Dzieci pływają od zawsze
Już w 1939 r. dr Myrtle McGraw opublikowała swoje pionierskie badanie w artykule „Swimming Behaviour in the Human Infant” w Journal of Pediatrics, polegające na sfilmowaniu i przestudiowaniu 42 pływających niemowląt. Jednymi z pionierskich nauczycieli w tej dziedzinie były Virginia Hunt Newman z USA i Claire Timmermans z Australii. Te inspirujące postaci nauczyły pływać swoje własne dzieci i setki innych w latach 60 i 70- tych. W Wielkiej Brytanii dr Francoise Freedman jest znany ze swojej pracy z pływającymi niemowlętami, zainspirowanej doświadczeniami zdobytymi podczas pobytu z tubylczą rodziną w Górnej Amazonce. Profesor Liselott Diem, która przeprowadziła badania w latach 1974 – 1976 w Niemieckim Kolegium Sportowym w Kolonii, podsumowała je słowami: „Dzieci uczestniczące w zajęciach z pływania są bardziej otwarte na otoczenie oraz szybciej nawiązują kontakty w grupie. Łagodniej reagują na niepowodzenia i nie są tak nieśmiałe”.
Uwaga! Reklama do czytania
Poród naturalny
Świadome przygotowanie się do cudu narodzin.
Karmienie piersią
Twoje mleko to cudowny dar. Naucz się nim dzielić.
Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli
Korzyści płynące z pływania niemowląt:
- Głębokie oddychanie, wymuszone przez ciśnienie wody oddziałujące na klatkę piersiową, przyczynia się do profilaktyki chorób górnych dróg oddechowych,
- Ciśnienie hydrostatyczne wody, oddziałując na liczne naczynia krwionośne aktywizuje krążenie krwi, rozwijając i wzmacniając układ sercowo – naczyniowy,
- Środowisko wodne umożliwia wczesne wykrywanie nieprawidłowości w rozwoju układu kostno – mięśniowego u najmłodszych i skuteczne jego korygowanie.
- Stymulacja włókien mięśniowych przez kontakt z wodą relaksuje i reguluje napięcie mięśni.
- Ćwiczenia w wodzie doskonalą zmysł równowagi i pobudzają układ nerwowy.
- Wykorzystanie zabawek edukacyjnych wspomaga koordynację wzrokowo-ruchową, koncentrację i umiejętności chwytne dzieci.
- Zajęcia sprzyjają budowaniu nawyku potrzeby aktywności fizycznej w późniejszym życiu.
Doznania płynące z wykonywanych przez dziecko ruchów w wodzie umożliwiają mu coraz lepsze poznawanie własnego ciała, własnych granic i możliwości. Środowisko wodne daje maluchom większą swobodę ruchów, przez co poznawanie otoczenia staje się łatwiejsze i bardziej samodzielne. W czasie zajęć dzieci oswajają się z wodą, uczą się prawidłowej pracy kończyn i ułożenia całego ciała na wodzie, co stanowi podstawę do osiągnięcia dobrej techniki pływackiej w kolejnym etapie nauki.
Czas na basen!
Przygodę z basenem można rozpocząć w każdym wieku. Ważne jest, aby zapewnić dziecku właściwe warunki, m.in. odpowiednio wysoką temperaturę wody (31-33 stopnie Celsjusza) i ćwiczenia dostosowane do jego wieku i możliwości ruchowych. Najlepiej wybrać się na zajęcia między 3 a 5 miesiącem życia, kiedy dziecko ma już odpowiednią wagę (ok. 7 kg), posiada aktywny system immunologiczny, sztywno trzyma główkę oraz ma jeszcze żywy odruch niezachłystywania się, wywodzący się z życia płodowego (z czasem odruch ten zanika).
Odruchy niemowląt wykorzystywane są w nauce pływania:
(na podstawie obserwacji i badań przeprowadzonych przez dr F. Freedman):
- wstrzymywanie oddechu przy zanurzeniu pod wodę;
- poruszane się w wodzie przypominające ruchy jaszczurki;
- odruch kopania nogami, tzw. „frog kick”;
- utrzymywanie się na powierzchni wody na plecach;
- otwarte oczy pod wodą.
Na co warto zwrócić uwagę przy wyborze basenu i szkoły?
- Czy obiekt basenowy posiada nieckę rekreacyjną z podgrzewaną wodą (ok. 31-33 stopni Celcjusza), uzdatnianą hipoalergicznymi środkami. Woda ozonowana zawsze posiada domieszkę chloru, gdyż tylko on zapewnia pełną ochronę przed drobnoustrojami.
- Czy szatnie wyposażone są w przewijaki, kojce lub krzesełka zapewniające bezpieczeństwo i wygodę. Jeżeli nie, to powinniśmy zapytać, czy można wnieść do szatni swój fotelik, w którym będziemy mogli położyć niemowlę na czas przebierania się.
- Czy osoby oferujące zajęcia posiadają odpowiednie uprawnienia i doświadczenie w prowadzeniu zajęć z niemowlętami i małymi dziećmi.