Dieta w połogu - nie zapominajmy o tym, jakie to ważne
KIDS FASHION - 100 najciekawszych propozycji. Zobacz...
| Dieta w połogu – nie zapominajmy o tym, jakie to ważne

Dieta w połogu – nie zapominajmy o tym, jakie to ważne

Kluczem do dobrego samopoczucia i siły po porodzie jest dobra, zbilansowana, sezonowa dieta. Wyczerpany i zmęczony organizm szczególnie w czasie połogu jest wrażliwy na pokarmy, którymi go raczysz. Posiłki bogate w białko (niekoniecznie zwierzęce) i witaminy pozwalają wrócić do formy szybko i skutecznie. Swój pomysł na dietę połogową ma też tradycyjna medycyna chińska.

Zacznijmy od rozprawienia się z mitami. To nieprawda, że dieta mamy karmiącej czy też po prostu dieta mamy w połogu powinna być dietą eliminacyjną. Tak naprawdę odżywianie się w połogu nie różni się niczym od odżywiania się w każdym innym momencie życia. Nie ma znaczenia więc, czy jesteś po porodzie siłami natury, cięciu cesarskim, karmisz piersią bądź z różnych względów – mieszanką. Twoja dieta powinna być po prostu zdrowa, sezonowa i zbilansowana.
Prawdą jest jednak, że jeśli dostarczysz swojemu organizmowi odpowiednich produktów, odwdzięczy ci się on większą siłą, kondycją i szybszym powrotem do formy.

Na co warto postawić w czasie połogu?

1. Białko

Jeśli jadasz mięso, jedz chudy drób i ryby (ale zwracaj uwagę na ich pochodzenie!). Jeśli jesteś na diecie wegetariańskiej bądź wegańskiej, postaw na soczewicę (30 proc. łatwo przyswajalnego białka), fasolę (22 proc. białka), migdały (12 proc. białka), sezam (zawartość białka jest podobna jak w białku kurzym) i wodorosty (70 proc. pełnowartościowego białka).

2. Węglowodany

Jeśli węglowodany, to tylko te pochodzące z pełnych ziaren zbóż. Nieoczyszczone zboże w postaci czystego ziarna lub mąki to źródło wielu substancji mineralnych, witamin oraz białka i błonnika. W procesie oczyszczania, czyli uzyskania np. białej mąki pszennej, tracimy około 25 proc. łatwo przyswajalnego białka i aż 95 proc. błonnika, a także większość witamin i minerałów.

3. Wapń

W naszej kulturze utarło się już, że najlepszym źródłem wapnia w diecie jest mleko. Faktycznie, sam wapń jest nam niezbędny, ale możemy go pozyskać skuteczniej z produktów roślinnych – fasoli, orzechów, migdałów, ziarna sezamu. Dobrym źródłem wapnia są również warzywa – brokuły, kapusta, botwinka, pietruszka, rzeżucha, wodorosty morskie takie jak kelp, kombu czy wakame.

4. Zioła

Nie dość, że wspomagają procesy trawienne, zapobiegają wzdęciom i poprawiają walory smakowe wielu potraw, mają też moc leczenia chorób, są bogatym źródłem witamin, mikroelementów i naturalnych, prozdrowotnych substancji chemicznych. W okresie poporodowym pomagają odzyskać równowagę i wzmacniają organizm. To właśnie dlatego w Indiach zaleca się przez pierwsze 2 tygodnie połogu picie ziół i korzystanie z ziołowych kąpieli.

Do zalecanych ziół należą m.in.:

  • pokrzywa zwyczajna – źródło wapnia i żelazu, ma działanie moczopędne, zapobiega niedokrwistości, wzmacnia organizm i zwiększa produkcję mleka;
  • mniszek lekarski – źródło witaminy A i potasu, ułatwia procesy trawienne;
  • malina właściwa – wzmacnia i odżywia mięśnie macicy, wzmaga produkcję mleka, przywraca równowagę po porodzie;
  • melisa lekarska – w połączeniu z rumiankiem eliminuje przygnębienie poporodowe, usuwa ból głowy i depresję;
  • poziomka pospolita – łagodzi skurcze macicy, działa uspokajająco;
  • przywrotnik pospolity – wzmacnia macicę, dzięki właściwościom ściągającym zapobiega krwotokom poporodowym;
  • kora dębu – ze względu na właściwości ściągające używa się jej do podmywania się przy źle gojącej się ranie po nacięciu krocza.

W ciąży i połogu nie można stosować następujących ziół: krwawnik pospolity, mięta, serdecznik, tasznik, pluskwica groniasta.

5. Naturalny cukier

To naturalne, że po dużym wysiłku, jakim jest poród, bierze nas ochota na słodkie. Jednak spożywanie produktów bogatych w biały, rafinowany cukier powoduje, że tracimy z rezerw własnego organizmu witaminę B, wapń, fosfor i żelazo. Nadmierne spożycie cukru wpływa na dolegliwości takie jak zbyt wysoki poziom złego cholesterolu, nerwowość, nawracające zapalenia pochwy, depresje, otyłość. Jeśli mamy ochotę na coś słodkiego, lepiej sięgnąć po świeże i suszone owoce, słodkie warzywa, kompoty i naturalne napary z ziół słodzone dobrej jakości miodem.

6. Zupa “połogowa”*

Na koniec przepis na „połogową zupę”, tradycyjnie już serwowaną kobietom w Chinach jako pierwszy napój po porodzie. Chińczycy wierzą, że poza szybkim uzupełnieniem czi (energii życiowej), pomaga też uzupełnić krew. Taką zupę najczęściej zaczyna przygotowywać partner lub przyjaciółka rodzącej, kiedy pojawiają się pierwsze sygnały o rozpoczynającym się porodzie.

Wersja mięsna:

Składniki:

  • świeży kurczak,
  • kilka marchewek,
  • garść pietruszki,
  • 2–3 litry wody.

Przygotowanie:

Wszystkie składniki wrzucić do garnka, zalać wodą i gotować przez trzy, maksymalnie cztery godziny. Następnie odcedzić, schłodzić i ewentualnie zebrać nadmiar tłuszczu. Zaleca się pić wywar od chwili porodu przez kilka tygodni po dwie do trzech filiżanek dziennie. Jeśli matka karmi piersią, napar ten podaje się przez cały okres laktacji i spożywa co tydzień lub 14 dni. Kobieta pije wówczas przez trzy do czterech dni dwie do trzech filiżanek dziennie.

Jakie działanie ma zupa?

Wywar przygotowany na mięsie wypiera zimno i rozpuszcza zastój krwi. Tonizuje czi i krew oraz uzupełnia jing nerek. Dzięki długiemu gotowaniu marchew z pietruszką i kurczakiem są szczególnym lekarstwem na krew kobiety w trakcie połogu. Chińczycy wierzą, że ich wywar poprawia również nastrój i minimalizuje ryzyko pojawienia się depresji poporodowej.

Wersja wegetariańska:

Składniki:

  • 3–4 marchewki,
  • kilka plastrów selera,
  • ½ łodygi pora,
  • pęczek pietruszki,
  • kilka łodyg szparagów,
  • 3–4 litry wody.

Przygotowanie:

Warzywa gotować w wodzie przez dwie do trzech godzin, następnie odcedzić. Pić codziennie jeden do półtora litra wywaru.

*za: „Odżywianie według Pięciu Przemian dla matki i dziecka” B. Temelie i B. Trebuth.

Foto: flikr.com/gspinto

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Dzieci są ważne

Dobry Duch serwisu Dziecisawazne.pl:)
Odwiedź stronę autorki/autora: http://dziecisawazne.pl/




Książeczki Pucio – zabawy logopedyczne dla najmłodszych

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

Jaki wpływ na dzieci (i dorosłych) ma czytanie?

Rodzicu zrób z siebie głupka, czyli kilka niezawodnych sposobów na rozładowanie napięcia w relacji z dzieckiem

Wróciliście z wakacji i… musisz odpocząć?

Przejdz do: