Jak dbać o prawidłową postawę ciała dziecka, cz.4. Zdrowy kręgosłup od pierwszych miesięcy życia
| Jak dbać o prawidłową postawę ciała dziecka, cz.4. Zdrowy kręgosłup od pierwszych miesięcy życia

Jak dbać o prawidłową postawę ciała dziecka, cz.4. Zdrowy kręgosłup od pierwszych miesięcy życia

Kręgosłup dziecka kształtuje się od pierwszych miesięcy życia. Rodzice mają niebagatelny wpływ na ten proces. Chcąc wspierać jego prawidłowy przebieg, powinniśmy kierować się zasadą, aby dostosowywać otoczenie dziecka do jego ciała i potrzeb, nigdy zaś odwrotnie.

Jakie praktyczne wskazówki płyną z tej zasady?:

1. Noworodki i niemowlęta, które nie potrafią samodzielnie zmieniać pozycji, należy kłaść w urozmaicony sposób

Maleństwo musi mieć możliwość odbierania bodźców płynących zarówno z obciążania plecków, brzuszka, jak i boków ciała. Każda z tych pozycji umożliwia kształtowanie innych wzorców ruchowych i wzmacnianie różnych grup mięśni.

2. Niemowlęta, które potrafią już obracać się i zmieniać pozycje ciała, należy kłaść na twardym podłożu

Tylko takie podłoże umożliwia efektywne ćwiczenia podporów w pozycji leżenia na brzuszku. Podpory z kolei wspierają kształtowanie krzywizn kręgosłupa oraz stabilizację obręczy barkowej. Ideałem twardego podłoża jest podłoga.

3. Niemowlęta uczące się chodzenia należy… pozostawić same sobie

Pomaganie przez prowadzenie za rączki, przyczynia się do wadliwego ustawienia kręgosłupa i miednicy oraz zwiększa ryzyko wystąpienia wad postawy w przyszłości. Jest również nie lada wyzwaniem dla kręgosłupów rodziców…;)

4. Dziecko powinno mieć możliwość ruchu

Dzieciom w każdym wieku – tym pełzającym, czworakującym, chodzącym i biegającym, należy zapewnić możliwość spontanicznego i swobodnego ruchu. Ruch, zwłaszcza na świeżym powietrzu, jest najlepszą profilaktyką wszelkich wad kręgosłupa.

5. Warto dbać o zbilansowaną dietę

Należy zadbać o odpowiednio zbilansowaną dietę, która zapewni rosnącemu organizmowi odpowiednią dawkę niezbędnych substancji odżywczych i budulcowych (białko dla prawidłowego wzrostu mięśni, tłuszcze dla rozwoju tkanki mózgowej czy wapń dla prawidłowego wzrostu kośćca dziecka).

6.Należy pamiętać, aby zawsze dostosowywać do wzrostu dziecka codzienne sprzęty i meble

Bardzo praktyczne mogą okazać się krzesełka i stoliki z możliwością regulacji wysokości i głębokości siedzenia oraz wysokości i kąta nachylenia blatu. Dzieci w wieku 6-8 lat spędzają w pozycji siedzącej nawet 7,5 godziny dziennie. Warto zadbać, aby była to pozycja prawidłowa. Co to oznacza? U przedszkolaków prawidłowa pozycja siedzącą oznacza pozycję aktywną. Nawet w czasie siedzenia dziecko powinno mieć możliwość ruchu i częstego zmieniania pozycji ciała.

Pomocne mogą okazać się duże piłki (tzw. rehabilitacyjne lub szwajcarskie) lub specjalne nadmuchiwane krążki, układane na krześle. Siedzenie na takim dynamicznym podłożu w czasie aktywności stolikowej „wymusza” stałą pracę mięśni posturalnych (odpowiedzialnych za postawę ciała). Z pozoru zwykłe siedzenie może być zatem dla dziecka świetnym treningiem. Pamiętajmy, aby piłka była dobrze dobrana do wzrostu dziecka.

7. Należy zadbać o prawidłowe oświetlenie w czasie pracy/zabawy dziecka przy biurku

Niewłaściwe oświetlenie sprzyja wadom postawy w sposób bezpośredni (aby lepiej widzieć, dziecko mocno pochyla tułów do przodu i rysuje z „nosem w kartce”) i pośredni (pogarsza wzrok, co w przyszłości często kompensowane jest nadmiernym wysuwaniem głowy do przodu i pochylaniem tułowia podczas czytania czy pisania).

8. Wszystkie dzieci powinny mieć możliwość odpoczynku w czasie snu nocnego przez 8-10 godzin

Zadbajmy o właściwą pozycję naszej pociechy w tym czasie. Materac do spania powinien być:

  • równy,
  • odpowiednio miękki (najlepiej jeśli ugina się pod uwypukleniami ciała i dopasowuje do fizjologicznej formy kręgosłupa),
  • położony na twardym podłożu,
  • niewskazane są meble rozkładane.

Odpowiednie wzorce zachowań

Aby dbać o kręgosłup dziecka, od najwcześniejszych lat życia zadbajmy o tzw. ergonomię jego ruchów. Aktywności wykonywane w sposób ergonomiczny zapobiegają przeciążeniom kręgosłupa, a w przyszłości zmianom zwyrodnieniowym i bólowi. Kształtujmy w dziecku prawidłowe wzorce zachowań ruchowych, takie jak:

  • podnoszenie przedmiotów z podłoża przez ugięcie kolan i wykonanie przysiadu, a nie przez skłon tułowia z prostymi nogami;
  • wstawanie z łóżka przez pozycję boczną, a nie bezpośrednio z leżenia tyłem do siadu;
  • przesuwanie ciężkich przedmiotów pchając je, a nie ciągnąć;
  • noszenie plecaka, toreb w sposób symetryczny – na obu ramionach.

Foto

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Anna Schab

Fizjoterapeutka, terapeutka metody NDT Bobath i Integracji Sensorycznej. Doktorantka na Śląskim Uniwersytecie Medycznym. Współzałożycielka i szkoleniowiec w stowarzyszeniu BuggyGym, promującym na co dzień fitness na świeżym powietrzu z dzieckiem w wózku. Szczęśliwa i spełniona żona oraz mama Stasia, Kazia i Uli. Prowadzi prywatny gabinet fizjoterapii dla dzieci i niemowląt w Cieszynie.
Odwiedź stronę autorki/autora: https://www.facebook.com/Fizjoterapia-dzieci-i-niemowl%C4%85t-Anna-Schab-361322127559209/?fref=ts




Książeczki Pucio – zabawy logopedyczne dla najmłodszych

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

Jak uczy się mózg i dlaczego szkoła nie wspiera naturalnych procesów uczenia się?

Juul na poniedziałek, cz. 67 – Diagnozy – mogą być pomocne, ale mogą także stygmatyzować

Bliskość wspiera mowę. Rozmowa z Wiolą Wołoszyn

Przejdz do: