Frytki i chipsy, czyli ziemniaki i co jeszcze?
| Frytki i chipsy, czyli ziemniaki i co jeszcze?

Frytki i chipsy, czyli ziemniaki i co jeszcze?

Fast food, czyli m.in. frytki, hamburgery, hot dogi oraz chipsy i krakersy, to nie tylko bomba kaloryczna, lecz także źródło niepożądanych w diecie tłuszczów (nasyconych kwasów tłuszczowych oraz izomerów „trans” kwasów tłuszczowych), węglowodanów i sodu.

Zawierają również wiele związków chemicznych o negatywnym wpływie na zdrowie, takich jak: akrylamid, heterocykliczne furany czy wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne. Tak naprawdę trudno znaleźć w tego rodzaju żywności walory odżywcze, ponieważ produkty te są ubogie w błonnik i cenne składniki, w tym witaminy i minerały.

Akrylamid

Frytki to nie tylko przysmak dorosłych, lecz także coraz częściej jedna z ulubionych „potraw” dzieci. Rodzice, chcąc sprawić dziecku przyjemność, często ulegają reklamom, jednocześnie zapominając o konsekwencjach zdrowotnych, jakie się z tym wiążą. Warto zaznaczyć, że bardzo kaloryczne frytki są nie tylko źródłem niepożądanych w diecie tłuszczów, lecz także zawierają niebezpieczną substancję chemiczną o nazwie akrylamid.

To związek o możliwym działaniu rakotwórczym (zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwory układu pokarmowego) i neurotoksycznym (uszkadza układ nerwowy), powstający w czasie reakcji Maillarda. Wytwarzany jest w temperaturze powyżej 120°C podczas obróbki termicznej (smażenie, pieczenie) produktów o dużej zawartości skrobi, takich jak frytki, chipsy, krakersy czy płatki śniadaniowe.

Reklama sponsora artykułu

Największe ilości akrylamidu są w produktach, które wymagają dłuższego procesu smażenia, pieczenia czy też wielokrotnego użycia tej samej porcji tłuszczu. Pocieszające jest to, że związek ten nie wydziela się podczas gotowania (także na parze), ponieważ temperatura nie przekracza wtedy 100°C i nie zachodzą reakcje brązowienia (reakcje Maillarda).

W codziennej diecie największa ilość spożywanego akrylamidu przypada na: chipsy i chrupki ziemniaczane, ale także na kawę, ciasta, ciastka i herbatniki oraz chleb, bułki i inne gatunki pieczywa, zwłaszcza z przypieczoną skórką czy też w formie zarumienionych tostów. Badania naukowe donoszą, że regularne spożywanie przekąsek takich jak chipsy ziemniaczane znacznie zwiększa ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia, np. miażdżycy, choroby wieńcowej, a dodatkowo wywołuje przewlekły stan zapalny w organizmie. Warto o tym pamiętać przy doborze codziennych przekąsek.

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Roma Wojtewicz i Sylwia Wrzalska

Absolwentki Dietetyki i właścicielki Kliniki Zdrowego Żywienia Dietlife. Pasjonatki zagadnień związanych z profilaktyką chorób cywilizacyjnych (nadwaga, miażdżyca, cukrzyca, nadciśnienie) i zdrowym stylem życia. Nieustannie rozwijające swoją wiedzę żywieniową poprzez uczestnictwo w konferencjach i projektach badawczych związanych ze stanem odżywienia kobiet ciężarnych oraz profilaktyką cukrzycy.
Odwiedź stronę autorki/autora: http://dietlife.pl/




Książeczki Pucio – zabawy logopedyczne dla najmłodszych

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

Fińskie dzieci uczą się najlepiej

Przemoc w białych rękawiczkach, czyli o zawstydzaniu dzieci

Juul na poniedziałek, cz. 68 – Czego potrzebują dzieci, czyli o rodzicielskim przywództwie

Przejdz do: