Kategorie
Rodzina

Laboratorium Szalonego Naukowca. Eksperyment 3. Płynny przekładaniec

Skąd się wziął przekładaniec? Dlaczego ciecze nie zmieszały się, tylko poukładały w kolorowe paski? Dlatego, że są różnej gęstości: widzieliście, jak powoli kapał miód, a jak szybko wlewała się woda? To właśnie dlatego, że miód jest gęstszy niż woda. Te płyny, które są gęstsze, są tez cięższe i dlatego opadały na dół, nie mieszając się z innymi

Wakacje się skończyły i Szaleni Naukowcy wracają ze swoimi domowymi eksperymentami!
Dziś będą nam potrzebne:

  • przezroczyste, wysokie naczynie – dzbanek, słoik, wazon, itp.,
  • płynny miód (najwygodniej użyć miodu w butelce z dziubkiem),
  • olej,
  • zielony płyn do zmywania naczyń,
  • niebieski płyn do zmywania (lub mydło w płynie),
  • plastikowa butelka z wodą,
  • czerwona farba (np. plakatowa).

Uwaga! Reklama do czytania

Poród naturalny

Świadome przygotowanie się do cudu narodzin.

Karmienie piersią

Twoje mleko to cudowny dar. Naucz się nim dzielić.

Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli

Co z tym zrobić?

1. Postawić wysokie, przezroczyste naczynie na stole i wlać 1-2 cm miodu (jeśli miód jest skrystalizowany, to wcześniej trzeba go wsadzić do garnka z ciepłą wodą i chwilę poczekać, wtedy znowu stanie się płynny); wszystkie płyny trzeba wlewać tak, żeby nie pobrudzić ścianek naczynia.

2. Na warstwę miodu ostrożnie nalej ok. 4 cm. zielonego detergentu (płynu do zmywania).

3. Następnie dolej nieco grubszą warstwę niebieskiego detergentu. Lej ostrożnie, żeby płyny się nie wymieszały.

4. Do butelki z wodą wlej trochę czerwonej farby i dobrze zamieszaj (dlatego polecamy butelkę, którą na czas mieszania można zakręcić).

5. Kiedy woda w butelce zabarwi się na czerwono, dolej ją na wierzch „przekładańca”.

6. Na sam wierzch wlej olej (w czasie nalewania olej może się spienić, tj. zamienić w bąbelki, nie przejmuj się tym – po chwili opadnie).

7. Przekładaniec gotowy!

Wyjaśnienie Szalonych Naukowców

Dlaczego ciecze nie zmieszały się, tylko poukładały w kolorowe paski? Dlatego, że są różnej gęstości: widzieliście, jak powoli kapał miód, a jak szybko wlewała się woda? To właśnie dlatego, że miód jest gęstszy niż woda. Te płyny, które są gęstsze, są tez cięższe i dlatego opadały na dół, nie mieszając się z innymi.

Na koniec jeszcze jeden eksperyment: weź naczynie do ręki i delikatnie potrząśnij tak, żeby płyny się zmieszały, ale nie wylały na zewnątrz. Odstaw naczynie i poczekaj kilka godzin. Zobacz, co się stanie.

Do zobaczenia za miesiąc!

Autor/ka: Małgorzata Wojnar

Eksperymentuje z dziećmi w klubie Szalonych Naukowców. Szaleni Naukowcy organizują warsztaty naukowe w szkołach i przedszkolach oraz uatrakcyjniają pokazami naukowymi urodziny dla dzieci w wieku od 3 do 12 lat.
"Naszą misją jest rozbudzanie wyobraźni i ciekawości dzieci. Łącząc rozrywkę z edukacją, wyjaśniamy prawa i zjawiska przyrody oraz tajemnice nauki. W czasie zajęć pokazujemy Dzieciom, że każdego dnia stykają się z niesamowitymi odkryciami praw przyrody i że każdy może być badaczem."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.