Dlaczego warto zrezygnować z białej mąki?
Galeria najciekawszych prezentów na Dzień Dziecka... zobacz.
| Dlaczego warto zrezygnować z białej mąki?

Dlaczego warto zrezygnować z białej mąki?

Ze wszystkich zbóż największym zainteresowaniem cieszy się pszenica. Jemy jej bardzo dużo. Najczęściej w formie białej, wysoko oczyszczonej mąki, która wykorzystywana jest do produkcji chleba, bułek, bagietek, ciast, ciasteczek, pączków, rogalików, pizzy, dań typu fast food, naleśników… Dodatek białej mąki pszennej znajdziemy także w wielu produktach spożywczych takich jak np. słodycze, pasztety czy daniach gotowe.

Mąka oczyszczona

Mąka powstaje w wyniku mielenia ziaren zbóż na proszek. Przedtem usuwana jest zewnętrzna osłonka ziarna, zwana otrębem, zawierająca większość substancji odżywczych i błonnik. Biały proszek, który tak chętnie wykorzystujemy do pieczenia chleba, ciast czy bułeczek, jest produktem pozbawionym większości wartości odżywczych, stanowi bogate źródło skrobi i niewielkie źródło białka – głównie w postaci glutenu. Zawiera przy tym jedynie śladowe ilości minerałów i witamin.

Gdy nasza dieta bazuje w większości na zbożach oczyszczonych – produktach z białek mąki, oczyszczonym ryżu i kaszy mannie, możemy spodziewać się wystąpienia w przyszłości problemów zdrowotnych. Sama biała mąka ani wyroby z niej nie są trujące, jednakże regularnie spożywane sprawiają, że nasz organizm przybiera na wadze, gromadzi tkankę tłuszczową, nie otrzymuje odpowiedniej podaży witamin i składników mineralnych potrzebnych mu do prawidłowego funkcjonowania.

Zróbmy małe doświadczenie – wsypmy szklankę białej mąki do miski z wodą. Co się stanie? Powstanie coś na kształt kleju. Podobnie dzieje się w naszym organizmie. Pozbawiona błonnika biała mąka działa jak zapychacz. Długo przebywa w naszych jelitach, spowalnia ruch perystaltyczny jelit, może być przyczyną zaparć i gromadzenia wody w organizmie. Ciało, aby strawić duże ilości wyrobów z białej mąki, potrzebuje sporo wody i soków trawiennych.

Mąka nieoczyszczona

Pełne ziarno pszenicy w ok. 85% składa się ze skrobi, a 15% stanowi otoczka. Substancje znajdujące się w otoczce umożliwiają rozszczepienie i przyswojenie przez nasz organizm skrobi, czyli wspomagają jej trawienie. Dodatkowo są doskonałym źródłem błonnika, który dba o to, aby treść pokarmowa nie przebywała w naszych jelitach zbyt długo, oraz witamin i minerałów: z grupy B, PP, magnezu, wapnia, fosforu, żelaza itd.

Biała mąka pszenna jest niekorzystna także dla naszej trzustki, gdyż gwałtownie podnosi się po jej spożyciu poziom glukozy we krwi, a potem równie gwałtownie spada, powodując wahania poziomu glukozy i wydzielania przez trzustkę insuliny. Może to doprowadzić nawet do powstania cukrzycy typu II. Mąka pełnoziarnista, dzięki sporej ilości błonnika pokarmowego, nie powoduje takich wahań, gdyż błonnik spowalnia wchłaniania cukrów do krwiobiegu.

Mąką pełnoziarnista, oprócz tego że zawiera więcej błonnika, witamin i minerałów, dodatkowo jest mniej kaloryczna niż biała mąka pszenna. Po zjedzeniu pieczywa razowego uczucie sytości pozostanie nam na dłużej, a mniejsza liczba kalorii pomoże nam utrzymać zdrowie i szczupłą sylwetkę.

Jednymi z najważniejszych dobrodziejstw, jakie ma w składzie mąka pełnoziarnista, są witaminy: z grupy B, w tym tak ważna witamina B1, oraz B2, B6, kwas foliowy, fosfor, cynk, magnez i żelazo. Mąka biała, rafinowana jest praktycznie pozbawiona tych wartościowych składników odżywczych. Z tego powodu w Ameryce i Wielkiej Brytanii biała mąka pszenna jest fortyfikowana witaminami i kwasem foliowym.

Mąką pełnoziarnista dzięki zawartości błonnika, minerałów i witamin wspiera działanie naszego układu nerwowego, odpornościowego, pokarmowego, dokrewnego (poprzez harmonizowanie działania trzustki). Przeciwdziała zaparciom, gwałtownym skokom poziomu cukru we krwi, co wiąże się z uczuciem senności, zmęczenia, osłabieniem koncentracji i uwagi.

Czy należy z diety całkowicie wyeliminować białą mąkę i zastąpić ją wyłącznie mąką razową?

Moim zdaniem – warto! Warto również sięgać po mąki różnych rodzajów zbóż: gryczaną, z komosy ryżowej, z prosa, z żyta, z jęczmienia, ale także po mąkę kasztanową, kokosową czy np. z topinamburu.
Zjedzenie raz na jakiś czas białego pieczywa, pizzy czy drożdżówki nie spowoduje katastrofy, jednakże należy pamiętać, aby na co dzień w naszej diecie królowały zboża pełnoziarniste, jak najmniej przetworzone, wtedy jesteśmy pewni, że wybieramy zdrowie.

Pełnoziarniste naleśniki dla całej rodziny

(przepis na 4 sztuki o średnicy 15 cm)

  • litr mleka ryżowego lub dowolnego mleka roślinnego
  • 1¼ szklanki mąki pszennej lub orkiszowej razowej
  • 1 łyżka słodu, np. syropu klonowego
  • 1 łyżeczka sody oczyszczonej
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1 białko jaja kurzego
  • olej kokosowy lub masło klarowane do smażenia
  • Wszystkie składniki zmiksować. Na lekko posmarowaną olejem patelnię wylewać dosyć sporą porcję ciasta i smażyć na średnim ogniu pod przykryciem. Przewracać, gdy wierzch będzie ścięty. Powinny wyjść wysokie i puszyste. Świetnie smakują z polewą ze zmiksowanych truskawek (lub z przysmażonych na maśle truskawek z dodatkiem np. miodu) lub z duszonym/pieczonym w piekarniku jabłkiem.

    Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

    Anna Szydlik

    Terapeuta Tradycyjnej Medycyny Chińskiej, dietetyk. Na terenie Śląska prowadzi warsztaty, seminaria dotyczące zdrowego odżywiania i zdrowego stylu życia. Jako dietoterapeuta stara się połączyć tradycyjną, empiryczną wiedzę wschodu z naukowym podejściem świata zachodniego.
    Odwiedź stronę autorki/autora: http://www.tmch.com.pl/




    Jak naturalnie wykorzystać potencjał mózgu dziecka? Rozmowa z Marzeną Żylińską, cz.2

    Plaża, słońce i… rekiny, czyli o ubraniach na ciepłą porę roku od Jako-o

    Krótkowzroczność – jakie mamy możliwości radzenia sobie z tym problemem?

    Pasożyty w twoim ciele – jak je wykryć i jak z nimi walczyć?

    Właściwości oleju z oregano

    7 procesów, które zachodzą w mózgu kobiety w trakcie karmienia piersią

    Przejdz do: