proszek z chleba świętojańskiego to zamiennik kakao i czekolady, szczególnie polecany alergikom. Jest produktem naturalnym. To bogate źródło magnezu, żelaza, wapnia, fosforu, witamin B1 B2, B3, E, a także białka i węglowodanów. Najczęściej stosujemy go do przygotowywania deserów oraz wypieku ciasteczek i ciast. Co ciekawe, karob wspomaga leczenie kaszlu i grypy, może być też pomocny w leczeniu astmy i problemów wywołanych przez alergie.

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Dzieci są ważne

Dobry Duch serwisu Dziecisawazne.pl:)
Odwiedź stronę autorki/autora: http://dziecisawazne.pl/




Książeczki Pucio – zabawy logopedyczne dla najmłodszych

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

Dlaczego nuda jest potrzebna?

Naturalne czy stylizowane? Jakie zdjęcia warto zrobić noworodkowi

Kiedy dziecko ciągle mówi “nie”. Rozmowa Moniki Szczepanik i Eweliny Adamczyk

Przejdz do: