Godzina wychowawcza - jak zarażać pasją do życia oraz eksplorowania świata?
| Godzina wychowawcza – jak zarażać pasją do życia oraz eksplorowania świata?

Godzina wychowawcza – jak zarażać pasją do życia oraz eksplorowania świata?

“Szkoła jest dinozaurem. I niestety większość propozycji reform kojarzy mi się z debatą, czy baletnica ma wystąpić w różowej, czy niebieskiej sukience. Ale nikt nie widzi, że ona najpierw musi zdjąć buty narciarskie, żeby w ogóle móc zatańczyć. Pod względem strukturalnym szkoła mieści się gdzieś pomiędzy koszarami, więzieniem a szpitalem”.*

Dokonanie wyboru właściwej szkoły dla swojego dziecka to dziś nie lada wyzwanie. Jako rodzice chcielibyśmy zapewnić naszym pociechom możliwie najlepsze warunki rozwoju. W większości stawiamy na wysoki poziom nauczania, skuteczność w zakresie przygotowania uczniów do zdania państwowych egzaminów oraz dobrą pozycję szkoły w ogólnodostępnych rankingach. Kiedy młody człowiek znajdzie się już w wytypowanym miejscu, nieustannie zamartwiamy się o jego przyszłość: Czy dobrze napisze test? Czy zda egzaminy? Jakie wyniki osiągnie? Czy na świadectwie końcowym będzie piątka czy trója? A co, jeśli zabraknie punktów i nie dostanie się do najlepszego liceum w mieście?

Drodzy Rodzice! Wasze troski są w pełni zrozumiałe, chcecie dla waszych dzieci jak najlepiej, pragniecie zapewnić im bezpieczną przyszłość. Czy dostrzegacie jednak, jakim kosztem odbywa się cały ten proces?

„Godzina wychowawcza. Rozmowy o polskiej szkole” to zbiór niezwykle inspirujących opowieści o dzieciach, rodzinie, nauczycielach i przede wszystkim o szkole. Takiej, która kocha swoich uczniów. Która od początku postrzega i traktuje ich jak istoty w pełni kompetentne. “Dziecko to nie przyszły człowiek, tylko CZŁOWIEK” – podkreśla autorka publikacji.
To opowieść o tym, że prawdziwym kluczem do sukcesu w budowaniu relacji z młodymi ludźmi są umiejętność ich wysłuchania, akceptacja oraz otwartość na komunikowane przez nich potrzeby.
To również lekcja historii, ale nie byle jakiej. Historii, którą chce się poznawać, bo jest autentyczna i porywająca. Bawi, uczy, wzrusza i zapiera dech w piersiach.

Godzina wychowawcza. Rozmowy o polskiej szkole w Natuli.pl

Książka natchnienie!

To określenie najlepiej oddające jej charakter. Zaczynasz czytać, zmieniają się pory dnia, a ty bez reszty zatapiasz się w kolejnych kartach… Trudno oderwać się od spotkania z tak pięknymi ludźmi i ich opowieściami przepełnionymi esencjonalną treścią, która nieustannie zachęca do refleksji. Nad sobą jako nauczycielem i jako rodzicem. Nad szkołą i nauczaniem w ogóle.
To wielka inspiracja dla pedagogów, rodziców, terapeutów i wszystkich tych, którym przyszłość naszych dzieci nie jest obojętna.
To niebywale eteryczne dialogi autorki z SIEDMIOMA WSPANIAŁYMI osobowościami, które zmieniały i wciąż zmieniają świat polskiej edukacji. Należą do nich m.in.: Krystyna Starczewska – polonistka, filozof, była opozycjonistka związana z KOR-em i Towarzystwem Kursów Naukowych, współtwórczyni słynnych warszawskich szkół: społecznego liceum „Bednarska” i gimnazjum nr 20 „Raszyńska”, Jacek Strzemieczny – współzałożyciel, prezes Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO), lider programu „Szkoła Ucząca Się” (SUS), doktor nauk pedagogicznych, trener i superwizor treningu grupowego Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, w latach 1989–1994 dyrektor Departamentu Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli w MEN czy Łukasz Ługowski – polonista, pedagog, działacz „Solidarności”, jeden z założycieli pierwszego w Polsce ośrodka socjoterapii młodzieży SOS na warszawskiej Pradze, dziś dyrektor bliźniaczego ośrodka Kąt w Aninie, za wybitne zasługi na rzecz przemian demokratycznych w Polsce odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski.

To opowiadanie o ludziach, którzy walczą o bezpieczną przestrzeń naturalnego rozwoju dzieci i młodzieży. O prawdziwych nauczycielach-mentorach, którzy doskonale wiedzą, że zanurzona w testomanii szkoła zabija dziecięce talenty. Ucz się, zakuwaj, zdawaj egzaminy i przynoś piątki na świadectwie – dostaniesz się do dobrej szkoły, skończysz studia i znajdziesz solidnie płatną pracę w przyszłości. Zapewnisz sobie przyszłość. Nieważne, że stracisz po drodze zdrowie, autonomię, wiarę w siebie i we własne możliwości.

Liczą się cyfry! Liczy się wynik…

Do czego jeszcze prowadzi takie podejście?
W najlepszym wypadku do stanów lękowych, depresji, ucieczki w alkohol czy narkotyki. W najgorszym – do odebrania sobie życia. Badania pokazują, że od lat rośnie w Polsce liczba samobójstw wśród młodzieży, o czym piszą profesor Agnieszka Gmitrowicz, Marta Makara-Studzińska i Anita Młodożeniec w pracy “Ryzyko samobójstwa u młodzieży”. Jedną z głównych przyczyn jest samotność. Brak osoby, z którą młody człowiek mógłby (i chciałby) podzielić się swoimi problemami. W szkole uczeń spędza większość dnia, przez resztę często odrabia prace domowe.

Czy jesteśmy pewni, że szkoła nie wychowuje?

– pyta autorka książki.
W naszej kulturze przyjęło się, że szkoła jest od tego, by uczyć, nie wychowywać, ale czy możliwe jest oddzielenie od siebie tych dwóch funkcji? Kiedy pracuje się z dziećmi, proces wychowawczy dokonuje się sam, niezależnie od naszych przekonań. To się po prostu dzieje. „Edukacja i wychowanie idą w parze” – potwierdza Elżbieta Piotrowska-Gromniak, założycielka Stowarzyszenia Rodzice w Edukacji. Warto, żeby zarówno szkoła, jak i rodzice wzięli pod uwagę ten fakt, by razem pracować na rzecz polskich dzieci. Niezależnie od tła społecznego, politycznego i gospodarczego szkoła jest i zawsze będzie współodpowiedzialna za rozwój młodych ludzi.

Jaka powinna zatem być?

Książka pokazuje, że dobra szkoła to taka, która służy dziecku i traktuje je podmiotowo. Taka, która buduje relacje zamiast zapraszać ucznia do uczestnictwa w wyścigu po „pozycję, prestiż i pieniądze”.
To taka, której podstawą jest „prawdziwa ludzka relacja nauczyciel–uczeń. Ty szukasz, ja za tobą stoję murem, daję ci narzędzia, naprowadzam cię”. Szkoła może stworzyć warunki, w których młody człowiek będzie się uczył sam, nie może mu wlać odpowiedniej dawki oleju do głowy. Dziś mamy badania mózgu, neurobiologię i neurodydaktykę, naukowe dowody na to, że człowiek uczy się najefektywniej wtedy, gdy sprawia mu to przyjemność” – mówi Jacek „Jac” Jakubowski, jeden z rozmówców autorki. Wykorzystajmy to i otwórzmy się na nową jakość w edukacji. Choćby małymi krokami, choćby wbrew powszechnie panującym normom i przekonaniom. Są tacy, którym się udało, nam również się uda, jeśli tylko wspólnie się o to postaramy…

Dla kogo jest ta książka?

Dla rodziców, nauczycieli, opiekunów, terapeutów i wszystkich tych, którzy (współ)pracują z młodymi ludźmi.

Czego możemy się z niej dowiedzieć?

  • Jak znamiennie odcisnąć „ślad na duszach swoich uczniów”?
  • Jak sprawić, by nasze codzienne spotkania z młodymi ludźmi były dla nich niezapomniane?
  • Jak zarażać pasją do życia oraz eksplorowania świata?
  • Jak dodawać skrzydeł w świecie, który zwykle je podcina?
  • Jak wspierać wewnętrzną motywację?
  • Jak pomóc młodym ludziom odnaleźć się w szkolnej rzeczywistości?
  • Jak budować szczęśliwą relację?
  • Co można zrobić, by nasze dzieci były szczęśliwe teraz oraz wyrosły na szczęśliwych dorosłych?

W imieniu własnym oraz rodziców, nauczycieli, opiekunów, wychowawców dziękuję autorce oraz jej rozmówcom za tę uskrzydlająca podróż do świata edukacji, który otacza swoich uczniów miłością i traktuje ich w pełni podmiotowo. W istocie nie ma nic cenniejszego niż tak dojrzały akt „współtworzenia” małego-wielkiego człowieka.

* Maria Mach – autorka wielu eksperckich tekstów na temat pracy z dziećmi wybitnie zdolnymi i współautorka poradnika dla rodziców i nauczycieli “Zdolne dziecko. Pierwsza pomoc”.

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Magdalena Boćko-Mysiorska

Autorka projektów “Obudź się szkoło” i “Zaopiekowany maluch”, pedagog, metodyk, wykładowca, autorka i współautorka podręczników i programów nauczania, promotorka neurodydaktyki i psychologii pozytywnej. Prywatnie mama montessoriańskiej córki.
Odwiedź stronę autorki/autora: http://obudzsieszkolo.pl/




Książeczki Pucio – zabawy logopedyczne dla najmłodszych

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

Dlaczego nuda jest potrzebna?

Naturalne czy stylizowane? Jakie zdjęcia warto zrobić noworodkowi

Kiedy dziecko ciągle mówi “nie”. Rozmowa Moniki Szczepanik i Eweliny Adamczyk

Przejdz do: