Kilka rozwiązań w stylu Montessori, które pomogą rozwijać dziecięcą samodzielność
| Kilka rozwiązań w stylu Montessori, które pomogą rozwijać dziecięcą samodzielność

Kilka rozwiązań w stylu Montessori, które pomogą rozwijać dziecięcą samodzielność

Nasze dzieci od urodzenia są istotami społecznymi, które obserwują i chłoną domową atmosferę. Uczą się poprzez naśladownictwo i chcą realnie uczestniczyć w domowych aktywnościach. Czynności, które dla dorosłych są nudne i żmudne, dla dziecka mogą być ciekawym doświadczeniem.

Zaaranżowanie łazienki, przedpokoju, kuchni w taki sposób, by maluch mógł sam sięgać i odkładać niezbędne przedmioty, to klucz i i jedno z głównych założeń pedagogiki Montessori. Oto kilka praktycznych rozwiązań, które mogą pomóc dzieciom w rozwijaniu samodzielności, a tym samym przyczyniać się do budowania ich niezależności i wysokiego poczucia własnej wartości.

Pedagogika Montessori: kilka podstawowych zasad

Naczelna zasada pedagogiki Montessori brzmi “Pomóż mi to zrobić samemu”. Aktywne uczestnictwo w życiu rodziny i realny wkład w wykonywanie domowych obowiązków to ważny aspekt tej filozofii. Każda, nawet najbardziej banalna codzienna czynność dla dziecka jest okazją do nauki. Warto zatem włączać malca we wszystkie obowiązki: przygotowywanie posiłków, nakrywanie do stołu, podlewanie kwiatów, wycieranie kurzu. Buduje to w dziecku poczucie sprawstwa, samodzielność i daje możliwość realnej oceny swoich możliwości.

Bardzo łatwo możemy włączyć nasze dzieci do życia rodzinnego poprzez odpowiednią modyfikację przestrzeni. Oto kilka ogólnych wskazówek:

1. Niewiele sprzętów i zabawek

Nadmiar bodźców, zbyt dużo zabawek i sprzętów w otoczeniu dziecka może utrudniać maluchowi koncentrację i przestymulowywać je. Możliwość pracy we własnym rytmie i w zgodzie ze swoimi indywidualnymi potrzebami jest bardzo ważna dla rozwoju wewnętrznego dziecka.

2. Swobodny dostęp do własnych rzeczy

Przechowywanie pomocy w wielkich, ciężkich pudłach utrudnia maluchowi swobodny dostęp do nich i nie buduje umiejętności utrzymywania porządku. Doskonale sprawdzą się, otwarte regały, na których malec samodzielnie będzie mógł układać swoje drobiazgi, nisko zawieszone półki na książki i niskie łóżko, a nawet sam materac położony na podłodze. Łatwy dostęp do zabawek i pomocy umożliwia nie tylko ich swobodne wyciąganie, ale także samodzielne porządkowanie po skończonej przez dziecko pracy.

3. Własny zestaw do sprzątania

Umiłowanie ładu, porządku i harmonii jest ważnym elementem montessoriańskiego wychowania. Warto wyposażyć dziecko w jego własny zestaw do sprzątania, który pomoże mu dbać o czystość w jego przestrzeni.
Zasada dostępności dotyczy nie tylko dziecięcych zabawek, ale wszystkich sprzętów, które mogą być dziecku potrzebne do zaspokojenia swoich podstawowych potrzeb.

Reklama sponsora artykułu
Piramida zabaw – 59PLN

Klocki koncepcyjne inspirowane różową wieżą Marii Montessori. Zabawka stymulująca rozwój dziecka na wielu płaszczyznach, a więc zarówno w sferze poznawczej, jak i motorycznej. Rozwija mowę, wyobraźnię przestrzenną, koordynację wzrokowo-ruchową.

Zobacz więcej

4. Przestrzeń tylko dla dziecka

Według Marii Montessori dziecko uczy się poprzez działanie, zatem możliwość swobodnego doświadczania i eksperymentowania jest najsłuszniejszą drogą. Aby było to możliwe, warto wydzielić przestrzeń, w której maluch będzie trzymał swoje rzeczy. Może to być własna szuflada w kuchni, własna półka w lodówce etc.

5. Jedzenie “na poważnie”

W montessoriańskich placówkach dzieci piją ze szklanych naczyń i jedzą posiłki na “normalnych” talerzach. Od małego również dzieci mają do dyspozycji sztućce (z nożem włącznie). Uczy to z jednej strony estetyki, która jest bardzo ważna, z drugiej – szacunku do przedmiotów, a przy okazji pokazuje naturalne konsekwencje (zrzucona ze stołu szklanka się tłucze).

Jak to zrobić w praktyce?

Learning tower

Proste schodki z dorobioną barierką, która chroni malucha przed wypadnięciem. Doskonale sprawdza się jako pomoc do samodzielnego mycia rąk czy warzyw albo do innych czynności wykonywanych przy kuchennym blacie. Już ok 1,5-roczne dziecko z powodzeniem może korzystać z takiej drabinki. W Internecie dostępna jest masa tutoriali, które mogą pomóc w samodzielnym jej zbudowaniu (to także świetna aktywność na popołudnie spędzane z tatą).

Źródło: sunanddaughter.com

Starszym dzieciom wystarczą same schodki lub podest. Są one także niezastąpione przy treningu czystości i samodzielnym korzystaniu z toalety.

Ubrania na wyciągnięcie ręki

Ubranka zawieszone na wieszakach lub poukładane w niskiej komodzie sprzyjają nauce samodzielnego ubierania się. Poza tym pozwalają dziecku na samodzielne podejmowanie decyzji.

Źródło: chalkkids.co.uk; kukumag.com

W przedpokoju warto zamontować niższe wieszaki, by dziecko mogło samodzielnie odwieszać okrycie. Doskonałym dopełnieniem jest także małe krzesełko, które pomoże w samodzielnym zakładaniu butów.

Źródło: elternvonmars.com

Własny kącik w kuchni

Niski stoliczek, własna szuflada na naczynia (szklane, nie plastikowe) i inne akcesoria pozwolą dziecku na swobodne korzystanie z kuchni i zaspakajanie podstawowych potrzeb (np. samodzielne nalanie napoju). Idealnym dopełnieniem jest wydzielenie najniższej półki w lodówce, tak by maluch mógł swobodnie sięgnąć po przekąskę.

Źródło: elternvonmars.com; howwemontessori.com

Wózek na pranie

Fantastyczne rozwiązanie, które umożliwi dziecku samodzielne rozwieszanie prania (tę aktywność z powodzeniem mogą wykonywać 3–4-letnie dzieci, młodsze zapewne chętnie będą pomagać i podawać ubrania). Podejrzewamy, że przy tworzeniu tej pomocy trzeba się wykazać sporą dozą inwencji, ale efekt jest wart zachodu. Można pokombinować z wózkiem dla lalek i koszykiem!

Źródło: howwemontessori.com

Samodzielny zestaw do sprzątania

Wycieranie rozlanej wody lub kurzu z regału? Pomoc przy myciu okien? Chyba wszystkie dzieci mają etap fascynacji takimi czynnościami. Koszyczek lub wiaderko ze szmatkami, gąbkami, własny mop lub szczotka i szufelka – te przybory na pewno wzbudzą wiele entuzjazmu. Dzieci uwielbiają naśladować czynności wykonywane przez dorosłych, a jeśli jeszcze ich praca będzie dawać realny efekt, tym lepiej! Będą czuły się ważne i dumne z faktu pomagania w domowych obowiązkach.

Źródło: howwemontessori.com; everydaybeginsnew.files.wordpress.com

Przechowywanie i dostęp do zabawek

Każda rzecz powinna mieć swoje miejsce i po skończonej zabawie być odkładana na półkę.
Swobodny dostęp do zabawek i książek pomaga dzieciom w samodzielnym wybieraniu rzeczy, które aktualnie są im potrzebne i sprzątaniu pomocy po skończonej zabawie.

Źródło: howwemontessori.com

Foto: wildflowerramblings.com; instagram.com/p/BN4zuwpDeEY

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Ewa Krogulska

Psycholog, redaktorka, doula i certyfikowana przez CNOL Promotorka Karmienia Piersią. Współorganizatorka oddolnej inicjatywy Lepszy Poród walczącej o prawa kobiet w porodzie. Prywatnie mama dwóch chłopców.
Odwiedź stronę autorki/autora: http://www.lepszyporod.pl/




W jaki sposób poprzez zabawę i codzienne czynności stymulować rozwój dziecka w pierwszym roku życia

12 rzeczy, których lepiej nie podawać dzieciom w 1 roku życia

7 procesów, które zachodzą w mózgu kobiety w trakcie karmienia piersią

Przejdz do: