Dlaczego dzieci (codziennie) powinny jeść owoce?
Galeria najciekawszych prezentów na Dzień Dziecka... zobacz.
| Dlaczego dzieci (codziennie) powinny jeść owoce?

Dlaczego dzieci (codziennie) powinny jeść owoce?

Jak wynika z zeszłorocznych badań, ponad 22 proc. polskich uczniów cierpi co najmniej na nadwagę. To największy skok wagowy ze wszystkich państw UE. Powodów jest kilka, ale te najważniejsze to przede wszystkim brak ruchu i zła, wysoko przetworzona dieta.

Dlatego, by nasze dzieci nie były narażone na szereg chorób związanych z nadwagą: cukrzycę typu 2., choroby układu krążenia, nadciśnienie tętnicze, nowotwory, zaburzenia hormonalne, należy od niemowlaka uczyć je zdrowych nawyków żywieniowych, a w wieku szkolnym szczególnie pilnować diety. Najłatwiej do owych zdrowych nawyków żywieniowych przyzwyczaić dzieci zaczynając od owoców.

Dlaczego dzieci powinny jeść owoce?

Człowiek (ten mały też) powinien jeść pięć posiłków dziennie i ich zdecydowana większość powinna być chociaż wzbogacona o owoce (nawet obiad!). Oto dlaczego:

  • są stosunkowo niskokaloryczne (poza winogronami i daktylami), a jednocześnie pełne witamin i związków mineralnych, pomagają regulować wszystkie procesy w ciele – od wzrostu po trawienie,
  • potrafią nawodnić organizm sprawniej niż sama woda, ponieważ wodzie w nich zawartej towarzyszą makro- i mikroelementy,
  • zawierają dużo związków mineralnych – zarówno mikroelementów takich jak: żelazo, cynk, jod czy selen, jak i makroelementów: wapnia, magnezu, fosforu czy sodu, które są odpowiedzialne m.in. za budowanie tkanek i kości oraz regulację kwasowo-zasadową,
  • mają bardzo dużo witamin, dzięki temu wzmacniają układ odpornościowy, nerwowy, wzrok, mięśnie; witaminy są wydalane z ciała człowieka, ważne, by je ciągle dostarczać,
  • są bogate w błonnik – to różnorodne substancje zazwyczaj pochodzenia roślinnego nieulegające strawieniu. Błonnik ma ogromny wpływ na działanie układu pokarmowego: obniża wchłanianie cholesterolu, ciśnienie krwi oraz poziom glukozy, reguluje perystaltykę jelit, zmniejsza uczucie głodu, czyści jelita i ma działanie antynowotworowe dla przewodu pokarmowego.
Reklama sponsora artykułu

Kaszka pszenna z jabłkiem i bananem

Kaszka pszenna, jabłkowo-bananowa, ze składników z rolnictwa ekologicznego.

ZOBACZ

Kaszka ryżowa z bananem

Kaszka ryżowa pełnoziarnista, z bananem, ze składników z rolnictwa ekologicznego.

ZOBACZ

Kaszka owsiana z jabłkiem i wanilią

Kaszka mleczna, owsiana pełnoziarnista, jabłkowo-waniliowa, ze składników z rolnictwa ekologicznego.

ZOBACZ

Pierwsze owocowe kroki

W Polsce zazwyczaj pierwszym owocem jest jabłko. To bardzo dobry wybór ze względu na to, że owoc ten ma pochodzenie krajowe, często ekologiczne (nawet z własnego sadu) i jest bardzo różnorodny gatunkowo – są odmiany słodkie, kwaśne, miękkie lub twarde. Jabłka są bardzo bogatym źródłem witamin i błonnika i bardzo rzadko uczulają. Poza tym można je serwować w przeróżnych postaciach – od surowego lub gotowanego na parze w całości, poprzez mus, przecier, sok aż po kompot. Co ważne, kiedy to tylko będzie już możliwe, najlepiej z okazji pierwszych ząbków u dzieci (choć wybór tego momentu zależy od rodzica, on najlepiej zna możliwości swojego dziecka), należy zacząć podawać dzieciom owoce nieobrane, ponieważ w skórce i tuż pod nią jest najwięcej witamin. Teorie o skórce “przyklejającej się” do żołądka czy przełyku można włożyć między bajki. Najlepiej zacząć od obierania owocu “w kratkę”, by dziecko powoli przyzwyczajało się do nowej tekstury i smaku.

Jakie owoce są najlepsze dla dzieci?

Warto pamiętać, żeby podawać dzieciom owoce z upraw ekologicznych, ponieważ nie są nawożone chemicznie ani pryskane pestycydami czy herbicydami, które są groźnie dla ludzi, a dla dzieci szczególnie. Najlepiej wybierać te z rynku lokalnego, ponieważ mamy pewność, że owoce będą świeże i nie spędziły tygodni w transporcie. Oto kilka przykładów owoców i ich wpływu na organizm:

  • jabłka, czarna porzeczka – tu króluje witamina C, która wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, bierze udział w przemianie materii i niweluje wolne rodniki,
  • banan, awokado, melon – bogate w potas, który bierze udział w wytwarzaniu energii, reguluje pracę mięśni (np. skurcze), jego nadmiar jest wydalany z moczem,
  • morele, brzoskwinie, śliwki, wiśnie – bogate w witaminę A, która odpowiedzialna jest za zdrowe oczy oraz regenerację komórek,
  • maliny, gruszki, jabłka – to bogactwo błonnika, który jest odpowiedzialny za jelita, pomaga na zaparcia, usuwa toksyny i zwiększa uczucie sytości.

W jakiej formie?

Najlepiej owoce podawać surowe, ze skórką i w całości. A poza tym:

  • jako świeżo wyciśnięty (w wyciskarce wolnoobrotowej) sok – lecz nie codziennie i najlepiej jako zamiennik posiłku, a nie napój,
  • pokrojone jako dodatek do kaszek i jogurtów,
  • w formie sałatki owocowej czy jako dodatek do surówki do obiadu,
  • w formie przetworów (poza sezonem),
  • suszone,
  • jako musy (najmłodszym, by ćwiczyć karmienie łyżeczką).

Owoce są bardzo zróżnicowaną grupą pokarmową. Najważniejsze, by jadłospis był różnorodny, ponieważ każdy owoc posiada ważne dla rozwoju dzieci wartości odżywcze. A najlepiej smakują latem, na trawie przy akompaniamencie świeżej i zimnej lemoniady.


Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Karolina Kowalczyk

Mama dwóch córek, żona jednego męża, wojowniczka o zdrowie fizyczne i psychiczne swojej rodziny. Humanistka, ateistka, gaduła i zwolenniczka terapii śmiechem (nawet przez łzy). Organizatorka, której marzeniem jest napisanie książki, otwarcie restauracji i przespanie ośmiu godzin.
Odwiedź stronę autorki/autora:




Jak naturalnie wykorzystać potencjał mózgu dziecka? Rozmowa z Marzeną Żylińską, cz.2

Plaża, słońce i… rekiny, czyli o ubraniach na ciepłą porę roku od Jako-o

Krótkowzroczność – jakie mamy możliwości radzenia sobie z tym problemem?

Z głową w chmurach! Zabawki do… tworzenia zabawek

Co cennego możemy ofiarować dzieciom w Dzień Dziecka?

„Łakocie i witaminy” Serio? Jakich przekąsek dla dzieci warto unikać?

Przejdz do: