Jedzmy porzeczki garściami
| Jedzmy porzeczki garściami

Jedzmy porzeczki garściami

Porzeczka występuje w Polsce w kilku odmianach. Najpopularniejsze z nich – zwyczajna (pospolita), częściej czerwona oraz czarna, są powszechnie uprawiane na plantacjach, dużych i tych całkiem malutkich. Porzeczka daje cenne owoce, nadające się do spożycia na świeżo lub do przetworów: galaretek, dżemów, win i soków.

Chociaż porzeczki w stanie dzikim rosły od niepamiętnych czasów niemal na całym świecie, spożywane są dopiero od połowy XVI w. Sok z porzeczek polecany był wówczas jako lek na „żołądek, gorączkę i pragnienie”. Dopiero kilkadziesiąt lat temu doceniono porzeczkę. Porzeczki dojrzewają od czerwca do połowy sierpnia, dając w tym okresie nawet do 10 kilogramów owoców.

Uprawa

Krzewy porzeczek mają małe wymagania, zarówno glebowe, jak i klimatyczne. Wybierając dla nich stanowisko, pamiętajmy o pH gleby. Porzeczka najlepiej owocuje na glebie lekko kwaśniej (o odczynie 6,2-6,7), wilgotnej, próchnicznej. Czarna porzeczka potrzebuje jednak gleby lepiej nawiezionej nawozami organicznymi. Porzeczka czerwona i biała mogą być uprawiane na glebach lżejszych. Najlepsze w przypadku porzeczki czarnej będą gleby gliniaste lub piaszczysto – gliniaste. Decydując się na czarną odmianę pamiętajmy o jej większych wymaganiach glebowych. Pomimo tego, iż są bardziej wymagające, porzeczki czarne są doskonałą propozycją ogrodniczą, stanowiąc doskonałe źródło witaminy C, potasu, fosforu, wapnia, magnezu i jodu. Dodatkową zachętą niech będzie wysoka zawartość wyższych kwasów tłuszczowych w jej nasionach i ich zbawienne działanie na nasz organizm.
Sadzonki krzewów posadźmy nieco głębiej, niż rosły w szkółce, zachowując rozstawę 1-1,5 metra. Tylko taka szerokość pozwoli rozłożystym krzewom na swobodny wzrost. Porzeczki czarne sadźmy wiosną lub jesienią, zachowując podobną głębokość jak w przypadku innych odmian.

Porzeczki możemy podawać dzieciom od około 6 miesiąca życia. Niemowlętom jako sok lub przecier. Starszakom – świeże, jak dodatek do kaszek, jogurtów, domowych ciast, dżemów, soków.

Wartości odżywcze czarnej porzeczki

Owoce czarnej porzeczki to źródło:

  • witaminy C – średnio 200 mg% (pozostałe odmiany – ok. 50 mg%), 100 g owoców czarnej porzeczki dostarcza 4 razy więcej witaminy C niż wynosi norma dla dorosłych
  • witamina P (rutyna) – przeciętnie 500 mg%, ułatwia ona przyswajanie witaminy C
  • witaminy z grupy B
  • prowitaminy A
  • biotyny i kwas foliowy
  • sole mineralne, m.in. potas, żelazo, wapń, magnez
  • rzadkie mikroelementy, takie jak mangan, bor i jod
  • cenne kwasy organiczne, pektyny, olejki eteryczne, garbniki oraz przeciwnowotworowy karotenoid – luteinę.

Właściwości lecznicze czarnej porzeczki:

  • oczyszczają organizm z toksyn,
  • wspomagają leczenie wątroby i nerek,
  • działa przeciwzapalnie,
  • ze względu na bogactwo bakteriobójczych fitoncydów hamują rozwój bakterii, wirusów i grzybów, dlatego zaleca się picie soku z czarnej porzeczki w okresach gryp i innych infekcji wirusowych,
  • korzystnie wpływają na naczynia krwionośne, wzmacniają serce i obniżają ciśnienie krwi,
  • olejki eteryczne pobudzają apetyt i wspomagają wydzielanie soków trawiennych.

Czarna porzeczka to niesamowity owoc. Wykorzystujmy więc jej moc w pełni. Jedzmy na surowo (pamiętajmy o umyciu), śmiało podawajmy dzieciom, róbmy z niej soki, galaretki i dżemy. A na wiosnę nasuszmy sobie liści porzeczki na lecznicze herbatki (wyciągi z liści czarnej porzeczki pobudzają przesączanie w kłębkach nerkowych i jednocześnie hamują wchłanianie, działają przeciwzapalnie, poprawiają krążenie i czynność serca oraz zmniejszają obrzęki).

Nasze rady:

  • Jeśli nie masz porzeczki w swoim ogródku, to kupując wybieraj niekoniecznie piękne (mogą być hodowane na nawozach sztucznych), ale koniecznie świeże.
  • Pamiętajmy, by zbierać i jadać tylko porzeczki dojrzałe (ale nie przejrzałe), gdyż wtedy zawierają najwięcej cennych składników.
  • Zrezygnuj z owoców, które cały dzień leżały na straganie, bo światło i ciepło niszczą witaminy, zwłaszcza C, B i beta-karoten.
  • Kupuj w małych ilościach, bo pierwsze letnie owoce szybko tracą składniki odżywcze. Niektóre można przechować dzień, dwa w dolnej szufladzie lodówki.
  • Przed jedzeniem starannie opłucz owoce pod bieżącą wodą, aby usunąć szkodliwe substancje chemiczne, np. pestycydy lub bakterie, pochodzące z nawozów naturalnych.

Foto

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Karolina Ślusarczyk

Filolog, pedagog, redaktorka serwisu Dzieci są ważne. Mieszka z rodziną na wsi. Miłuje książki, ubóstwia naturę i aktywny tryb życia. Kocha polskie Tatry i Bieszczady. Mama Alicji i Igi.
Odwiedź stronę autorki/autora:




Książeczki Pucio – zabawy logopedyczne dla najmłodszych

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

Noszone dzieci płaczą mniej

Breast Crawl, czyli o podróży noworodka do piersi

10 przepisów na zdrowe zamienniki mniej zdrowych dań i przekąsek

Przejdz do: