Garść pomysłów na zdrowe słodycze
KIDS FASHION - 100 najciekawszych propozycji. Zobacz...
| Garść pomysłów na zdrowe słodycze

Garść pomysłów na zdrowe słodycze

O tym, że większość sklepowych słodyczy to źródło tzw. pustych kalorii i najlepiej byłoby je całkowicie wyeliminować z diety, wiemy wszyscy. Trudno jest nam jednak zupełnie zrezygnować ze słodkich przyjemności. Powstaje więc pytanie: czy możemy jeść zdrowo, nie rezygnując ze słodkości? Owszem, również w zbilansowanej diecie znajdzie się miejsce dla słodkich smakołyków.

Kaloryczne „bomby”

Najważniejsze, aby wszystko, w tym słodkości, jeść w umiarkowanych ilościach. Poza tym słodka przekąska słodkiej przekąsce nierówna. Słodycze różnią się znacznie między sobą pod względem zawartości cukru i tłuszczów. Najwięcej tych składników zawierają batony czekoladowe, większość ciastek (również tych reklamowanych jako „pełnoziarniste” czy „idealne na śniadanie”), ciast i wafelków. Popularny baton z orzechami dostarcza nam aż 360 kcal, a ciastko francuskie czy pączek to ponad 400 kcal.

Zdrowsza alternatywa słodyczy

Tymczasem bardzo łatwo możemy samodzielnie przygotować mniej kaloryczne przekąski, które jednocześnie mogą stanowić źródło wartościowych składników – witamin, minerałów i cennego błonnika. Oto przykłady.

1. Deser mleczny z owocami – wszystkie owoce świetnie łączą się z jogurtem, kefirem czy maślanką. Wystarczy je obrać, pokroić i wymieszać lub zmiksować z wybranym produktem mlecznym (koniecznie w wariancie naturalnym, niedosładzanym). Warto tworzyć własne kompozycje smakowe, np.: truskawka-banan, brzoskwinia-banan, jabłko-gruszka. Do deseru można dodać owoce suszone (rodzynki, figi, daktyle), cynamon, skórkę z cytryny czy pomarańczy.

2. Lekki serniczek – pieczony lub podawany na zimno, przygotowany na odtłuszczonym twarogu, bez dodatku masła. Najlepiej z garścią świeżych owoców.

3. Owsianka, jęczmienianka, jaglanka – wybrane płatki lub kasza ugotowane na mleku, z dodatkiem owoców lub odrobiny niskosłodzonej konfitury. Taką przekąskę można zapakować do pracy i zjeść na zimno lub ciepło. To doskonała alternatywa dla przesłodzonych deserów w proszku typu instant.

4. Sorbet owocowy – do jego przygotowania wystarczą zamrożone owoce i mocny blender. Świetnie smakują zmiksowane banany lub truskawki. Naprawdę nic więcej nie trzeba, by sprawić sobie sporo przyjemności!

5. Owoce pieczone – najlepiej do tego nadają się jabłka, gruszki, banany i brzoskwinie. Po upieczeniu stają się znacznie słodsze – nie ma zatem potrzeby dosładzania. Polecamy podać je z gęstym jogurtem greckim i odrobiną chrupiącej granoli.

6. Kisiel owocowy – rozgotowane i zmiksowane owoce lub sok owocowy zagęszczone mąką ziemniaczaną. To kolejna zdrowsza alternatywa „gotowców” ze sklepowych półek.

7. Odchudzone ciasta – w internecie dostępnych jest wiele przepisów na lżejsze wersje popularnych ciast, np. brownie z kaszy jaglanej czy czerwonej fasoli, trufle z daktyli, batoniki otrębowe itp. Warto poszukać!

Słodko, ale wciąż zdrowo

Wartość kaloryczna domowych deserów będzie różna – w zależności od użytego przepisu. Można ją w łatwy sposób wyliczyć, korzystając np. z aplikacji Asystent Zdrowego Żywienia. Narzędzie to pozwala poznać różnice w wartości odżywczej różnych produktów, dań i deserów. Aplikacja jest bezpłatna dla użytkowników systemów Android, a wkrótce również iOS. Pomaga też w samodzielnej kontroli diety – wskazuje, jakie składniki i w jakiej ilości powinny znaleźć się w dziennym menu, by spełniło ono zalecenia żywieniowców. Dzięki tej aplikacji możesz przekonać się, ile zyskujesz, wybierając na śniadanie domową owsiankę zamiast drożdżówki z kruszonką i lukrem.

 

Konsultacja merytoryczna: mgr Małgorzata Mękus, Instytut Żywności i Żywnienia

Pobierz darmową aplikację i stwórz swoją własną dietetyczną kompozycję: http://bit.ly/zachowajrownowage

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Dzieci są ważne

Dobry Duch serwisu Dziecisawazne.pl:)
Odwiedź stronę autorki/autora: http://dziecisawazne.pl/




Książeczki Pucio – zabawy logopedyczne dla najmłodszych

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

Jaki wpływ na dzieci (i dorosłych) ma czytanie?

Rodzicu zrób z siebie głupka, czyli kilka niezawodnych sposobów na rozładowanie napięcia w relacji z dzieckiem

Wróciliście z wakacji i… musisz odpocząć?

Przejdz do: