Karty MILOWE - do zabawy, do nauki, dla wzmacniania więzi
Święta, święta, święta... zobacz PREZENTY dla dzieci
| Karty MILOWE – do zabawy, do nauki, dla wzmacniania więzi

Karty MILOWE – do zabawy, do nauki, dla wzmacniania więzi

Rozmawiamy z Małgorzatą Guznar i Patrycją Franią – autorkami kart MILOWE, czyli pierwszych w Polsce kart rozwojowych dla dzieci.

Do czego mogą służyć wasze karty?

Jesteśmy specjalistkami pracującymi na co dzień z dziećmi, rodzicami i nauczycielami, ale jesteśmy też mamami. Bardzo mocno czujemy potrzebę wspierania u dzieci wszystkich kompetencji, dzięki którym lepiej będzie im się funkcjonowało w otaczającym je świecie. Dlatego nasze karty mają na celu pomagać w nauce budowania pełnych, bogatych w słownictwo wypowiedzi, rozwijać wyobraźnię, pomagać w nauce nawiązywania relacji z rówieśnikami (tutaj przydają się szczególnie dzieciom bardziej nieśmiałym), pokazywać, jak rozwiązywać konflikty bez agresji. Korzystając z naszych gier i zabaw, rodzice dbają o wzmacnianie relacji rodzinnych, wzmacnianie wzajemnego szacunku pomiędzy rodzeństwem, wspierają u dzieci poczucie własnej wartości, świadomości, że jesteśmy różni, ale tak samo ważni i wartościowi, pozwalają dzieciom odnaleźć mocne strony i talenty, towarzyszą w rozwoju emocjonalnym i społecznym.

Czy karty MILOWE mogą służyć także do celów terapeutycznych?

Mogą… Naszym założeniem było stworzenie kart jak najbardziej uniwersalnych. Trzeba jednak zdecydowanie podkreślić, że to, jakie pełnią funkcje, zależy od tego, kto i gdzie ich używa. W domu – karty MILOWE to wyłącznie zabawa: w miłej, przyjemnej, pełnej śmiechu atmosferze. W gabinecie psychologa lub na zajęciach terapeutycznych – to narzędzie, które stwarza poczucie bezpieczeństwa i pomaga dziecku otworzyć się przed obcym. Pomaga przepracować różne – czasami bardzo trudne – sytuacje, zobaczyć zdarzenia z różnych perspektyw i samodzielnie znaleźć rozwiązania tam, gdzie to możliwe. Ale jeszcze raz podkreślę: w rękach terapeuty karty stają się zupełnie innym narzędziem niż w rękach rodzica, dla którego są jedynie pełną radości zabawą.

A jak widzicie ich zastosowanie w szkole, przedszkolu?

Jak już wyżej wspomniano, karty MILOWE mogą być wykorzystywane do gier i zabaw rodzinnych – stworzyłyśmy książeczkę z instrukcją dla rodziców, do pracy terapeutycznej – prowadzimy szkolenia dla specjalistów, by przygotować ich do wykorzystywania kart obrazkowych w ich pracy. Ale nasze karty też świetnie sprawdzają się w szkole i przedszkolu – i tu też mamy książeczkę dla specjalistów, ale także warsztaty i szkolenia.

Karty MILOWE mogą być wykorzystywane do integracji grupy, do zajęć kreatywnych, urozmaicenia zajęć przedmiotowych i lekcji wychowawczych. Świetnie sprawdzają się do nauki języka polskiego i języków obcych. Może z nich korzystać: nauczyciel, szkolny psycholog i pedagog, logopeda. Nadają się zarówno do pracy w grupie, jak i indywidualnej.

Dodatkowo, łącząc zmysł wzroku z pobudzeniem emocjonalnym, aktywują procesy zapamiętywania i zapisywania w pamięci głębokiej. No i dają przy okazji dużo zabawy, radości i frajdy zarówno dzieciom, jak i dorosłym. Dla nas karty MILOWE to nieskończona kopalnia pomysłów na setki gier, zabaw i ćwiczeń.

Jak wpadłyście na ich pomysł?

Zaczęło się od fascynacji obrazem i metaforą i tym, jak można je wykorzystać do pracy z dziećmi. Później testowałyśmy inne karty – do gier oraz karty coachingowe dla dorosłych. Ale okazało się, że brakuje nam narzędzia idealnie dopasowanego do potrzeb dzieci, które można bezpiecznie wykorzystywać do zabaw już np. z trzylatkami. Postanowiłyśmy stworzyć własne, zaprojektowane od początku specjalnie dla dzieci.

Czym wasze karty różnią się od innych kart?

W początkach naszej pracy przetestowałyśmy wiele różnych kart. Były wśród nich i karty coachingowe, i rozwojowe, i takie, które pierwotnie służyły jedynie do gry, np. Dixit. Niektóre z nich były w postaci zdjęć, inne w postaci abstrakcyjnych obrazków. Po kilku latach pracy wyciągnęłyśmy z naszych doświadczeń i obserwacji bardzo konkretne wnioski: dzieci zdecydowanie bardziej wolały bawić się na kartach obrazkowych (niż na zdjęciach), jednak karty obrazkowe dostępne na rynku nie spełniały naszych oczekiwań, zwłaszcza w pracy z młodszymi dziećmi. Stąd nasze karty wyróżniają się kilkoma cechami: są obrazkowe (pierwowzorem każdej z 41 kart jest obraz namalowany suchymi pastelami), nawiązują do otaczającej nas rzeczywistości, oddając różne sytuacje, z którymi dzieci stykają się w realnym świecie, ich wielkość dopasowana jest do tego, by dziecko mogło swobodnie chwycić je w dłoń, a jednocześnie jest wystarczająco duża, aby były widoczne wszystkie szczegóły.

Opowiedzcie coś o sobie, kim jesteście.

Patrycja: Jestem pedagogiem, coachem ACC ICF, trenerem, doradcą rodzinnym, certyfikowany trener metody Points of You® oraz wicedyrektorem Oddziału Dolnośląskiego Izby Coachingu.
Gosia: Jestem specjalistką Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka, terapeutką i coachem. Prywatnie mamą Kazika i Jurka – pięcio- i trzylatka.
Współpracuje z nami też Gosia Biełajczuk – artystka, która namalowała wszystkie obrazy do kart.

Kilka pomysłów na zabawy kartami Milowymi:

Jedną z nich, chyba jedną z najbardziej lubianych, jest gra w „Kalambury MILOWE”

  • Obszary rozwojowe: kreatywność, sprawność fizyczna, budowanie relacji, spostrzegawczość, duża motoryka, komunikacja niewerbalna.
  • Opis zabawy: Każdy uczestnik losuje po jednej zakrytej karcie. Ważne: nie pokazuje jej pozostałym uczestnikom. Odkłada kartę z powrotem do talii. Mieszamy karty i odwracamy je obrazkami do góry. Gracz ma przedstawić wyłącznie za pomocą ruchów i gestów wylosowany obrazek, a pozostali uczestnicy mają odgadnąć, jaką kartę spośród wyłożonych na stole wylosował pokazujący. I tak kolejne osoby.

Wzmacnianie poczucia własnej wartości

  • Obszary rozwojowe: poczucie własnej wartości, świadomość siebie, kreatywność.
  • Opis zabawy “Moje mocne strony”: Karty rozłożone przed grupą, każde dziecko po kolei wybiera od 3 do 5 kart i do nich mówi o swoich od 3 do 5 mocnych stronach/o tym, w czym jest dobre/co najbardziej lubi robić.
  • Opis zabawy “Grupowsparcie”: Ochotnik (jeśli taki będzie) wychodzi na środek i od pozostałych osób dostaje po jednej karcie z pozytywnym wspierającym zdaniem np. “Lubię Twoje poczucie humoru”.
  • Opis zabawy “MILOWE plakaty”: Dzieci tworzą plakaty pod tytułem np.: “Moje sukcesy”, “Ja jako superbohater”. Karty mogą być dodatkowym wsparciem i inspiracją.

Wykorzystanie w pracach plastycznych

  • Obszary rozwojowe: kreatywność, wyobraźnia, mała motoryka.
  • Opis zabawy “Rozszerzenie obrazu”: Kartę przyklejamy (np. taśmą dwustronną) na czystą kartkę a4. Dziecko, używając do tego kredek lub flamastrów, dorysowuje dalszą część obrazu.
  • Opis zabawy “Dalsza część historii”: Dziecko losuje lub wybiera jedną kartę i na kartce a4 rysuje obraz przedstawiający dalszą część historii lub to, co się wydarzyło wcześniej.
  • Więcej gier i zabaw z wykorzystaniem kart MILOWE można znaleźć w książeczkach dołączonych do kart oraz na stronie milowe.pl i na Facebook/milowe.
    Zachęcamy również do tworzenia własnych kart, gier i zabaw oraz do dzielenia się waszymi pomysłami.

    Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

    Dzieci są ważne

    Dobry Duch serwisu Dziecisawazne.pl:)

    Odwiedź stronę autorki/autora: http://dziecisawazne.pl/




    Książeczki Pucio – zabawy logopedyczne dla najmłodszych

    Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

    Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

    Ciąża i poród w Finlandii

    Korzystanie z urządzeń elektronicznych i ich wpływ na rozwój dziecka – Jesper Juul

    Poród naturalny i karmienie piersią a rozwój flory bakteryjnej dziecka

    Przejdz do: