Drodzy rodzice, pamiętajcie, że każdy maluszek rozwija się we własnym tempie. Wiele zależy od temperamentu dziecka, genów, środowiska rodzinnego oraz innych indywidualnych cech dziecka.

Dziecko w szóstym miesiącu życia:

  • próbuje samo siadać, trzymając się łóżeczka lub podanych rąk: zgina nóżki, podnosi główkę oraz tułów i przytrzymując się, siada
  • nie zachęcaj dziecka do siedzenia bez podparcia, ponieważ czynność ta jest nadal obciążająca dla kręgosłupa
  • podtrzymane pod paszki, próbuje opierać stopy o podłoże
  • leżąc na brzuchu, wysoko i bez trudu podpiera się
  • ćwiczy z zapałem przekręcanie się z brzucha na plecy i z powrotem, dlatego nie należy pozostawiać dziecka samego na tapczanie lub łóżku

  • zaczyna przesuwać się na plecach do tyłu, odpychając się nóżkami, (albo rączkami, kiedy leży na brzuchu)
  • w tym okresie dzieci najczęściej zaczynają raczkować
  • poznaje własne ciało poprzez: obmacywanie rączkami brzuszka i narządów płciowych, gryzienie stópek i rączek, uchwycenie paluszkami stópki i włożenie do buzi
  • zaczyna chwytać przedmioty dłonią, ale z wyłączeniem kciuka; może chwycić dwa przedmioty dwiema rączkami, porównuje je i próbuje obydwa wsunąć do buzi
  • jeżeli coś wypadnie mu z rączki, szuka tego i stara się ponownie chwycić
  • chce uczestniczyć we wszystkich zajęciach swoich rodziców
  • jeżeli ma coś w rączce, musi najpierw ten przedmiot wypuścić, zanim podniesie następny
  • przekłada grzechotkę lub inną zabawkę z rączki do rączki
  • wyraźnie odróżnia osoby znajome od obcych i zaczyna przejawiać lęk przed nieznajomymi
  • powtarza i łączy te same sylaby, np. „pa-pa-pa”, „ma-ma”, próbuje powiedzieć czego chce, wymawia więcej spółgłosek, tj.: fff, śśś, mmm
  • odkrywa, że jest odrębną, niezależną istotą, zdobywa poczucie własnego „ja”
  • wydaje różne dźwięki i odgłosy, po to, by zwrócić na siebie uwagę
  • ożywia się, gdy słyszy że ktoś się zbliża i zaczyna podnosić rączki, gdy chce aby ktoś je podniósł.