Najlepsi "lekarze" naszych czasów
KIDS FASHION - 100 najciekawszych propozycji. Zobacz...
| Najlepsi „lekarze” naszych czasów

Najlepsi „lekarze” naszych czasów

Korzystanie w umiejętny sposób z tego, co dała nam natura, sprawi, że poczujemy się lepiej, zregenerujemy się, uciszymy umysł z kłębiących się myśli, wrócimy do siebie.

Dzięki prostym naturalnym praktykom, które mamy w zasięgu ręki, wydzielają się hormony szczęścia np. endorfiny. Działają one przeciwbólowo, opóźniają proces starzenia i wzmacniają układ immunologiczny. Serotonina reguluje pracę układu pokarmowego. Oksytocyna – hormon miłości – pomaga w walce z bólem i stresem. Dzięki dopaminie jesteśmy zmotywowani do działania. Beta-endorfiny, które wydzielają się podczas śmiechu, obniżają kortyzol i adrenalinę – hormony stresu. Podczas przytulania w naturalny i bardzo przyjemny sposób spalamy kalorie i chronimy się przed depresją. Czujemy się błogo i bezpiecznie, żyjemy bez strachu i lęku – jesteśmy po prostu zdrowsi.

1. Przyroda

Przebywanie na jej łonie i czerpanie z jej prezentów wprawia w dobry nastrój, relaksuje, uzdrawia, sprawia, że w naturalny sposób lepiej funkcjonujemy.
Szum morza, szelest liści tańczących na wietrze, ciepłe promienie słońca pieszczące naszą skórę, śpiew ptaków, rechot żab, ciepły, nie tylko letni, deszcz na naszej skórze, pyszna herbata np. z lipy, chodzenie boso, patrzenie na wschody lub zachody słońca i to całe piękno, jakie możemy podziwiać, gdy tylko wymkniemy się za miasto – to prezenty, o których codziennie należy pamiętać i brać garściami.

2. Proste jedzenie

Kasze, owoce, warzywa, zioła i przyprawy. Im mniej modyfikowanego i przetworzonego jedzenia, tym lepiej. Z dzieckiem można upiec chleb, zrobić sałatkę lub pastę do chleba. Rzeżuchę, kiełki brokułów, lucerny, bazylie, paprykę można wyhodować na parapecie lub balkonie. Wystarczy ziemia lub wata, woda i słońce, a przy okazji codziennie możemy ćwiczyć uważność, obserwując, jak rosną nasze rośliny.

3. Sen

Jest bardzo potrzebny, aby się zregenerować i prawidłowo funkcjonować. Przed snem nie należy korzystać już z tabletu, komórki, lepiej nie oglądać telewizji, przyciemnić światło. Wyciszyć się oddychając, skupiając się na brzuchu, oczyszczając umysł z kłębiących się myśli. Można wykonać krótkie ćwiczenie:

4. Aktywność fizyczna

Najlepiej wybrać taką, która nam najbardziej odpowiada, bo każdy lubi co innego, i ćwiczyć dla przyjemności i z radością. To może być zwykły spacer, zabawy z dzieckiem, jazda na rowerze czy pływanie lub taniec przy ulubionej muzyce.

5. Czułość

Czuły dotyk, przytulanie, masaże, automasaże, pocałunki, seks, patrzenie sobie w oczy, życzliwy uśmiech (także do tej osoby, którą codziennie oglądamy w lustrze) sprawią, że będziemy w lepszej kondycji psychicznej i fizycznej.

6. Zachwycanie się codziennością

Obserwacja chmur na niebie, ptaków, które budują gniazda, człowieka czy kwiatka napotkanego podczas spaceru, psa radośnie biegającego po chodniku, zabawa z dziećmi wzbogacają naszą codzienność i sprawiają, że jesteśmy bardziej uważni i pełniej obecni TU i TERAZ.

7. Wdzięczność

Dostrzeganie tego, co się ma, i dziękowanie za to sprawi, że zobaczymy, jak dużo posiadamy – dach nad głową, ubranie, jedzenie… Podziękuj za to, że twoje ciało funkcjonuje, za to, że samodzielnie możesz oddychać, chodzić lub że masz sprawne ręce, gdy z jakiś względów siedzisz na wózku z powodu niesprawnych nóg.

8. Śmiech

To doskonałe ćwiczenie fizyczne, nie tylko dla naszej twarzy, ale i całego organizmu. To także naturalny masażysta naszych wewnętrznych narządów i naturalna tabletka na ból. Można pośmiać się z przyjaciółmi albo włączyć ulubiony kabaret, komedię.

9. Kontakty z innymi

Pamiętajmy również o tym, że kontakty z innymi osobami są bardzo ważne. Umówienie się na herbatę czy do kina po prostu na zwykłą rozmowę, bez załatwiania spraw biznesowych, pomoże nam uniknąć pogorszenia stanu zdrowia. Samotność czasem ma swoje pozytywne skutki (dochodzimy do różnych wniosków, słyszymy własne myśli, opłakujemy stratę bliskiej osoby itp.), czasem dobrze jest się zamknąć przed całym światem. Lepiej jednak, aby nie trwało to zbyt długo.

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Marzena Kaczmarek

Z wykształcenia technik eksploatacji pocztowo-telekomunikacyjnej, nauczycielka. Zachwyca się codziennością, kocha przyrodę. Wspomaga występy Zespołu Muzyki Dawnej Ars Temporis grą na instrumentach perkusyjnych, śpiewa w chórze gospel Good News Singers, razem z dr Saurabh Pardeshi, Iggy Bending-Rodriguez i Kasią Dębicką zabiera publiczność w hindusko-europejskie muzyczne klimaty, uczy się grać na perkusji, maluje obrazy suchymi pastelami, jest jedną z redaktorek Newsletter W miejskiej Kniei, prowadziła animacje dla dzieci na ogólnopolskich wydarzeniach tj np. Survival Mania, Letni Festiwal Witalny, razem z Iwoną Łączną napisała książkę pt.: “ W rytmie życia. Prosta prawda.”
Odwiedź stronę autorki/autora: https://www.facebook.com/blizejsiebie.blizejdziecka




Krótkowzroczność – jakie mamy możliwości radzenia sobie z tym problemem?

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

Stern na piątek, cz. 8 – Nauczycielu, masz wielką moc!

Dzieci warto leczyć bezpiecznie – rozmowa z Michèle Boiron

Chcesz, żeby twoje dziecko się „lepiej uczyło”? Daj mu więcej wolnego czasu!

Przejdz do: