Gotowe serki i jogurty dla dzieci. Co zawierają?
| Gotowe serki i jogurty dla dzieci. Co zawierają?

Gotowe serki i jogurty dla dzieci. Co zawierają?

Na polskim rynku pojawia się coraz więcej produktów spożywczych dla dzieci - szczególnie różnego rodzaju serków, słodkich jogurtów, deserków. Bardzo często reklamowane są one jako zdrowe, będące źródłem energii, wapnia, witamin i innych składników odżywczych potrzebnych każdemu rozwijającemu się dziecku.

Co zawierają w swoim składzie te produkty? Czy faktycznie są zdrowe i jak często możemy po nie sięgać?


Skład serków i jogurtów dla dzieci:

  • źródło energii – dzieci rosną i potrzebują dużo energii a produkty tego typu faktycznie jej dostarczają. Jednak warto się zastanowić czy faktycznie energia naszego dziecka powinna pochodzić z takiego źródła? Bez wątpienia lepiej dostarczać jej z pokarmów pełnoziarnistych, warzyw i owoców. Dostarczamy wówczas nie tylko dużą ilość energii, ale też inne cenne składniki mineralne i witaminy
  • wapń – to prawda, że jest go dużo w produktach reklamowanych jako „źródło wapnia”. Czasami są one dodatkowo o wapń wzbogacane, co przy zdrowej i zbilansowanej diecie jest niepotrzebne.
    Dzieci w wieku 1-3 lat potrzebują około 500 mg wapnia dziennie. Jest on ważny do prawidłowego wzrostu i rozwoju, buduje masę kostną. Wapń znajduje się w produktach mlecznych, rybach, roślinach strączkowych, żółtku jaja, niektórych warzywach. Wapń wchłania się z produktów mlecznych w około 80% a z produktów roślinnych w około 20%. Duża ilość wapnia znajduje się w jogurcie naturalnym – w 100 g jogurtu naturalnego jest go 170 mg. Warto zauważyć, że w serku waniliowym jest go dwukrotnie mniej, za to cukru jest dwukrotnie więcej
  • cukier – obecnie przyjmuje się, że dziecko nie powinno zjadać więcej niż 20 gramów sacharozy dziennie, co odpowiada dwóm czubatym łyżeczkom cukru. W dostępnych na rynku serkach i deserkach dla dzieci oraz słodkich jogurtach znajduje się od 13 do 16 g cukru w 100 g produktu, a często kubeczek takiego produktu to więcej niż 100 g (zazwyczaj 150-200). Tak więc w jednym małym deserku może być około 2-3 łyżeczek cukru. W bardzo popularnych deserkach dla dzieci w jednym kubeczku zawarta jest kopiata łyżeczka cukru. Zazwyczaj podajemy dwa takie deserki, czyli będą to już około 3 łyżeczki cukru.
    Nadmiar cukru powoduje nie tylko otyłość i próchnicę zębów u dzieci, ale również przyczynia się do zaburzeń układu hormonalnego i w konsekwencji powstania cukrzycy typu II
  • wsad owocowy – koncentrat powstały z miąższu owoców, w którym może ukrywać się cukier, bądź tańszy zamiennik cukru, tj. syrop glukozowo-fruktozowy. Do wsadów owocowych można dodać barwnik czy aromat, tak, by wyglądał i miał zapach bardziej zbliżony do naturalnych owoców. Wsady są różne w zależności od producenta, który dostarcza je do mleczarni. Kupując serek nie wiemy czy wsad jest zrobiony z naturalnych składników. Dlatego warto samodzielnie dodać owoc do jogurtu naturalnego, by mieć pewność co znajdzie się w diecie dziecka
  • aromaty – skąd biorą się smaki poszczególnych słodkich serków i jogurtów? W większości nie pochodzą z naturalnych owoców, lecz swój smak i aromat zawdzięczają różnym dodatkom. Na przykład smak waniliowy nie pochodzi w naturalnej wanilii, ale sztucznej waniliny. Podobnie smaki owocowe (kokosowy, poziomkowy, truskawkowy) często są po prostu wynikiem dodawania do produktów sztucznie otrzymywanych związków. Im dziwniejszy smak, tym większa pewność, że smak i aromat mają sztuczne pochodzenie
  • zagęszczacze – serki, jogurty i deserki swoją jedwabistą gęstą konsystencję zawdzięczają różnym substancjom zagęszczającym. Do często stosowanych w serkach dla dzieci substancji zagęszczających należą: skrobia ziemniaczana, skrobia modyfikowana, żelatyna wieprzowa, pektyna, także karagen mogący przyczyniać się do owrzodzenia jelit u dzieci. Należy unikać większej ilości substancji dodatkowych, by nie kumulowały się w naszym i dziecka organizmie.
Najlepsze książki dla dzieci i rodziców - księgarnia Natuli.pl

Jak często dzieci mogą jadać takie produkty?

Powinniśmy traktować je jak słodycze i nie dawać ich dzieciom częściej, niż 1-2 razy w tygodniu. Znaczniej zdrowiej jest jednak nie podawać ich wcale i przygotować taki serek czy jogurt w domu, używając produktów z ekologicznych gospodarstw.

Aby przygotować serek lub jogurt wystarczy:

  • rozrobić twaróg z owocami sezonowymi lub ekologicznym dżemem i ewentualnie dodać miód
  • do jogurtu naturalnego dodać różne owoce.

Takie produkty są smaczne i chętnie jedzone przez dzieci. Nie zawierają tyle szkodliwego cukru, sztucznych barwników czy aromatów. Są równocześnie tak samo bogate w wapń, inne minerały i witaminy, jak produkty rynkowe.

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Elżbieta Trojanowska

Założycielka firmy Medlinea klinika diety, zajmującej się propagowaniem zdrowego i świadomego żywienia i aktywnego stylu życia. Firma szczególny nacisk kładzie na zagadnienia związane z żywieniem dzieci i edukacją żywieniową rodziców. Z wykształcenia dietetyk oraz biolog ze specjalizacją w zakresie fizjologii człowieka. Ukończyła również studia z zarządzania. Autorka wielu artykułów z zakresu żywienia i dietetyki. Prywatnie mama dwójki dzieci.
Odwiedź stronę autorki/autora: http://www.medlinea.pl




Książeczki Pucio – zabawy logopedyczne dla najmłodszych

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

Dlaczego nuda jest potrzebna?

Naturalne czy stylizowane? Jakie zdjęcia warto zrobić noworodkowi

Kiedy dziecko ciągle mówi “nie”. Rozmowa Moniki Szczepanik i Eweliny Adamczyk

Przejdz do: