„Dobra relacja. Skrzynka z narzędziami dla współczesnej rodziny” - uskrzydlająca podróż do świata miłości, uważności, zrozumienia i samoświadomości
| „Dobra relacja. Skrzynka z narzędziami dla współczesnej rodziny” – uskrzydlająca podróż do świata miłości, uważności, zrozumienia i samoświadomości

„Dobra relacja. Skrzynka z narzędziami dla współczesnej rodziny” – uskrzydlająca podróż do świata miłości, uważności, zrozumienia i samoświadomości

Chcesz, aby twoje dziecko było szczęśliwe? Spójrz na siebie i na nie z innej/nowej perspektywy: pielęgnuj relację z nim, rozmawiaj, poświęcaj czas, słuchaj… Jak zadbać jednak o potrzeby całej rodziny, kiedy każdy z domowników ma coś do zrobienia, każdy ma też inne oczekiwania? Czy żyjąc w pośpiechu da się zbudować dobrą relację z dzieckiem?

Małgorzata Musiał – pedagog, autorka bloga DobraRelacja.pl w swojej książce „Dobra relacja. Skrzynka z narzędziami dla współczesnej rodziny” podejmuje próbę odpowiedzi na to pytanie na podstawie swoich wieloletnich obserwacji oraz doświadczeń zdobytych podczas prowadzenia praktyk, warsztatów i indywidualnych konsultacji z rodzicami.

“Dobre relacje z innymi ludźmi sprawiają, że jesteśmy zdrowi i szczęśliwi”

Jedną z podstaw tej hipotezy są wyniki niezwykle interesującego badania “The Harvard Study of Adult Development”, w którym udział wzięło 724 mężczyzn. Losy badanych śledzono przez 75 lat rok po roku, pytając ich o zadowolenie z pracy i rodziny. Analizowano dwie grupy: pierwszą stanowili mężczyźni studiujący na Uniwersytecie Harvarda, drugą – chłopcy zamieszkujący najbiedniejsze dzielnice Bostonu (celowo wybrani z rodzin, którym nie wiodło się zbyt dobrze). Okazało się, że niezależnie od statusu społecznego badani, którzy po wielu latach pozytywnie oceniali swoje relacje z bliskimi, nazywając je “serdecznymi i ciepłymi”, cieszyli się lepszym zdrowiem i byli dużo bardziej zadowoleni ze swojego życia niż pozostali.

Autorka książki wysnuwa więc następujący wniosek: jeśli chcemy pomóc naszym dzieciom szczęśliwie przeżyć życie, “moglibyśmy skupić się na wyposażeniu ich w umiejętność budowania i podtrzymywania żywych oraz głębokich relacji z innymi”. Zaczynając oczywiście od zbudowania takiej relacji z naszym dzieckiem… Ot i cała tajemnica przeżycia życia w satysfakcjonujący sposób – pielęgnować dobre związki z bliskimi.


„Dobra relacja. Skrzynka z narzędziami dla współczesnej rodziny” w Natuli.pl

Ale jak to zrobić? Co ze starymi paradygmatami i metodami wychowawczymi?

Co na przykład zamiast kary? „Zbuduj relację, całkowicie zmieniając swoje podejście” – odpowiada autorka książki i otwiera przed nami całą skrzynię z narzędziami wspierającymi te działania.

“Skrzynia z narzędziami” opiera się na autorskim modelu piramidy, który składa się z pięciu stopni, nieograniczonych określoną kolejnością czy hierarchią, stosowanych na co dzień zamiennie i zupełnie elastycznie. Autorka piramidy najwięcej miejsca poświęca tematowi granic, najmniej natomiast konsekwencjom rozumianym jako naturalne następstwo zaistniałej sytuacji. Opisany model piramidy to nic innego jak przekazanie nam, rodzicom, opiekunom czy wychowawcom, narzędzi niezbędnych do zbudowania szczęśliwej relacji z dzieckiem. To bezcenne wskazówki i podpowiedzi, jak radzić sobie na co dzień z emocjami swoimi i swojego dziecka, jak reagować na jego potrzeby, jak rozmawiać i słuchać, rozwiązywać konflikty i możliwie najlepiej troszczyć się o małego człowieka, nie zapominając przy tym o atencji dla samego siebie.

Granice

Małgorzata Musiał w swojej książce podkreśla, że my, dorośli, wcale nie musimy wyznaczać granic swojemu dziecku, ponieważ każdy przychodzi na świat wyposażony w umiejętność ich rozpoznawania. Dziecko wie, kiedy jest zmęczone, a kiedy nie. Ma pełną świadomość tego, kiedy jest głodne, a kiedy nie. Wie, kiedy potrzebuje przytulenia się do mamy, taty czy innego opiekuna. Mały człowiek wie, kiedy coś go zaboli lub kiedy coś innego wywoła w nim uczucie strachu.

Co zaburza proces odczytywania własnych granic przez małego człowieka?

Negowanie przez dorosłego odczuć, emocji i uczuć dziecka – sugeruje autorka książki. To rodzic, opiekun czy nauczyciel może podważyć zaufanie dziecka do siebie samego. Jeśli mama mówi, że nic się nie stało, kiedy maluch płacze, bo właśnie się przewrócił, dziecko zaufa mamie, bo jest większa i mądrzejsza od niego – nie będzie więc płakać. Kiedy pani w przedszkolu mówi, że nie ma co się bać zwykłego pająka na ścianie, to znaczy, że lęk i odczucia, które dziecku towarzyszą, są nieważne. Skoro nieustannie zaprzeczamy jego rzeczywistym przeżyciom, traci ono wiarę w to, “że sygnały płynące z jego ciała warto brać pod uwagę”.

Co można zrobić, by wspierać umiejętność rozpoznawania własnych granic u dzieci?

Zaufać im, rozmawiać z nimi, respektować ich emocje i odbierać je jako sygnały, a nie zachowanie wymierzone przeciwko nam. Każda reakcja dziecka na daną sytuację, nawet jeśli wydaje się nam być przesadna, jest jego i należy to w pełni uszanować.

Współpraca i rozwiązywanie konfliktów

W książce można znaleźć cały wachlarz sytuacji wraz z ich wnikliwą analizą oraz różne sposoby i wskazówki, które podpowiedzą, jak reagować na potrzeby, emocje i zachowania dziecka, by nie burzyć jego zaufania do nas oraz do siebie samego.

Ale co robić, kiedy rodzic nie godzi się na to, czego w danym momencie chce dziecko? Warto odwołać się wtedy do emocji i potrzeb (współpraca) – podpowiada autorka. Potrzeby lubią, “gdy się je widzi, opisuje, traktuje poważnie i uważnie”. Nie trzeba ich od razu zaspokajać, to nawet niemożliwe, by zaspokajać każdą potrzebę dziecka w danej chwili, warto jednak je zauważyć i o nich mówić: “Krzyczysz, bo nie kupiłam ci lizaka, o który prosiłeś?”, “Czujesz się rozzłoszczony, bo nie zostaliśmy dłużej w parku?”, “Płaczesz, bo upadłeś i coś cię zabolało?” zamiast: “Przestań krzyczeć, lizaki są niezdrowe”, “Nie złość się, wrócimy tu jeszcze jutro”, “Nie płacz, nic się nie stało” (rozwiązywanie konfliktów).

Autorka dużo miejsca poświęca też odpowiedzialności osobistej. Mówi o tym, że warto, aby to dorosły przejął odpowiedzialność za siebie. To on przecież posiada większe doświadczenie życiowe i potrafi przewidywać następstwa różnych działań. Dziecko nie zostało wyposażone w tę zdolność. Jeśli np. maluch po kilku minutach znudził się rowerem wziętym na długi spacer, to zamiast mówić: “Chciałeś zabrać rower, to była twoja decyzja, teraz musisz go prowadzić” albo “Mówiłam, że tak będzie, zawsze to samo. Teraz sam sobie radź” i obwiniać go za zmianę decyzji, lepiej przemyśleć, co można zrobić następnym razem (konsekwencje).

Na podstawie licznych praktycznych przykładów autorka pokazuje też, skąd bierze się strach dorosłego przed odmawianiem dziecku tego, czego ono chce w danej chwili, i podpowiada, jak można powiedzieć “nie”, nie raniąc uczuć młodego człowieka. W książce widać bogaty warsztat autorki w zakresie wspierania dorosłych w rozwiązywaniu trudności, z którymi spotykają się na swej rodzicielskiej drodze. Można znaleźć w niej praktyczne odpowiedzi na wiele nurtujących pytań, np.:

  • Jak radzić sobie z emocjami swoimi i swojego dziecka?
  • Czy jednomyślność rodziców jest ważna w budowaniu relacji z dzieckiem?
  • Jak działa mózg dziecka i co to oznacza dla rodziców?
  • Czym jest dziecięce “nie” i jak sobie z nim radzić?
  • Jak formułować prośby, by były zrozumiałe dla innych?
  • Czy zabawa może być lekiem na całe zło?
  • Jak rozwiązywać konflikty w rodzinie?

Poza znamienną “skrzynią z narzędziami” Małgorzata Musiał otwiera przed czytelnikami swoje serce. Przemawia autentycznością, praktycznym i świadomym podejściem do rodzicielstwa. Książka jest bogata w treść, inspirująca i niebywale budująca. Autorka wyjaśnia bowiem, że zwątpienie jest rzeczą ludzką, a ziarenko niepewności co do słuszności swoich rodzicielskich decyzji, kiełkujące w nas tak często, to odczucia zupełnie naturalne. Istnieje jednak wiele sposobów na to, by wytrwać na swej bliskościowej drodze. Wracanie wspomnieniami do własnych doświadczeń, myśl o tym, że dziecko potrzebuje wsparcia i miłości, świadomość przemijalności emocji czy umiejętność zadbania o siebie to tylko kilka strategii opisanych w książce. To uskrzydlająca podróż do świata miłości, uważności, zrozumienia i samoświadomości. Do świata dobrej relacji.

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Magdalena Boćko-Mysiorska

Autorka projektów "Obudź się, szkoło" i "Zaopiekowany maluch", nauczycielka, redaktorka, metodyk, wykładowca, lektor praktycznej nauki pierwszego języka obcego, autorka i współautorka podręczników i programów nauczania, doktorantka. Prywatnie mama montessoriańskiej córki.
Odwiedź stronę autorki/autora: http://obudzsieszkolo.pl/




Nowe spojrzenie na autorytet. Fragment książki „Rodzic jako przywódca stada” Jespera Juula

Jak nasz układ nerwowy reaguje na stres i czym jest samoregulacja?

Ząbkowanie – jak naturalnie łagodzić objawy

Przejdz do: