Jak naturalnie dbać o zdrowie dziecka? 10 ważnych rzeczy
| Jak naturalnie dbać o zdrowie dziecka? 10 ważnych rzeczy

Jak naturalnie dbać o zdrowie dziecka? 10 ważnych rzeczy

Naturalne leczenie dziecka powszechnie kojarzy się z unikaniem tradycyjnych leków. Jest w tym oczywiście źdźbło prawdy, ale jeśli chcemy faktycznie powierzyć nasze zdrowie naturze, warto zatroszczyć się o organizm jako całość – biorąc pod uwagę wszystko, co może wpływać na wzmocnienie lub osłabienie odporności.

Poniżej prezentujemy 10 sposobów na to, jak ją wspierać w prawidłowym funkcjonowaniu.

1. Spokojna ciąża

O tym, że spokojna ciąża przekłada się na lepszy rozwój dziecka, wiemy dzięki licznym badaniom prowadzonym w okresie prenatalnym i tuż po urodzeniu. Okazuje się, że płód reaguje na nastroje i emocje matki – czuje, kiedy przeżywa ona złość i kiedy się cieszy. Duże nagromadzenie złych emocji powoduje, że dziecko narażone jest na zalew hormonów stresu, które docierają do niego przez łożysko wraz z krwią. Hormony te działają pobudzająco, ale ograniczają też ilość płynącego do malucha tlenu i substancji odżywczych. W efekcie może to osłabiać jego naturalną odporność oraz wpływać na kondycję psychofizyczną. Poza spokojem w okresie ciąży ważna jest również zrównoważona dieta (bogata w kwas foliowy, wapń, magnez, żelazo), ale także aktywność fizyczna oraz unikanie szkodliwych używek czy zbędnych leków.

2. Poród naturalny

Poród naturalny to poród bez interwencji medycznych czy farmakologicznych. Przejście przez kanał rodny dobrze wpływa na zarówno psychiczną, jak i fizyczną kondycję dziecka. Ma ono wówczas kontakt z florą bakteryjną matczynej pochwy, dzięki czemu jego organizm, a zwłaszcza układ trawienny, zostaje zasiedlony przez bakterie, których nosicielem jest matka. Ta flora bakteryjna odgrywa ważną rolę w dojrzewaniu systemu odpornościowego, chroni również przez patogenicznymi bakteriami, pomaga wytwarzać witaminy i rozkładać toksyny.

3. Karmienie piersią

Mleko mamy to najlepszy pokarm, zaspokajający wszystkie potrzeby dziecka. Jest doskonałym źródłem przeciwciał, które następnie zasiedlają układ odpornościowy malca, a także witamin i minerałów oraz wszelkich składników niezbędnych do prawidłowego rozwoju. Dlatego warto karmić dzieci mlekiem mamy jak najdłużej, bo wbrew obiegowym opiniom przeciwciała znajdują się w mleku matki również wtedy, gdy karmimy w ten sposób kilkulatka.

Przeczytaj: Dlaczego karmienie piersią jest dobre?

4. Dobra relacja

Dbanie o potrzeby dziecka pomaga budować nie tylko odporność (która jest znacznie wyższa, gdy zminimalizujemy u niego poziom hormonu stresu), ale pozwala też rozwijać w mózgu większą liczbę połączeń między neuronami. Pozostawianie malucha w łóżeczku do “wypłakania się”, nagłe odseparowanie od matki (szpital, żłobek itd.), brak kontaktu fizycznego z rodzicami mogą prowadzić do trwałych uszkodzeń w mózgu, spowalniają również rozwój psychofizyczny i sprawiają, że zachwiana zostaje równowaga hormonalna.

http://dziecisawazne.pl/rodzicielstwo-bliskosci-dobrze-wplywa-na-mozg-dziecka/

5. Swobodny kontakt ze światem

Sterylny dom to szkoda dla systemu odpornościowego naszych dzieci, bo organizm, który “nie ma nic do roboty” (bo nie ma styczności z bakteriami zlikwidowanymi przez nas za pomocą domowej chemii), nie działa prawidłowo. Z raportu opublikowanego przez Journal Allergy and Clinical Immunology wynika, że te maluchy, które mają kontakt z sierścią i domowymi bakteriami, są mniej narażone na astmę i alergię. Alergeny w rzeczywistości działają bowiem jak szczepionka wzmacniająca układ immunologiczny – szczególnie w przypadku dzieci do 1 roku życia.

Przeczytaj: Sterylne domy nie służą dzieciom

6. Zdrowa dieta

Wysoko przetworzona żywność z dodatkiem chemicznych stabilizatorów i utrwalaczy to kolejny punkt na niechlubnej liście rzeczy, które osłabiają odporność naszych dzieci. Dlaczego? Bo większość komórek odpornościowych znajduje się w jelitach. Wystarczy na stałe zmodyfikować menu, by zwiększyć produkcję chroniących zdrowie przeciwciał. Z pewnością nie służą temu pokarmy pełne pustych kalorii, wysoko przetworzone, bogate w cukier, wzmacniacze smaku i inne sztuczne substancje. W przypadku diety warto postawić na kuchnię domową, bazującą na naturalnych, regionalnych składnikach.

7. Odpowiedni poziom snu

Osoby, które niedostatecznie się wysypiają, są znacznie bardziej podatne na infekcje niż te, które dzięki odpowiednio długiemu snowi zapewniają sobie właściwą dawkę odpoczynku i relaksu. Gdy nie śpimy, organizm produkuje większe ilości hormonu stresu zaburzającego pracę układu immunologicznego. To prosta droga do tego, by złapać infekcję i zdziesiątkować pożyteczne bakterie, które walczą o utrzymanie równowagi w organizmie, zapewniając nam prawidłowe funkcjonowanie.

8. Aktywność fizyczna

Ruch to jedna z podstawowych potrzeb biologicznych organizmu. Pod jego wpływem zwiększa się aktywność limfocytów, odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Dlatego niezwykle ważne są codzienne spacery na świeżym powietrzu, niezależnie od warunków na zewnątrz, bo „nie ma złej pogody, jest tylko złe ubranie”. Wyjścia możemy urozmaicić, proponując starszym dzieciom gry i zabawy plenerowe (poczynając od zwykłej aktywności na placu zabaw czy gry w piłkę, a kończąc na zabawach w gonito, chowanego czy w podchody).

9. Naturalne leczenie

Pobudzanie układu odpornościowego do walki z chorobą zamiast niwelowania objawów to jedno z podstawowych założeń medycyny naturalnej. Na tej różnicy bazuje między innymi homeopatia, która łagodnie i nieinwazyjnie wspiera organizm dziecka. Lekarze ją stosujący twierdzą, że silny układ odpornościowy doskonale radzi sobie z patogenami bez wywoływania jakichkolwiek objawów. Te pojawiają się wówczas, gdy układ odpornościowy poniósł na jakimś polu klęskę. Zadaniem leków homeopatycznych jest więc pobudzić go ponownie do działania, tak by sam był w stanie zwalczyć chorobę.

Lekkie choroby wieku dziecięcego z powodzeniem można leczyć właśnie homeopatią, a także ziołami, np. imbirem (wzmacnia układ odpornościowy), rumiankiem (leczy bóle brzucha) czy bazylią (wspomaga pracę układu trawiennego).

Przeczytaj: Odporności nie buduje się „na skróty”

10. Hartowanie

Hartowanie to codzienny kontakt dziecka ze świeżym powietrzem. Niezależnie od pogody i pory roku wychodzenie na dwór jest ważne, bo rozwija wewnętrzną termoregulację organizmu, przez co uczy się on sam reagować na zmiany temperatury. Kontakt ze świeżym powietrzem pozwala również dotlenić ciało i umysł, które dzięki temu znacznie lepiej pracują (a organizm lepiej radzi sobie z wirusami). Warto od pierwszych dni życia przyzwyczajać malucha do kontrolowanego chłodu i zimna, by dostarczyć mu odpowiednich bodźców i nauczyć samoistnego reagowania na nie. Przegrzewanie bowiem wcale dzieciom nie służy, a wręczi uznawane jest powszechnie za najczęstszą przyczynę jesienno-zimowych przeziębień.

Foto: flikr.com/foshydog

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Dzieci są ważne

Dobry Duch serwisu Dziecisawazne.pl:)

Odwiedź stronę autorki/autora: http://dziecisawazne.pl/




Książeczki Pucio – zabawy logopedyczne dla najmłodszych

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

Jak wspierać motywację wewnętrzną dziecka?

Szybkie testy, które pozwolą ocenić, czy postawa dziecka kształtuje się prawidłowo

Dlaczego nie da się oddzielić nauki od zabawy?

Przejdz do: