Mam zespół Aspergera. Podręcznik dla uczniów i nauczycieli
| Mam zespół Aspergera. Podręcznik dla uczniów i nauczycieli

Mam zespół Aspergera. Podręcznik dla uczniów i nauczycieli

Mimo dostępnej wiedzy ciągle palące pozostaje pytanie, jak pomagać osobom z zespołem Aspergera, by przebrnięcie przez edukację nie było zmorą dla ucznia, jego rodziców, ale także nauczycieli i rówieśników. Książka „Mam zespół Aspergera” pokazuje, że bardzo wiele zależy od środowiska społecznego, w którym przyjdzie żyć takiej osobie.

W książce w sposób prosty i przejrzysty ukazane zostały trzy aspekty związane z funkcjonowaniem osoby z zespołem Aspergera: doświadczane trudności, wyzwania, ale też mocne strony.

Książka składa się z trzech części:

  • Pierwsza część to psychoedukacja na temat zespołu Aspergera, czyli wyjaśnienie czym jest to zaburzenie, z jakimi problemami borykają się ludzie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i jakimi mocnymi stronami mogą się pochwalić.
  • Druga część skierowana jest do „neurotypowych” rówieśników oraz nauczycieli i zawiera proste rady jak należy podchodzić do kolegi czy ucznia w szkole, jak można mu pomóc, na co zwracać uwagę, jakie zachowania ignorować.
  • Trzecia część obejmuje przykładowe scenariusze zajęć kształtujących umiejętności społeczne i wykorzystujących informatykę, mechanikę czy elektronikę dla ich uatrakcyjnienia.

Po co ta książka została napisana?

Książka „Mam zespół Aspergera” powstała jako owoc współpracy kilku osób: terapeutów, edukatorów oraz specjalistów od nowych technologii.

Zarówno część poświęcona zrozumieniu osób z zespołem Aspergera, jak i scenariusze zajęć mogą być inspiracją dla nauczycieli chcących wzmacniać integrację w klasie i przeciwdziałać wykluczeniu. Książka może służyć radą wszystkim pragnącym wyciągnąć pomocną dłoń do uczniów z opisanym zaburzeniem, którzy nie wiedzą, jak to zrobić.


Przede wszystkim Karolina Dyrda i Edyta Ołdak wraz z innymi osobami stworzyły szkołę – Akademię Dobrej Edukacji w Chotomowie, w której uczą się także dzieci z zespołem Aspergera. Podejmowany jest tam trud stworzenia adekwatnych oddziaływań edukacyjnych i środowiska terapeutycznego. Jolka Rosińska dzięki współpracy z Karoliną Dyrdą zafascynowała się poszukiwaniem sposobów pomocy osobom z zespołem Aspergera, np. scenariuszami służącymi do ćwiczenia kompetencji społecznych i emocjonalnych. Tym samym włączona została perspektywa psychologa szkolnego pracującego w szkole ogólnodostępnej.

Jednym z głównych celów publikacji jest chęć ułatwienia uczniom i uczennicom zrozumienia sposobu odbierania świata przez ich rówieśników z zespołem Aspergera. Jednocześnie może ona stać się inspiracją do wieloźródłowego poszukiwania sposobów adekwatnej pomocy uczniom z tym zaburzeniem, do wypracowania rekomendowanych wskazówek do pracy z nimi i rozwiązań, które odpowiedzą na kluczowe trudności. Tę kolorową książeczkę możemy nawet nazwać otwarciem wieloaspektowej dyskusji. Głos mogą w niej zabrać wszyscy zainteresowani.

  • Tekst: Karolina Dyrda, Jolka Rosińska
  • Ilustracje: Edyta Ołdak
  • Koncepcje scenariuszy: Edyta Ołdak, Pozytywsie.pl Michał Kłosiński

Pobierz darmową wersję książeczki „Mam zespół Aspergera”

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Dzieci są ważne

Dobry Duch serwisu Dziecisawazne.pl:)
Odwiedź stronę autorki/autora: http://dziecisawazne.pl/




Nauka jazdy na rowerze. Co warto o tym wiedzieć? Rozmowa z Wojciechem Kozłowskim

Stern na piątek, cz.1 – Czy brak szkoły – uczęszczania do placówki szkolnej – oznacza, że nie można zostać lekarzem?

Zupełnie inna nauka czytania

Przejdz do: