Gry komputerowe dla starszych dzieci, czy naprawdę są szkodliwe?
KIDS FASHION - 100 najciekawszych propozycji. Zobacz...
| Gry komputerowe dla starszych dzieci, czy naprawdę są szkodliwe?

Gry komputerowe dla starszych dzieci, czy naprawdę są szkodliwe?

Jesteśmy coraz bardziej świadomi tego, jak technologia oddziałuje na nasze życie. Wiele miejsca poświęca się zagrożeniom czyhającym w sieci i szkodliwości gier komputerowych. Budzi to pewien dysonans, bo w XXI wieku ciężko odciąć się kompletnie od zdobyczy cywilizacji. Tym bardziej, że komputer w dużej mierze to nie tylko rozrywka, ale także narzędzie edukacyjne.

Gry komputerowe: czy naprawdę są szkodliwe?

Zakazy i ograniczenia rzadko przynoszą pożądany skutek. Za każdym razem, gdy próbujemy narzucić dzieciom naszą wizję zabawy i spędzania czasu wolnego, to trochę tak, jakbyśmy budowali niewidzialny mur między nami. Nieświadomie mówimy: „Nie ufam ci. Muszę cię kontrolować”. Z całą pewnością można stwierdzić, że w obecnych czasach dzieci cierpią z powodu nadmiernej kontroli i zbyt małej dawki wolności. No bo przecież zabawa powinna być wartościowa i stymulująca. Tymczasem dzieci wolne, te, które mają PRAWDZIWY wybór, dobrze wiedzą, jak konstruktywnie spędzać swój czas. Każde dziecko jest inne. Każde ma inne potrzeby. Przy odrobinie zaufania ze strony osób dorosłych istnieje duża szansa, że samo znajdzie właściwy sposób na zaspokojenie ich.

Wyobraź sobie, że twoje dziecko spędza 4–5 godzin dziennie na czytaniu książek. Niepokojące? Czy zabronisz mu tej aktywności? A teraz wyobraź sobie, że spędza ten czas przed komputerem…

Czy pozwolić dziecku korzystać z komputera?

Gry komputerowe cieszą się złą sławą niemal od momentu wejścia na rynek.  Lista szkodliwych efektów wydaje się nie mieć końca. Wg wyszukiwarki mogą powodować: depresje, agresję, problemy ze snem, zaburzenia uwagi, dolegliwości somatyczne i wiele, wiele innych. Najpowszechniejsze zarzuty to izolacja społeczna, przyczynianie się do wzrostu otyłości wśród dzieci i młodzieży (zamiast spędzać czas aktywnie na dworze siedzą przed monitorem) i promowanie przemocy. Jeśli chodzi o pierwsze dwa zarzuty, to to samo można powiedzieć o czytaniu książek. Jeśli zaś chodzi o promowanie agresji, to literatura również nie jest wolna od tych wątków –  chociażby “Makbet”, który jest w kanonie lektur szkolnych.

Dlaczego zatem przeraża nas wizja, że dziecko spędza kilka godzin przed komputerem, a nie martwi kompletnie fakt, że spędza sześć godzin w szkolnej ławce, następne dwie na odrabianiu lekcji i jeszcze następne dwie na aktywnościach, które ktoś (zapewne ty) dla niego zaplanował? Jedno jest pewne: komputer jest podstawowym narzędziem XXI wieku.  Czy jesteś w stanie sobie wyobrazić, że czas, który dziecko spędza przed monitorem, może być bardziej produktywny niż te kilka godzin w szkolnej ławce? Może zatem nie warto ograniczać dziecku dostępu do niego?

Gry komputerowe wcale nie szkodzą?

Badania nie potwierdzają teorii o szkodliwym wpływie gier komputerowych. W rzeczywistości systematyczne analizy pokazały, że gracze regularnie grający w gry są mniej narażeni na otyłość, bardziej sprawni fizycznie, czerpią większą radość z przebywania na świeżym powietrzu oraz są lepiej przystosowani społecznie i bardziej zaangażowani niż osoby niegrające.

Badanie przeprowadzone na szeroką skalę w Holandii wbrew tezie początkowej dało zadziwiające rezultaty. Okazuje się, że dzieci, które mają w swoim pokoju komputer, dużo chętniej spędzają czas na zewnątrz w porównaniu z dziećmi, które nie mają do niego swobodnego dostępu.  Zaś badanie przeprowadzone przez Pew Research Center obala mit o szkodliwym wpływie grania na kontakty społeczne. Jeszcze inne badanie wyraźnie pokazuje, że granie przyczynia się do budowania struktur społecznych: dzieci zawierają przyjaźnie (zarówno online, jak i “w realu”), rozmawiają o grach, uczą się strategii, wymieniają informacje.

Także jeśli chodzi propagowanie przemocy badania nie dają jednoznacznych rezultatów. Jednak, co ciekawe, w ciągu ostatnich dziesięcioleci nastąpił ogólny spadek przemocy wśród młodzieży, mimo że był to okres bardzo intensywnego wzrost popularności gier video. Zapewne nie można jednoznacznie stwierdzić, że granie w gry komputerowe przekłada się na zmniejszenie liczby tych incydentów w świecie rzeczywistym, niemniej jednak istnieje dowody na to, że granie w gry komputerowe pomaga ludziom opanować swoją wrogość. Przeprowadzono eksperyment, w którym studenci dostali do wykonania bardzo frustrujące zadanie. Następnie zbadano ich odczucia. Ciekawe jest to, że osoby, które grają w brutalne gry komputerowe, w ciągu 45 min od wykonania zadania czuły się mniej wrogo nastawione do otoczenia i mniej przygnębione od osób, które w takie gry nie grają.

Granie w gry ma pozytywny wpływ na mózg

Pozytywny wpływ gier komputerowych na mózg został dość dobrze udokumentowany. Wielokrotne eksperymenty wykazały, że gry zręcznościowe mogą poprawić zdolności wzrokowo-przestrzenne. Inne badania wykazały także pozytywny wpływ gier na pamięć, zwłaszcza tzw. pamięć roboczą (zdolność do posiadania kilku elementów informacji w pamięci naraz, np. PIN, numer telefonu), krytyczne myślenie i umiejętność rozwiązywania problemów. Ponadto istnieje coraz więcej dowodów na to, że gry komputerowe mogą pomagać także dzieciom, które mają problemy z czytaniem i pisaniem – konieczność komunikowania się online niejako zmusza je do poprawy tej umiejętności.

Gry mają także walor edukacyjny. Dzieci mogą w ten sposób trenować i doskonalić szereg umiejętności bez obaw o porażkę. Szczególnie wiele zalet mają gry typu  MMORPG (Massively Multiplayer Online Role Playing Games).  Gra się w nie z innymi ludźmi, zatem trzeba doskonalić kompetencje społeczne, dokładnie tak jak w prawdziwym życiu. Można także doskonalić kompetencje przywódcze, a nawet pośrednio uczyć się biznesu. W jednej z najbardziej popularnych gier tego typu “World of Warcraft” istnieją fikcyjne spółki tzw. gildie. Gracz, aby dołączyć do nich, musi wysłać aplikacje (coś jak odpowiedź na ofertę pracy). Odbywa się rekrutacja, która bardzo przypomina tę w prawdziwym świecie. Tak więc w dobie, gdy lekcje przedsiębiorczości w szkole kuleją i tak naprawdę nie dają żadnych realnych umiejętności, dzieci mogą doskonalić swoje kompetencje w dużo bardziej ciekawy i praktyczny sposób.

Dlaczego dzieci lubią grać w gry komputerowe?

Nasze dzieci są bacznymi obserwatorami. Przychodzą na ten świat z niesamowitą umiejętnością: przyglądają się opiekunom i otoczeniu i bezbłędnie przejmują ich zachowania. Dzięki tym naturalnym predyspozycjom są w stanie tak szybko opanować chociażby naukę języka. Dlatego zadają tyle pytań odnośnie do otaczającego je świata. Dlatego także z prędkością światła opanowują różne nowinki techniczne (znacznie szybciej niż ich rodzice) – po prostu instynktownie wiedza, co robić, aby odnieść sukces.

Dzieci zapytane w badaniu fokusowym o to, dlaczego lubią grać w gry komputerowe, mówiły o wolności, ukierunkowanym działaniu i poczuciu bycia kompetentnym. W wirtualnym świecie mogą samodzielnie podejmować decyzje i stawiać czoła wyzwaniom, które same sobie stawiają. W szkole czy w codziennym, zdominowanym przez dorosłych świecie rzadko są traktowane poważnie. Nieustannie słyszą, jak mają się zachowywać, co robić i jak postępować. W czasie grania są odpowiedzialni za swoje własne decyzje, rozwiązują skomplikowane problemy i doskonalą przeróżne kompetencje. Nie liczy się ich wiek, ale umiejętności.

Komputer w codziennym użytkowaniu

Na koniec kilka praktycznych wskazówek dla rodziców:

  • Zalecenia Amerykańskiej Akademii Pediatrii są jednoznaczne –  do ukończenia przez dziecko 2 roku życia, powinniśmy je bezwzględnie chronić przed oglądaniem telewizji i korzystaniem z komputera.
  • Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym powinny korzystać z komputera pod opieką rodzica: wykorzystujcie programy edukacyjne do wspólnej zabawy i do dyskusji. Nie zostawiaj dziecka samego z komputerem, “niech się czymś zajmie”.
  • Nie wykorzystuj komputera jako sposobu na pocieszenie czy odwrócenie uwagi.
  • Czas spędzony przy komputerze nie powinien być elementem systemu kar i nagród.
  • Ze starszym dzieckiem ustalcie zasady. Respektujcie je tak samo, jak granice stawiane w prawdziwym życiu. Można  spisać umowę, gdzie wszyscy członkowie rodziny złożą swoje podpisy. Przed podpisaniem usiądźcie i przedyskutujcie je punkt po punkcie, aby mieć jasność, co dokładnie one oznaczają.
  • Edukuj. Nie jest łatwo zrozumieć, jak działa Internet. Wytłumacz, że zdjęcia i treści umieszczone w sieci zostają tam na zawsze.
  • Spędzaj czas z dzieckiem! To najważniejsza lekcja, jaką możesz mu dać. Jeśli wspólnie czytacie, chodzicie na spacery czy jeździcie na rowerze, gry komputerowe będą dla niego jedną, nie jedyną (!) z opcji wyboru.

Foto: flikr.com/56155476@N08

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Ewa Krogulska

Psycholog, redaktorka, doula i certyfikowana przez CNOL Promotorka Karmienia Piersią. Współorganizatorka oddolnej inicjatywy Lepszy Poród walczącej o prawa kobiet w porodzie. Prywatnie mama dwóch chłopców.
Odwiedź stronę autorki/autora: http://www.lepszyporod.pl/




Książeczki Pucio – zabawy logopedyczne dla najmłodszych

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

Jaki wpływ na dzieci (i dorosłych) ma czytanie?

Rodzicu zrób z siebie głupka, czyli kilka niezawodnych sposobów na rozładowanie napięcia w relacji z dzieckiem

Wróciliście z wakacji i… musisz odpocząć?

Przejdz do: