Juul na poniedziałek, cz. 29 – Gdy dziadkowie mają inne podejście niż rodzice
KIDS FASHION - 100 najciekawszych propozycji. Zobacz...
| Juul na poniedziałek, cz. 29 – Gdy dziadkowie mają inne podejście niż rodzice

Juul na poniedziałek, cz. 29 – Gdy dziadkowie mają inne podejście niż rodzice

Jesper Juul jest duńskim pedagogiem i terapeutą rodzinnym o światowej renomie. Propaguje idee szacunku i współdziałania z dzieckiem we wzajemnych relacjach oraz dojrzałe przywództwo dorosłych.

Wraz z wydawnictwem MiND przygotowaliśmy 85 unikatowych tekstów Juula. Do przeczytania w każdy poniedziałek na dziecisawazne.pl.

Pytanie rodzica:

Nasza córka, która ma prawie dwa i pół roku, spędza dwa dni w tygodniu z dziadkami. Bardzo chętnie tam chodzi. Niestety, zauważam, że dziadkowie prezentują dość przestarzały styl wychowania, a do tego nie są absolutnie w stanie zastanawiać się nad swoim zachowaniem, zrozumieć swoje błędy ani próbować coś zmienić.

Oboje używają dokładnie tego rodzaju języka, o którym pisze Pan w swoich książkach, że lepiej byłoby go unikać lub przeformułować. W związku z tym nasza córka dwa razy w tygodniu bywa oceniana, pouczana, niedostrzegana, a niejednokrotnie także prawdopodobnie raniona.

Ta sytuacja bardzo mi ciąży. Z jednej strony potrzebuję tych dwóch dni w tygodniu do swoich celów, a z drugiej martwię się, że moja córka może na tym ucierpieć. Czy myśli Pan, że te dwa dni w tygodniu mogą zaszkodzić jej integralności i poczuciu własnej wartości.

Odpowiedź Jespera Juula:

Myślę, że pytania, które Pani stawia, dręczą także tysiące innych rodziców na świecie. Chciałbym powiedzieć na początku, że dzieci potrafią naprawdę dobrze poradzić sobie z wieloma rzeczami, jeśli mają solidną bazę we własnym domu. Z jednej strony bywają bardzo kruche i łatwe do zranienia, a z drugiej potrafią być także bardzo odporne.

Proszę oceniać swoich rodziców raczej według miłości, jaką mają dla Pani córki, a nie na podstawie ich filozofii wychowania. Jeśli nie dostrzega Pani tej miłości w ich oczach, kiedy patrzą na wnuczkę, proszę nie pozwalać im w ogóle się nią zajmować. Tak samo sygnałem alarmowym może być niechęć córki do przebywania z dziadkami albo jej złe samopoczucie po powrocie stamtąd.

Reklama sponsora artykułu
Wszystkie książki Jespera Juula

Książki Jaspera Juula - 15% rabatu

Duński terapeuta rodzinny i pedagog o światowej renomie. Jego książka Twoje kompetentne dziecko jest jedną z najbardziej cenionych prac pedagogicznych na świecie i światowym bestsellerem.Jesper Juul był jednym z liderów przełomu we współczesnej pedagogice. Zawdzięczamy mu odejście od wychowania autorytarnego z jednej strony, oraz od permisywizmu, z drugiej. Propaguje idee szacunku i współdziałania we wzajemnych relacjach z dzieckiem oraz dojrzałe przywództwo dorosłych. W Polsce Jesper Juul wydawany jest przez Wydawnictwo Mind.

Zobacz więcej

Jeśli natomiast zdarza się, że starsze pokolenie mówi coś, co się Pani nie podoba albo z czym Pani się nie zgadza, proszę to po prostu powiedzieć na głos. Na przykład: ,,Nie podoba mi się, jak korygujesz moją córkę!’’. A gdy w odpowiedzi dziadek lub babcia wyrażą swoje niezadowolenie albo poczują się urażeni, proszę tylko powiedzieć, że nie muszą się z Panią zgadzać. Chce Pani jednak, żeby znali Pani zdanie. I w tym punkcie proszę przerwać rozmowę możliwie najbardziej przyjaznym tonem. Może Pani coś takiego także z czystym sumieniem zrobić w obecności córki. Zachowanie dziadków prawdopodobnie się nie zmieni, ale takie słowa pozostawią w nich dużo głębszy ślad niż jakakolwiek argumentacja. Poza tym bardzo dobrze jest, jeśli Pani córka wie, że bliskie osoby w jej życiu różnią się od siebie.

W domu może Pani wzmacniać poczucie wartości córki i jej odwagę przeciwstawiania się dorosłym. Jest ona teraz w wieku, w którym rozwija swój własny język, więc może Pani z nią o tym rozmawiać. Jeśli na przykład dziadkowie pożegnają ją słowami: ,,Brawo, byłaś dzisiaj bardzo grzeczna!’’, to po przyjściu do domu może Pani powiedzieć: ,,Babcia powiedziała, że byłaś dzisiaj grzeczna. Mnie jednak bardziej interesuje, czy miałaś dobry dzień? Powiedz, jak było?’’. Albo: ,,Usłyszałam, że babcia często mówi tak a tak. Czy to ci sprawia przykrość? Jeśli będziesz miała tego dosyć, to po prostu mi powiedz, dobrze?’’.

Te same zasady dotyczą szkoły i przedszkola. Trzeba dawać swojemu dziecku poczucie bezpieczeństwa, kiedy jest się z nim razem. Jeśli dochodzi do sytuacji spornych z personelem lub wychowawcami, należy traktować drugą stronę tak przyzwoicie, jak to tylko możliwe, co jednak nie zawsze znaczy ,,nad wyraz grzecznie i politycznie poprawnie’’. Takie sytuacje są bardzo wartościowe dla dziecka, ponieważ uczą je wyrażania swoich uczuć i myśli. Poza tym dzięki nim uczy się ono rozwijać strategie postępowania z ludźmi, którzy nie zawsze chcą dla niego wszystkiego, co najlepsze.

Tekst opublikowany w austriackim piśmie ,,Der Standard’’, udostępniony dzięki wydawnictwu MiND i FamilyLab.

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Dzieci są ważne

Dobry Duch serwisu Dziecisawazne.pl:)
Odwiedź stronę autorki/autora: http://dziecisawazne.pl/




Krótkowzroczność – jakie mamy możliwości radzenia sobie z tym problemem?

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

Stern na piątek, cz. 8 – Nauczycielu, masz wielką moc!

Dzieci warto leczyć bezpiecznie – rozmowa z Michèle Boiron

Chcesz, żeby twoje dziecko się „lepiej uczyło”? Daj mu więcej wolnego czasu!

Przejdz do: