Jak naturalnie zwiększyć szanse na poczęcie?
KIDS FASHION - 100 najciekawszych propozycji. Zobacz...
| Jak naturalnie zwiększyć szanse na poczęcie?

Jak naturalnie zwiększyć szanse na poczęcie?

Rozmowa odbyta, decyzja zapadła, zaczyna się przyjemny okres starania się o dziecko. Najpierw z werwą, przyjemnością i ochoczo. Po kilku(nastu) miesiącach werwa zamienia się w niepewność, przyjemność w obowiązek, a ochota w niechęć.

Im bardziej się chce, tym bardziej się nie udaje. Szacuje się, że nawet co czwarta para w Polsce może mieć problemy z zajściem w ciążę. Oczywiście nie każda z nich potrzebuje lekarza i leczenia ewentualnej bezpłodności. Warto zacząć od diety, która w istotny sposób może pomóc w staraniach o dziecko.

Waga ciała

Wpływ na płodność ma wiele czynników. Jednym z nich jest prawidłowa masa ciała, najczęściej określana w BMI (prawidłowe to 18,5 do 24,5). Badania naukowe dowodzą, że nadwaga, otyłość i niedowaga, zarówno u kobiet, jak i mężczyzn, mogą znacznie utrudnić zajście w ciążę. Nieprawidłowa waga zaburza gospodarkę hormonalną. U mężczyzn dodatkowo nadwaga i otyłość mają wpływ na produkcję plemników, ponieważ temperatura  jąder jest wtedy wyższa. Badania mówią, że każde dodatkowe 10 kg zmniejsza szanse na zapłodnienie o 10 proc.

Codzienna aktywność

Umiarkowana aktywność fizyczna przyspiesza zajście w ciążę. Naukowcy z Boston University we współpracy z kolegami z Danii przeprowadzili badania na ponad 3 tysiącach kobiet w wieku rozrodczym, które przez rok starały się o dziecko. Wszystkie pozostawały w stałym związku z mężczyzną i nie były leczone z powodu niepłodności. Okazało się, że 70 proc. pań z nadwagą, otyłością lub o normalnej wadze, które ćwiczyły umiarkowanie i dużo (powyżej 7 godzin tygodniowo), zaszło w ciążę. Najlepsze efekty dawał ruch o średnim natężeniu, jak np. spacery, jazda na rowerze czy praca w ogrodzie.

Dieta propłodnościowa

To, co jemy, nie pozostaje bez wpływu na nasze zdrowie. A to ono jest szczególnie ważne w trakcie starań o dziecko. Warto zwrócić uwagę na ważne, propłodnościowe właściwości niektórych witamin czy składników odżywczych i większej ilości włączyć je do swojej diety.

Składniki diety, dzięki którym zarówno kobiety, jak i mężczyźni mogą zwiększyć szanse na zapłodnienie:

  • Witamina E – inaczej zwana witaminą życia lub płodności – jej niedobór u mężczyzn powoduje mniejsze wydzielanie się hormonu gonadotropowego, co może przyczynić się do zwyrodnienia plemników. W witaminę E są bogate oleje roślinne, szczególnie słonecznikowy i sojowy, migdały i orzechy włoskie.
  • Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) – wpływają na ciśnienie tętnicze, funkcjonowanie przewodu pokarmowego, nerek i narządów rozrodczych. Bogate są w nie ryby morskie, awokado i tłuszcze roślinne.
  • Witamina A (beta-karoten) – jest niezbędna do produkcji żeńskich hormonów, dla mężczyzn ważne są jej właściwości przeciwutleniające, które wpływają na produkcję i ruchliwość plemników. Jest jej dużo w marchewce, natce pietruszki, szpinaku, koperku czy sałacie.
  • Witamina C – przeciwutleniacz mający wpływ na kobiece endometrium – bogate są w nią czarne porzeczki, papryka, brukselka czy owoce jagodowe.
  • Witaminy z grupy B (1, 2, 6, 12) – wpływają na prawidłowy przebieg owulacji (B1), zapobiegają poronieniom (B2), produkują żeńskie hormony (B6), syntezują DNA i RNA (B12). Witaminy te nie są wytwarzane w ludzkim organizmie, dlatego należy pamiętać o ich ciągłym dostarczaniu. Szczególnie dużo jest ich w produktach zbożowych, roślinach strączkowych (B1, B6), przetworach mlecznych (B2), podrobach (B12).
  • Cynk – jest szczególnie ważny dla mężczyzn. Jego niedobór zmniejsza objętość spermy, liczbę plemników i ilość testosteronu. Jest go dużo w roślinach strączkowych, jajach, nabiale i produktach razowych.
  • Żelazo – zapobiega niedokrwistości i wspomaga prawidłowe funkcjonowanie komórki jajowej i zarodka. Jest go dużo w wątrobie, sercu, czerwonym mięsie, rybach, burakach, korzeniu i natce pietruszki, suszonych morelach, orzechach, roślinach strączkowych.
  • Kwas foliowy – wspomaga produkcję czerwonych krwinek, jego niedobór może powodować zmniejszenie ilości nasienia i ruchliwości plemników. Najobficiej występuje w warzywach liściastych, brokułach, owocach cytrusowych, drożdżach, wątrobie, produktach zbożowych z pełnego przemiału.

Składniki diety, które mogą przyczynić się do problemów z poczęciem:

  • Alkohol – obniża poziom testosteronu i ruchliwość plemników, być może wpływa destrukcyjnie na główkę plemnika, upośledzając jego zdolność do przedostawania się w głąb komórki jajowej.
  • Kofeina – opinie na jej temat są podzielone, generalnie uznaje się, że 300 g dziennie (ok. 4 kubków kawy) jest nieszkodliwe, ale podczas problemów z poczęciem lepiej ją ograniczyć do minimum lub odstawić.
  • Tłuszcze “trans” – mogą prowadzić nawet do bezpłodności u kobiet, a na pewno powodują miażdżycę i zaburzenia w syntezie hormonów.
  • Węglowodany proste – powodują znaczne wahania insuliny we krwi, co może prowadzić do zaburzeń gospodarki hormonalnej; lepiej zamienić je na węglowodany złożone, które znajdują się w ciemnym pieczywie i produktach zbożowych z pełnego przemiału, kaszach oraz warzywach.

Stres

Kondycja psychiczna wpływa na stan fizyczny organizmu. Gdy para stara się o dziecko, a efektów brak, często winy szuka się w złych parametrach nasienia mężczyzny czy w zaburzeniach owulacji u kobiety. Jednak często mimo prawidłowych wyników dziecka dalej jak nie było, tak nie ma… U kobiet stres może absolutnie rozregulować cykl i gospodarkę hormonalną, u mężczyzn wpływa na jakość nasienia. Chroniczny zespół stresu powoduje wydzielanie przez mózg kortyzolu i epinefryny oraz spowalnia wytwarzanie hormonów płciowych, co razem skutkuje problemami z owulacją. Dobrze więc rozpocząć starania o dziecko z myślą, że nie jest to łatwe i przyjemne, lecz może być trudne i czasochłonne. Wzajemne wsparcie zamiast kłótni jest na wagę złota.

Naukowcy donoszą, że kobiety uprawiające jogę zwiększają szansę na ciążę nawet o 30 proc. Łagodne zajęcia dla początkujących (Kripalu, Hatha) regulują oddech i rozluźniają mięśnie, prowadząc do uspokojenia i wyciszenia mózgu i ciała.

Chęć posiadania malucha może być wręcz obezwładniająca, zaczyna dominować nad całym życiem i być tematem absolutnym. Z powyższych faktów wynika, że należy podejść do tematu z dystansem, dać sobie nawzajem czas, dbać o siebie nawzajem i być dla siebie empatycznym. Dystans, częsty seks i wspólnie spędzony czas, np. podczas gotowania wspólnych i pomagających płodności posiłków, wspólny relaks lub aktywność (np. joga, medytacja, film) znacząco zwiększą szansę na poczęcie. Zanim para uda się na leczenie, warto dać sobie nawzajem czas i uwagę.

Foto: flikr.com/kulden

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Karolina Kowalczyk

Mama dwóch córek, żona jednego męża, wojowniczka o zdrowie fizyczne i psychiczne swojej rodziny. Humanistka, ateistka, gaduła i zwolenniczka terapii śmiechem (nawet przez łzy). Organizatorka, której marzeniem jest napisanie książki, otwarcie restauracji i przespanie ośmiu godzin.
Odwiedź stronę autorki/autora:




Książeczki Pucio – zabawy logopedyczne dla najmłodszych

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

Jaki wpływ na dzieci (i dorosłych) ma czytanie?

Rodzicu zrób z siebie głupka, czyli kilka niezawodnych sposobów na rozładowanie napięcia w relacji z dzieckiem

Wróciliście z wakacji i… musisz odpocząć?

Przejdz do: