Kategorie
Wychowanie

Intuicyjna mądrość dziecka – warto jej zaufać i ją rozwijać

„Filozofem jest człowiek, który się bardzo zastanawia i chce koniecznie wiedzieć, jak wszystko jest naprawdę. (…) Takie są dzieci” (J. Korczak)

Dzieci rodzą się z nieograniczonym pragnieniem uczenia się. Dziecko, „chłonąc” świat i informacje o nim wszystkimi zmysłami spontanicznie rozwija w sobie nie tylko zasób wiedzy, ale też umiejętności jej strukturalizowania, wyprowadzania wniosków i tworzenia uogólnień.

Dzieci obserwują i eksplorują przedmioty, eksperymentują, zadają pytania, słuchają wyjaśnień i same tworzą wyjaśnienia, dotyczące interesujących je zagadnień. Tworzą też własne teorie na temat tego, jaki jest świat i jakie są zasady jego funkcjonowania. Niektórzy badacze są zdania, iż prawie wszystkie dzieci rodzą się z zadatkami na geniuszy, jednak potencjał ten jest rzadko wykorzystywany. Niemal nieograniczone możliwości rozwoju noworodka silnie kontrastują bowiem z ograniczonymi możliwościami intelektualnymi dziecka w wieku szkolnym. Dzieci, poprzez naturalną dla nich postawę otwartości, potrafią przyswoić, dostosować i zaadaptować nieprzeciętne ilości bodźców, zaś atmosfera wolności i odprężenia, towarzysząca dziecięcej zabawie, tworzy niepowtarzalny stan relaksacji, umożliwiający dotarcie tych bodźców do „całego” człowieka.

Uwaga! Reklama do czytania

Jak zrozumieć małe dziecko

Poradnik świadomego rodzicielstwa

Cud rodzicielstwa

Wsłuchaj się naprawdę w głos swojego dziecka

Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli

Dzieci są mądre

Aktywność umysłowa dziecka jest silnie powiązana z jego fizycznym działaniem w świecie, skupieniem na przedmiotach lub konkretnych zdarzeniach. Problemy do rozwiązania, zadania, którym dziecko chce sprostać, stanowią dla niego ważne źródło gromadzonej wiedzy. Aktywność małych dzieci porównuje się do działania naukowców, rozwiązujących problemy, stawiających hipotezy i planujących badania. Ze względu na specyficzny sposób myślenia nabytą wiedzę dziecko odnosi intuicyjnie do kwestii rozwiązywania pojawiających się życiowych problemów, stąd też można przyjąć, że dziecięca wiedza nosi poniekąd charakter „życiowej mądrości” w jej pierwotnym, praktycznym ujęciu. Dzieci wydają się posiadać duży zasób tej życiowej mądrości, nienaruszonej jeszcze przez logikę świata dorosłych, nie „skażonej” procesem intelektualizowania i dostosowywania własnych doświadczeń do naukowych teorii na temat istoty i funkcjonowania świata. Można więc podejrzewać, że ich rozumowanie sięga przede wszystkim do intuicyjnej strony umysłu.

Uwaga! Reklama do czytania

Połóg. Pierwszy rok życia rodzica

Oto długo wyczekiwany holistyczny przewodnik po połogu. Autorka z czułością i empatią przeprowadza czytelników przez szereg zagadnień związanych z tym przełomowym momentem.

Zobacz na natuli.pl

Myślenie intuicyjne

Myślenie intuicyjne to coś, co łączy w sobie wszystkie aspekty poznawczego funkcjonowania dziecka i pozwala mu na pełny rozwój. Umysł dziecka wydaje się być nastrojony do poznania tego, co wybrało ono jako przedmiot stawiania pytań i formułowania hipotez. Jednocześnie dopuszcza ono do głosu tę warstwę własnego wnętrza, która jest alogiczna, irracjonalna, ale obdarzona głębią sensu – warstwę uczuć i pragnień. Jeśli dzieci myślą, to całą duszą, całym sobą, nawet swoim ciałem. Dziecko myśli w sposób bardziej symboliczny niż dorosły, przeżywając świat „w sposób pierwotny”, wprowadzając w codzienność nawet to, co dla dorosłego jest święte, w sposób konkretny obcując z tym, co niewidzialne, ale dla niego prawdziwe. Wszystko, co zewnętrzne, materialne i skończone jest dla niego jednocześnie głęboko wewnętrzne, cudowne i nieskończone. Odkrywając świat, dzieci są pełne ufności i zachwytu, popadając z jednego zdumienia w drugie. Specyficzny dla tego wieku jest fakt, że to, co dla dorosłego jest najbardziej obce i niezrozumiałe, dla dziecka często wydaje się być jasne i oczywiste, przyjmowane zupełnie naturalnie. Dla dorosłych nadzwyczajne, ponadnaturalne zjawiska są „cudami” – dla dziecka doświadczenie takiego zjawiska nie jest niczym niemożliwym, jest po prostu odkryciem rzeczywistości jako szczególnej i niepowtarzalnej.

Dziecięca “naiwność” i mityczne myślenie są koniecznymi poprzednikami myślenia naukowego. Nie oznaczają one jednak nieświadomości i braku zapotrzebowań intelektualnych, wręcz przeciwnie – stanowią bezcenną potencjalną rozumność, którą dorosły powinien nie tylko zaakceptować, ale  nawet ponownie uczyć się tego świeżego spojrzenia, które charakteryzuje jedynie ludzi twórczych i otwartych. Pozwolić sobie przybliżyć się do tego, co w człowieku pierwotne i prawdziwe.

Uwaga! Reklama do czytania

Jak zrozumieć małe dziecko

Poradnik świadomego rodzicielstwa

Cud rodzicielstwa

Wsłuchaj się naprawdę w głos swojego dziecka

Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli

Dziecko dąży bowiem do źródeł danego zjawiska, a nie jego opisu czy rozwikłania jego struktury. Intuicyjne rozumowanie pobudza je do wzrostu, spontanicznego uczestniczenia w danej sytuacji i postrzegania zjawisk. Wiele wydarzeń ważnych dla egzystencji człowieka przebiega poza jego świadomością, ograniczoną zewnętrznymi warunkami, a nadmierna ilość nawyków i schematów utrudnia odkrywanie „istoty rzeczy”. Intuicyjne spostrzeganie i rozumowanie otwiera więc w umyśle dziecka szczególną przestrzeń do integralnego, głębokiego spojrzenia na zjawiska od ich wewnętrznej strony.

Foto: flikr.com/monroesdragonfly

Autor/ka: Lidia Marszałek

Jest doktorem habilitowanym nauk społecznych w dziedzinie pedagogiki, profesorem Pedagogium Wyższej Szkoły Nauk Społecznych w Warszawie. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół pedagogiki przedszkolnej i wspomagania integralnego rozwoju dziecka. Bliska jest jej także problematyka wspierania rozwoju dziecka z trudnościami rozwojowymi. Autorka książki ‘DUCHOWOŚĆ DZIECKA’.

Magisterium zdobyła w Szkole Wyższej im. P. Włodkowica w Płocku, stopień doktora pedagogiki specjalnej – w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Stopień doktora habilitowanego uzyskała w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Posiada doświadczenie praktyczne, zdobyte w trakcie piętnastoletniej pracy zawodowej w charakterze nauczyciela przedszkola. Aktualnie współpracuje z kilkunastoma przedszkolami na terenie Warszawy, pogłębiając swoją wiedzę praktyczną o rozwoju dziecka w zmieniających się warunkach społecznych oraz służąc nauczycielom swoją wiedzą w zakresie aktualnych tendencji rozumienia specyfiki i szczególnej wartości dzieciństwa oraz roli dorosłego w umożliwianiu dzieciom pełnego, zdrowego przeżywania tego okresu życia.

4 odpowiedzi na “Intuicyjna mądrość dziecka – warto jej zaufać i ją rozwijać”

Dlaczego mając takich mądrych i rozsądnych doktorów na uczelniach nasz system szkolnictwa jest tak beznadziejny, ograniczony i zabijający ciekawość Świata? Nauczyciele obudźcie się!

Pani Justyno… bo systemu nie tworzą naukowcy z uczelni… ani nawet nauczyciele, którzy mieliby wiele do powiedzenia, bo rozumieją te konteksty… system tworzą urzędnicy – którzy myślą, jak urzędnicy i tworzą zbiurokratyzowany system, nie uwzględniający prawdy o dziecku i jego edukacji… i dlatego ten system wygląda tak, jak wygląda….

Pani Justyno… bo systemu nie tworzą naukowcy z uczelni… ani nawet nauczyciele, którzy mieliby wiele do powiedzenia, bo rozumieją te konteksty… system tworzą urzędnicy – którzy myślą jak urzędnicy i tworzą zbiurokratyzowany system, nie uwzględniający prawdy o dziecku i jego edukacji… i dlatego ten system wygląda tak, jak wygląda….

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.