Mam zespół Aspergera. Podręcznik dla uczniów i nauczycieli
| Mam zespół Aspergera. Podręcznik dla uczniów i nauczycieli

Mam zespół Aspergera. Podręcznik dla uczniów i nauczycieli

Mimo dostępnej wiedzy ciągle palące pozostaje pytanie, jak pomagać osobom z zespołem Aspergera, by przebrnięcie przez edukację nie było zmorą dla ucznia, jego rodziców, ale także nauczycieli i rówieśników. Książka „Mam zespół Aspergera” pokazuje, że bardzo wiele zależy od środowiska społecznego, w którym przyjdzie żyć takiej osobie.

W książce w sposób prosty i przejrzysty ukazane zostały trzy aspekty związane z funkcjonowaniem osoby z zespołem Aspergera: doświadczane trudności, wyzwania, ale też mocne strony.

Książka składa się z trzech części:

  • Pierwsza część to psychoedukacja na temat zespołu Aspergera, czyli wyjaśnienie czym jest to zaburzenie, z jakimi problemami borykają się ludzie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i jakimi mocnymi stronami mogą się pochwalić.
  • Druga część skierowana jest do „neurotypowych” rówieśników oraz nauczycieli i zawiera proste rady jak należy podchodzić do kolegi czy ucznia w szkole, jak można mu pomóc, na co zwracać uwagę, jakie zachowania ignorować.
  • Trzecia część obejmuje przykładowe scenariusze zajęć kształtujących umiejętności społeczne i wykorzystujących informatykę, mechanikę czy elektronikę dla ich uatrakcyjnienia.

Po co ta książka została napisana?

Książka „Mam zespół Aspergera” powstała jako owoc współpracy kilku osób: terapeutów, edukatorów oraz specjalistów od nowych technologii.

Zarówno część poświęcona zrozumieniu osób z zespołem Aspergera, jak i scenariusze zajęć mogą być inspiracją dla nauczycieli chcących wzmacniać integrację w klasie i przeciwdziałać wykluczeniu. Książka może służyć radą wszystkim pragnącym wyciągnąć pomocną dłoń do uczniów z opisanym zaburzeniem, którzy nie wiedzą, jak to zrobić.


Przede wszystkim Karolina Dyrda i Edyta Ołdak wraz z innymi osobami stworzyły szkołę – Akademię Dobrej Edukacji w Chotomowie, w której uczą się także dzieci z zespołem Aspergera. Podejmowany jest tam trud stworzenia adekwatnych oddziaływań edukacyjnych i środowiska terapeutycznego. Jolka Rosińska dzięki współpracy z Karoliną Dyrdą zafascynowała się poszukiwaniem sposobów pomocy osobom z zespołem Aspergera, np. scenariuszami służącymi do ćwiczenia kompetencji społecznych i emocjonalnych. Tym samym włączona została perspektywa psychologa szkolnego pracującego w szkole ogólnodostępnej.

Jednym z głównych celów publikacji jest chęć ułatwienia uczniom i uczennicom zrozumienia sposobu odbierania świata przez ich rówieśników z zespołem Aspergera. Jednocześnie może ona stać się inspiracją do wieloźródłowego poszukiwania sposobów adekwatnej pomocy uczniom z tym zaburzeniem, do wypracowania rekomendowanych wskazówek do pracy z nimi i rozwiązań, które odpowiedzą na kluczowe trudności. Tę kolorową książeczkę możemy nawet nazwać otwarciem wieloaspektowej dyskusji. Głos mogą w niej zabrać wszyscy zainteresowani.

  • Tekst: Karolina Dyrda, Jolka Rosińska
  • Ilustracje: Edyta Ołdak
  • Koncepcje scenariuszy: Edyta Ołdak, Pozytywsie.pl Michał Kłosiński

Pobierz darmową wersję książeczki „Mam zespół Aspergera”

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Dzieci są ważne

Dobry Duch serwisu Dziecisawazne.pl:)
Odwiedź stronę autorki/autora: http://dziecisawazne.pl/




Książeczki Pucio – zabawy logopedyczne dla najmłodszych

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

Dlaczego nuda jest potrzebna?

Naturalne czy stylizowane? Jakie zdjęcia warto zrobić noworodkowi

Kiedy dziecko ciągle mówi “nie”. Rozmowa Moniki Szczepanik i Eweliny Adamczyk

Przejdz do: