Kategorie
Wychowanie

Jak rozwijać sprawność ruchową dziecka w wieku 1-2 lat?

Dziecko wchodząc w drugi rok życia, wykorzystuje wszystkie zdobyte umiejętności z zakresu sprawności ruchowej, aby lepiej i bardziej samodzielnie poznawać świat.

Dziecko wchodząc w drugi rok życia, wykorzystuje wszystkie zdobyte umiejętności z zakresu sprawności ruchowej, aby lepiej i bardziej samodzielnie poznawać świat. To wspaniały czas na wykorzystanie jego naturalnej ciekawości i chęci posługiwania się nowo poznanymi przedmiotami do rozwijania zręczności manualnej. Od niej będzie zależała w przyszłości technika pisania i rysowania dziecka.

Jak rozwijać sprawność ruchową dziecka w wieku 1-2 lat:

  • gdy ma problemy z samodzielnym staniem, daj mu stabilną, pionową zabawkę, której może się przytrzymać
  • nie zakładaj bucików, dopóki jeszcze nie chodzi
  • aby zachęcić do kucania (co przyśpieszy rozwój jego mięśni), daj mu specjalny fotelik z poręczami, by mogło siadać samo nie przewracając się. Zachęcaj do tego, by maluch naśladował Ciebie, kiedy kucasz
  • zachęcaj do kopania dużej, miękkiej piłki
  • baw się w zabawy wymagające kroczenia w tył, dzięki temu ćwiczysz umiejętność cofania się
  • postaraj się włączać dziecko do większości czynności domowych, jakie wykonujesz. Dzięki temu maluch bedzie ćwiczył wszystkie ruchy, do których jest już zdolny
  • tańcz razem z dzieckiem w rytm muzyki. Wykonuj kucanie, klaskanie, kołysanie się na boki. Zachęcaj dziecko do powtarzania Twoich ruchów (dzięki temu dwulatek nabierze wprawy w szerokim zakresie ruchów)
  • baw się w zabawy wymagające skakania i chodzenia na paluszkach
  • daj maluchowi zabawkę, którą może przesuwać nogami siedząc na niej
  • poświęcaj dużo czasu na budowanie z dzieckiem wież z klocków, aby zwiększyć jego zręczność
  • ćwicz z dzieckiem ruch pokręcania, dając mu do zabawy takie przedmioty, jak pokrętła, tarcze telefoniczne, dźwignie, zestawy przycisków, zamki błyskawiczne, rzepy, zatrzaski. W ten sposób dziecko ćwiczy precyzyjne ruchy rąk
  • pozwól dziecku decydować w co chce się ubrać i ćwiczyć ubieranie i rozbieranie się
  • zachęcaj do wrzucania drobnych przedmiotów (tj. małe kuleczki, kostki z pianki, klocki drewniane, monety) do pojemnika z dopasowanym otworem
  • narysuj na kartce kropki usytuowane w linii prostej: pionowej lub poziomej i pomóż dziecku je połączyć, używając ołówka lub mazaka
  • zachęcaj do naśladowania ruchów podczas składania kartki papieru (ćwiczenie od 20 m-ca życia)
  • korzystaj ze sprzętów na placach zabaw, tj. huśtawki, tory przeszkód, zjeżdżalnie, itd.
  • pamiętaj, że jesteś wzorcem ruchu dla dziecka. Od Ciebie uczy się przez naśladowanie jak siedzieć, stać, czy chodzić

Autor/ka: Anna Leszczyńska

Psycholog dziecięcy, terapeuta. Absolwentka Wydziału Psychologii Klinicznej Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Zajmuje się udzielaniem kompleksowej pomocy psychologicznej dzieciom z autyzmem, całościowymi zaburzeniami rozwojowymi, zaburzeniami emocjonalnymi oraz nadpobudliwością psychoruchową. Udziela konsultacji wychowawczych, prowadzi grupy oraz warsztaty psychoedukacyjne dla rodziców i nauczycieli. Obecnie pracuje w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej nr 5 w Warszawie oraz prowadzi prywatną praktykę psychologiczną.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.