Miganie, czyli jak rozmawiać z niemowlakiem?
KIDS FASHION - 100 najciekawszych propozycji. Zobacz...
| Miganie, czyli jak rozmawiać z niemowlakiem?

Miganie, czyli jak rozmawiać z niemowlakiem?

Maleńkie dziecko jest istotą społeczną od chwili narodzin. Na długo zanim nauczy się mówić, jest już biernym użytkownikiem języka: słyszy i rozpoznaje głos matki jeszcze w życiu płodowym. Początkowo komunikuje się z opiekunami jedynie płaczem. Stopniowo dochodzą do tego bardziej świadome gesty i mimika: pojawiają się kontakt wzrokowy, uśmiech, wskazywanie palcem. Z czasem maluch przyswaja sobie znaczenie słów i potrafi dopasować je do obiektu. Coraz więcej chce także zakomunikować.

Uważny i otwarty na potrzeby maleństwa rodzic bez słów potrafi odgadnąć, co stoi za konkretnym tonem płaczu lub mimiką niemowlęcia. Niemal każda mama, tata i dziecko mają wypracowany indywidualny sposób porozumiewania się. Niewiele osób jednak wie, że przy odrobinie systematyczności i konsekwencji można nauczyć dziecko rozwiniętej formy komunikacji niewerbalnej i to na długo zanim powie pierwsze słowo. Tą metodą jest język migowy.

Miganie polega na stopniowym wprowadzaniu odpowiednich znaków podczas zabawy, kąpieli, jedzenia i innych codziennych czynności. Należy jednak pamiętać, że każdemu znakowi powinno towarzyszyć słowo. Podstawowa zasada migania brzmi: kiedy migasz, mów! W ten sposób dziecko może połączyć znak ze słowem, które dany znak oznacza.

Dr Linda Acredolo i dr Susan Goodwyn, specjalistki rozwoju wczesnodziecięcego z Uniwersytetu Stanowego w Kalifornii, przez ponad dwie dekady prowadziły badania nad używaniem języka znaków przez dzieci słyszące. Wyniki ich badań wskazały na pozytywny wpływ migania na językowy, emocjonalny i intelektualny rozwój dziecka.

Miganie z dzieckiem:

  • Przyspiesza naukę mowy: 3-letnie migające dzieci są na językowym poziomie czterolatków, rodzice mówią do dzieci więcej i chętniej.
  • Motywuje dzieci do mówienia: są tak podekscytowane umiejętnością komunikacji, że dążą do zwiększenia jej efektywności za pomocą słów.
  • Stymuluje rozwój mózgu, a tym samym rozwój intelektualny. Kiedy dziecko przyswoi dany znak i zacznie go ze zrozumieniem używać, w mózgu tworzy się połączenie nerwowe odpowiedzialne za znaczenie słowa, które przedstawia znak. Dzięki temu mówienie staje się łatwiejsze, gdyż najważniejsza część, znaczenie słowa, jest już zakodowana w mózgu dziecka.
  • Ułatwia komunikację: 8–9-miesięczne dzieci są coraz bardziej świadome tego, czego potrzebują i pragną. Nie wiedzą jednak, jak to wyrazić słowami. Używając znaku PIĆ, gdy są spragnione, JEŚĆ, gdy czują głód, GORĄCY, ZIMNY i wielu, wielu innych, są w stanie szybko i spokojnie wyrazić swoje potrzeby.
  • Wzmacnia więź pomiędzy rodzicem a dzieckiem: badania wskazują, że poczucie bezpieczeństwa dziecka oraz to, czy czuje się kochane, zależy od stosunku pozytywnych i negatywnych relacji między nim a rodzicem. Miganie pozwala szybciej rozpoznawać komunikowalne potrzeby dziecka.

Kiedy rozpocząć miganie?

Jedno z najczęstszych pytań zadawanych przez rodziców dotyczy najlepszego czasu na to, by zacząć uczyć dziecko znaków. Nie ma jednak na to idealnego momentu. Dr Acredolo i dr Goodwyn, badaczki języka znaków, zaobserwowały przez lata, że rodzice decydują się na rozpoczęcie migania w jednym z trzech przedziałów wiekowych – od narodzin do 8 miesiąca, od 8 do 12 miesiąca i w przedziale powyżej 12 miesięcy życia dziecka.

Każdy przedział wiekowy ma swoje plusy i minusy – gdy zaczniemy używać migania z niemowlakiem krótko po urodzeniu, będziemy musieli długo, bo aż do 7–8 miesiąca, poczekać na pierwszy samodzielnie użyty przez niego znak, gdyż maluch musi dojrzeć do tego motorycznie. Dlatego większość rodziców zaczyna migać z dzieckiem od około 7–8 miesiąca – wtedy na efekty nie trzeba czekać długo i komunikacja za pomocą znaków szybko sprawia rodzicom i dzieciom niesłychaną radość.

Zaintrygowana tematem redakcja Dzieci są ważne postanowiła nieco bliżej zbadać temat. Dostępne na YT filmy pokazują kilku- i kilkunastomiesięczne maluchy próbujące swoich sił w niewerbalnej komunikacji. Zdarza się, że “poprawne” pokazanie znaku jest ochoczo nagradzane przez rodziców a komunikacja używana jest nie tyle do rozpoznaia potrzeb dziecka, ile do nauczenia go społecznie akceptowalnych zachowań (Powiedz „Dziękuję”, Powiedz „Przepraszam”). Powstają specjalne kursy i cały system znaków, które rodzic i dziecko powinni opanować. W tak zaprezentowanym ujęciu wydaje się, że metoda traci swoją istotę, czyli po prostu komunikację. Naszym zdaniem, jak zawsze warto zaufać swojej intuicji. Większość rodziców wykorzystuje język migowy bezwiednie. Zamiast szukać skomplikowanych gestów i metod, warto obserwować dziecko i wykorzystać miganie jako jeden ze sposobów dotarcia do potrzeb maluszka.

Foto: flikr.com/criminalintent

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Dzieci są ważne

Dobry Duch serwisu Dziecisawazne.pl:)
Odwiedź stronę autorki/autora: http://dziecisawazne.pl/




Książeczki Pucio – zabawy logopedyczne dla najmłodszych

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

Jaki wpływ na dzieci (i dorosłych) ma czytanie?

Rodzicu zrób z siebie głupka, czyli kilka niezawodnych sposobów na rozładowanie napięcia w relacji z dzieckiem

Wróciliście z wakacji i… musisz odpocząć?

Przejdz do: