Joga w powietrzu, czyli o lekkości ciała i umysłu. Rozmowa z Krzysztofem Sylwestrzakiem
KIDS FASHION - 100 najciekawszych propozycji. Zobacz...
| Joga w powietrzu, czyli o lekkości ciała i umysłu. Rozmowa z Krzysztofem Sylwestrzakiem

Joga w powietrzu, czyli o lekkości ciała i umysłu. Rozmowa z Krzysztofem Sylwestrzakiem

Rozmowa z Krzysztofem Sylwestrzakiem – jednym z prekursorów jogi w chustach w Polsce.

Jak w twoim życiu pojawiła się joga? Skąd pomysł na jogę w powietrzu?

Po ukończeniu Szkoły Mistrzostwa Sportowego, gdzie życie obracało się wokół piłki nożnej, poszukiwałem technik, które pozwolą uwolnić się od napięć i stresów. Tak właśnie trafiłem na jogę. Początkowo głównie w jej duchowej i relaksacyjnej odsłonie, z czasem w coraz bardziej fizycznej. Jogą w chustach zainspirowałem się podczas mojej ostatniej półrocznej podróży do Indii w 2014 r. Od razu zakochałem się w tej technice i wiedziałem, że po powrocie do Polski na tym właśnie się skupię. To była dla mnie odmiana, która dawała poczucie wolności, zabawa z grawitacją,

Czytałam, że powietrzna joga to dość świeży koncept, bo stworzony w 2006 roku w Nowym Jorku przez tancerkę i akrobatkę. Ile jest w tym jogi w tradycyjnym ujęciu?

Owszem, to stosunkowo nowy nurt. Większość źródeł podkreśla, że to Christopher Harrison rozpropagował ją na Zachodzie, ale pewnie jak w każdej dziedzinie prekursorów jest wielu.
Joga w powietrzu opiera się na tradycyjnej jodzie, chusta stanowi jakoby pomoc w wykonywaniu asan, odciążenie masy ciała pozwala na bezpieczniejsze wykonywanie ćwiczeń bez obciążania stawów. Wszystkie podstawowe założenia nauki, jaką jest joga, zostają zachowane. Dochodzą jedynie dodatkowe elementy jak większa praca z balansem i grawitacją czy większe rozciąganie.

Jak ciebie wzbogaciło praktykowanie jogi w powietrzu?

Przede wszystkim pozwoliło mi to spojrzeć na praktykę z zupełnie innej perspektywy. I nie chodzi tylko o pozycje „do góry nogami”. Ta odmiana jogi dała mi możliwości wykonania asan, które w klasycznych warunkach dla wielu osób są nieosiągalne. Pozwala mi ciągle się rozwijać i wzbogacać własną praktykę. Ćwiczenia w powietrzu dają mi możliwość połączenia stretchingu i akrobatyki z jogą. Zwiększyła się moja siła, koncentracja, umiejętność pracy z grawitacją, a relaks dał poczuje zawieszenia w przestrzeni. Nabrało to dla mnie głębokiego znaczenia, dając mi poczucie jedności z wszystkim, co mnie otacza. Nie umiem do końca wyjaśnić, dlaczego tak dobrze się w tym czuję, jakbym znalazł się we właściwym miejscu i we właściwym czasie. Znalazł coś dla siebie, coś, czego szukałem od dawna.

Opowiedz, jak to wygląda.

Wykorzystywany jest do tego zawieszony pod sufitem swoisty hamak, w którym można siedzieć, leżeć, a nawet stać. Jest wiele grup ćwiczeń, na przykład z naciskiem na poszczególne partie ciała, bardziej relaksujące czy skupiające się na rozciąganiu mięśni. Czasami praktyka bywa bardziej wymagająca i stanowi możliwość rozwoju dla wielu długoletnich joginów. Całość kończy się zawsze odpoczynkiem w głębi chusty, co jest niezwykle przyjemne.

Czy joga w chustach to także taniec?

Tak, można wpleść elementy tańca czy akrobatyki. Już samo płynne kołysanie się czy odrywanie się od ziemi daje taki efekt.

Kiedy patrzę na ludzi praktykujących jogę w chustach, widzę to narzędzie także jako pewnego rodzaju symbol – coś, co nas podtrzymuje, co nas wspiera. Czy ty odczytujesz to podobnie?

Zawieszenie w przestrzeni, harmonia z wewnętrzną wibracją, matczyne łono… Każdy sam odpowie sobie na to pytanie już po paru chwilach wewnątrz chusty.

Czy to prawda, że joga z użyciem chusty nie obciąża kręgosłupa i stawów?

Tak, jest to jedna z podstawowych zalet tej techniki, co ma ogromne znaczenie dla naszego kręgosłupa i nie tylko. Tak jak już wspomniałem, odciąża się stawy, ale także same mięśnie i kości, a pozostawanie w pozycjach odwróconych bez zbędnych napięć pozwala na pełne rozluźnienie się i dekompresję, czyli prawdziwy relaks dla naszego kręgosłupa. Efekt pozbycia się ciężaru własnego ciała poprzez poddanie się chuście polecany jest szczególnie osobom z wadami postawy. Większość ćwiczeń uelastycznia nasze ciało i wzmacnia mięśnie stabilizujące utrzymujące prawidłową postawę, a rozciąganie pozwala na zwiększenie zakresu ruchomości naszych stawów.

A co z lekkością ciała i umysłu?

Właściwa praktyka, a potem wyciszenie i relaks to w konsekwencji lekkość ciała, duszy i umysłu. Uważność, która jest tak ważna w tej metodzie, pozwala na skupienie się na swoich emocjach i uczuciach i pełnej akceptacji ich, a co za tym idzie – akceptacji otaczającej nas rzeczywistości.

Czy jogę w powietrzu można praktykować w domu?

Jeśli pomieszczenie ma odpowiednią wysokość, to jak najbardziej. Ważny jest również materiał, z jakiego wykonany jest sufit oraz trochę przestrzeni wokoło. I oczywiście atestowany sprzęt. A potem można już tylko relaksować się nie tylko ćwicząc, ale i na przykład czytając w chuście książkę.

Komu poleciłbyś taki rodzaj jogi?

Wiek czy sprawność fizyczna nie mają tu znaczenia, ale oczywiście jak w każdej dziedzinie są przeciwwskazania, które uniemożliwiają takie ćwiczenia.

Krzysztof Sylwestrzak –

absolwent Szkoły Mistrzostwa Sportowego, z wykształcenia psycholog i dietetyk. Uczestnik kursu Hatha Jogi u Janusza Szopy. Nauczyciel fundacji ART OF LIVING. Certyfikowany nauczyciel jogi z użyciem chust, którą poprowadzi na II Letnim Festiwalu Witalnym. Współzałożyciel i pomysłodawca Strefy Jogi i Medytacji.

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Dzieci są ważne

Dobry Duch serwisu Dziecisawazne.pl:)
Odwiedź stronę autorki/autora: http://dziecisawazne.pl/




Książeczki Pucio – zabawy logopedyczne dla najmłodszych

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

Jaki wpływ na dzieci (i dorosłych) ma czytanie?

Rodzicu zrób z siebie głupka, czyli kilka niezawodnych sposobów na rozładowanie napięcia w relacji z dzieckiem

Wróciliście z wakacji i… musisz odpocząć?

Przejdz do: