"Rodzic jako przywódca stada" - nowa książka Jespera Juula
SZKOŁA / PRZEDSZKOLE - co kupić?
| „Rodzic jako przywódca stada” – nowa książka Jespera Juula

„Rodzic jako przywódca stada” – nowa książka Jespera Juula

“Dzieci potrzebują rodziców jako przywódców stada, którzy pomogą im odnaleźć się w puszczy życia – dokładnie tak samo jak małe wilczki. Dzieci potrzebują rodziców, którzy wysyłają im jasne sygnały. Widzimy dzisiaj wiele rodzin, w których dorośli tak bardzo boją się skrzywdzić lub zaszkodzić swoim dzieciom, że to one stają się przywódcami, a rodzice błądzą zdezorientowani przez las”.

Badania sugerują, że dzieci rodzą się z naturalną zdolnością do twórczego myślenia na poziomie geniuszu (Przeczytaj: Dlaczego dzieci nie lubią szkoły?). Są mądre, niebywale kreatywne i potrafią w pełni zanurzyć się w codzienności. W tym kontekście my, dorośli, możemy się od nich wiele nauczyć. Jest jednak coś, czego dzieciom brakuje. Juul w swojej książce określa to jako praktyczne doświadczenie życiowe oraz umiejętność przewidywania i “jasnego przeglądu różnych sytuacji”.

Rola przywódcy

Nabywanie tych zdolności wymaga wsparcia osób dorosłych. To właśnie my – rodzice, nauczyciele – jesteśmy zobligowani do bycia przewodnikami naszych podopiecznych. Aby wychować dziecko, czy to w domu czy w szkole, musimy przejąć przywództwo. Autor pokazuje, że ważny jest sposób, w jaki to robimy. Zgodnie z jego przekonaniami nie możemy być autorytarni, ale nie powinniśmy również podporządkowywać się swoim dzieciom.
Według Jespera Juula najlepiej sprawdza się budowanie relacji typu podmiot–podmiot – wszyscy czują się w niej pewnie, działają konstruktywnie, są produktywni, bardziej zadowoleni, a przede wszystkim zdrowi.

Zobacz nową książkę Jespera Juula „Rodzic jako przywódca stada”, duńskiego pedagoga i terapeuty rodzinnego o światowej renomie, w Natuli.pl

Autor zachęca też do rozważań nad wartościami, jakie chcemy przekazać młodym ludziom. Opowiada o wartości bycia autentycznym (zamiast chowania się za rolą rodzica), braniu odpowiedzialności za siebie i swoje postępowanie, o poczuciu własnej wartości, które daje nam największą siłę we współczesnym świecie. Pisze o zachowaniu równej godności wszystkich członków rodziny, o zatroszczeniu się o równowagę między “potrzebami wspólnoty, a potrzebami każdego domownika”. To samo dotyczy istoty przywództwa w szkole czy przedszkolu.

W książce pojawia się niezwykle świeże i eteryczne spojrzenie na autorytet. Taki, który zamiast strachu i niepewności, jakie znamy jeszcze z czasów własnego dzieciństwa, bazuje na zaufaniu, szacunku i bezwarunkowej miłości. Kiedyś nauczyciele, rodzice czy opiekunowie zyskiwali szacunek i posłuch poprzez nagrody, kary, żelazną dyscyplinę, a niekiedy nawet fizyczną przemoc. Czy chcemy, aby dzisiejsze przywództwo wyglądało podobnie? Postawmy sobie za cel odkrycie nowego oblicza przewodzenia młodymi ludźmi. Budujmy relację pełną „równej godności”, relację typu podmiot–podmiot, relację nienaruszającą granic dziecka. Wypracujmy “autorytet osobisty”, bazujący na szacunku i zaufaniu, na zdolności świadomego traktowania samego siebie.

Jaki dorosły to “idealny” przywódca?

Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz badań relacji międzyludzkich “doskonały” przywódca opisany jest w książce jako: odpowiedzialny, proaktywny, pełen empatii, elastyczny, troskliwy oraz nastawiony na dialog dorosły. “Być proaktywnym znaczy trzymać się swoich wartości i celów w interakcjach z dzieckiem, a nie tylko reagować na to, co ono mówi lub robi. Empatia to zdolność rzeczywistego zauważenia drugiego człowieka. Elastyczność oznacza gotowość do brania pod uwagę różnych zmian i procesów u dziecka oraz w sobie samym – i jest przeciwieństwem niezłomnej ,,konsekwencji’’. Troska i dialog przejawiają się w tym, że dostrzegamy i traktujemy poważnie dziecięce życzenia, potrzeby, myśli, pomysły i uczucia – nawet wtedy, kiedy stoją w sprzeczności z naszymi”. Dobry przywódca to, zdaniem autora, dorosły, który szanuje samego siebie i potrafi szanować swoje dziecko. Jest pełen zrozumienia i akceptacji, potrafi otworzyć się na odmienność cech i postaw. Pragnie zatroszczyć się o siebie, o własne cele i wartości, respektując przy tym potrzeby pozostałych członków rodziny/wspólnoty. To również ten, który się myli, potrafi jednak wziąć odpowiedzialność za swoje błędy. Dzieci z ufnością podążają za nami wówczas, kiedy jesteśmy autentycznymi!

Czego jeszcze dowiecie się z tej książki?

  • Czym jest odpowiedzialność osobista i w jaki sposób ją przejąć?
  • Jak kreować poczucie własnej wartości?
  • Dlaczego warto zaufać swojemu dziecku i na czym to właściwie polega?
  • Jak zadbać o swoje wewnętrzne dziecko?
  • Czy zarówno mężczyzna, jak i kobieta mogą być dobrymi przywódcami i czy mogą być nimi wspólnie?
  • Jak wyznaczać osobiste granice, określać potrzeby i wartości?
  • Jak powiedzieć NIE z miłości?
  • Czym jest potrzeba autentyczności i jak o nią zadbać?

Dla kogo jest ta książka?

Dla rodziców, opiekunów, specjalistów i wszystkich tych, którzy chcieliby świadomie zatroszczyć się o siebie, swoje dzieci, rodziny.

Jeśli pragniecie, by wasze dzieci były szczęśliwie oraz dobrze czuły się ze sobą dzisiaj i w swojej dorosłości, ta książką skierowana jest właśnie do was. Pomoże bowiem odkryć istotę najwyższej jakości rodzicielstwa: “Dzieci nie potrzebują aż tyle uwagi, ile się sądzi, że potrzebują − ale potrzebni im są uważni dorośli, którzy mają zaufanie do ich reakcji i traktują je poważnie. Ten rodzaj przywództwa bazujący na zaufaniu do dziecka i na empatii nie jest dzieciocentryczny, lecz rodzinocentryczny − w tym sensie, że każdy ma szansę otrzymać to, czego potrzebuje i czego sobie życzy. Rodzice mogą wtedy cieszyć się swoim dzieckiem, czuć się kompetentni i wartościowi, a nie zmagać się z poczuciem bezsilności − zaś dzieci otrzymują zdrową bazę dla relacji na całe życie”.

Zapraszam w ekscytującą, niezwykle inspirującą i ostatecznie wzruszającą podróż do świata miłości, zaufania, zrozumienia potrzeb, uczuć i granic. Dajcie siłę i “stabilność wewnętrzną” swoim dzieciom, by mogły pójść własną drogą, wziąć odpowiedzialność za siebie i radośnie odczuwać, że ich życie jest w ich rękach. Nie ma nic cenniejszego niż bycie zdrowym, wolnym i szczęśliwym dorosłym. Jak wielu z nas się to udało i co możemy zrobić, by udało się to naszym dzieciom? Przeczytajcie tę książkę. Dziś wasze dzieci potrzebują was jako swoich przywódców.

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Magdalena Boćko-Mysiorska

Życiowo - spełniona mama i żona. Zawodowo - pedagog, metodyk, tłumacz, wykładowca i lektor języka niemieckiego. Autorka i współautorka podręczników, testów, programów nauczania i artykułów. Od niedawna „mikrobadacz”. Autorka projektu "Obudź się szkoło" oraz bliskościowego bloga: www.magdalenabockomysiorska.pl
Odwiedź stronę autorki/autora: http://www.magdalenabockomysiorska.pl




Książeczki Pucio – zabawy logopedyczne dla najmłodszych

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

Procedury okołoporodowe w polskich szpitalach – czy na pewno wszystkie są konieczne?

Szkoła nie uczy tego, czego powinna!

Dlaczego konsekwencja w wychowaniu jest przereklamowana?

Przejdz do: