Garść pomysłów na zdrowe słodycze
SZKOŁA / PRZEDSZKOLE - co kupić?
| Garść pomysłów na zdrowe słodycze

Garść pomysłów na zdrowe słodycze

O tym, że większość sklepowych słodyczy to źródło tzw. pustych kalorii i najlepiej byłoby je całkowicie wyeliminować z diety, wiemy wszyscy. Trudno jest nam jednak zupełnie zrezygnować ze słodkich przyjemności. Powstaje więc pytanie: czy możemy jeść zdrowo, nie rezygnując ze słodkości? Owszem, również w zbilansowanej diecie znajdzie się miejsce dla słodkich smakołyków.

Kaloryczne „bomby”

Najważniejsze, aby wszystko, w tym słodkości, jeść w umiarkowanych ilościach. Poza tym słodka przekąska słodkiej przekąsce nierówna. Słodycze różnią się znacznie między sobą pod względem zawartości cukru i tłuszczów. Najwięcej tych składników zawierają batony czekoladowe, większość ciastek (również tych reklamowanych jako „pełnoziarniste” czy „idealne na śniadanie”), ciast i wafelków. Popularny baton z orzechami dostarcza nam aż 360 kcal, a ciastko francuskie czy pączek to ponad 400 kcal.

Zdrowsza alternatywa słodyczy

Tymczasem bardzo łatwo możemy samodzielnie przygotować mniej kaloryczne przekąski, które jednocześnie mogą stanowić źródło wartościowych składników – witamin, minerałów i cennego błonnika. Oto przykłady.

1. Deser mleczny z owocami – wszystkie owoce świetnie łączą się z jogurtem, kefirem czy maślanką. Wystarczy je obrać, pokroić i wymieszać lub zmiksować z wybranym produktem mlecznym (koniecznie w wariancie naturalnym, niedosładzanym). Warto tworzyć własne kompozycje smakowe, np.: truskawka-banan, brzoskwinia-banan, jabłko-gruszka. Do deseru można dodać owoce suszone (rodzynki, figi, daktyle), cynamon, skórkę z cytryny czy pomarańczy.

2. Lekki serniczek – pieczony lub podawany na zimno, przygotowany na odtłuszczonym twarogu, bez dodatku masła. Najlepiej z garścią świeżych owoców.

3. Owsianka, jęczmienianka, jaglanka – wybrane płatki lub kasza ugotowane na mleku, z dodatkiem owoców lub odrobiny niskosłodzonej konfitury. Taką przekąskę można zapakować do pracy i zjeść na zimno lub ciepło. To doskonała alternatywa dla przesłodzonych deserów w proszku typu instant.

4. Sorbet owocowy – do jego przygotowania wystarczą zamrożone owoce i mocny blender. Świetnie smakują zmiksowane banany lub truskawki. Naprawdę nic więcej nie trzeba, by sprawić sobie sporo przyjemności!

5. Owoce pieczone – najlepiej do tego nadają się jabłka, gruszki, banany i brzoskwinie. Po upieczeniu stają się znacznie słodsze – nie ma zatem potrzeby dosładzania. Polecamy podać je z gęstym jogurtem greckim i odrobiną chrupiącej granoli.

6. Kisiel owocowy – rozgotowane i zmiksowane owoce lub sok owocowy zagęszczone mąką ziemniaczaną. To kolejna zdrowsza alternatywa „gotowców” ze sklepowych półek.

7. Odchudzone ciasta – w internecie dostępnych jest wiele przepisów na lżejsze wersje popularnych ciast, np. brownie z kaszy jaglanej czy czerwonej fasoli, trufle z daktyli, batoniki otrębowe itp. Warto poszukać!

Słodko, ale wciąż zdrowo

Wartość kaloryczna domowych deserów będzie różna – w zależności od użytego przepisu. Można ją w łatwy sposób wyliczyć, korzystając np. z aplikacji Asystent Zdrowego Żywienia. Narzędzie to pozwala poznać różnice w wartości odżywczej różnych produktów, dań i deserów. Aplikacja jest bezpłatna dla użytkowników systemów Android, a wkrótce również iOS. Pomaga też w samodzielnej kontroli diety – wskazuje, jakie składniki i w jakiej ilości powinny znaleźć się w dziennym menu, by spełniło ono zalecenia żywieniowców. Dzięki tej aplikacji możesz przekonać się, ile zyskujesz, wybierając na śniadanie domową owsiankę zamiast drożdżówki z kruszonką i lukrem.

 

Konsultacja merytoryczna: mgr Małgorzata Mękus, Instytut Żywności i Żywnienia

Pobierz darmową aplikację i stwórz swoją własną dietetyczną kompozycję: http://bit.ly/zachowajrownowage

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Dzieci są ważne

Dobry Duch serwisu Dziecisawazne.pl:)
Odwiedź stronę autorki/autora: http://dziecisawazne.pl/




Książeczki Pucio – zabawy logopedyczne dla najmłodszych

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

Procedury okołoporodowe w polskich szpitalach – czy na pewno wszystkie są konieczne?

Szkoła nie uczy tego, czego powinna!

Dlaczego konsekwencja w wychowaniu jest przereklamowana?

Przejdz do: