Rozwój dziecka w 6 miesiącu życia
| Rozwój dziecka w 6 miesiącu życia

Rozwój dziecka w 6 miesiącu życia

Drodzy rodzice, pamiętajcie, że każdy maluszek rozwija się we własnym tempie. Wiele zależy od temperamentu dziecka, genów, środowiska rodzinnego oraz innych indywidualnych cech dziecka.

Dziecko w szóstym miesiącu życia:

  • próbuje samo siadać, trzymając się łóżeczka lub podanych rąk: zgina nóżki, podnosi główkę oraz tułów i przytrzymując się, siada
  • nie zachęcaj dziecka do siedzenia bez podparcia, ponieważ czynność ta jest nadal obciążająca dla kręgosłupa
  • podtrzymane pod paszki, próbuje opierać stopy o podłoże
  • leżąc na brzuchu, wysoko i bez trudu podpiera się
  • ćwiczy z zapałem przekręcanie się z brzucha na plecy i z powrotem, dlatego nie należy pozostawiać dziecka samego na tapczanie lub łóżku

  • zaczyna przesuwać się na plecach do tyłu, odpychając się nóżkami, (albo rączkami, kiedy leży na brzuchu)
  • w tym okresie dzieci najczęściej zaczynają raczkować
  • poznaje własne ciało poprzez: obmacywanie rączkami brzuszka i narządów płciowych, gryzienie stópek i rączek, uchwycenie paluszkami stópki i włożenie do buzi
  • zaczyna chwytać przedmioty dłonią, ale z wyłączeniem kciuka; może chwycić dwa przedmioty dwiema rączkami, porównuje je i próbuje obydwa wsunąć do buzi
  • jeżeli coś wypadnie mu z rączki, szuka tego i stara się ponownie chwycić
  • chce uczestniczyć we wszystkich zajęciach swoich rodziców
  • jeżeli ma coś w rączce, musi najpierw ten przedmiot wypuścić, zanim podniesie następny
  • przekłada grzechotkę lub inną zabawkę z rączki do rączki
  • wyraźnie odróżnia osoby znajome od obcych i zaczyna przejawiać lęk przed nieznajomymi
  • powtarza i łączy te same sylaby, np. „pa-pa-pa”, „ma-ma”, próbuje powiedzieć czego chce, wymawia więcej spółgłosek, tj.: fff, śśś, mmm
  • odkrywa, że jest odrębną, niezależną istotą, zdobywa poczucie własnego „ja”
  • wydaje różne dźwięki i odgłosy, po to, by zwrócić na siebie uwagę
  • ożywia się, gdy słyszy że ktoś się zbliża i zaczyna podnosić rączki, gdy chce aby ktoś je podniósł.
Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Anna Leszczyńska

Psycholog dziecięcy, terapeuta. Absolwentka Wydziału Psychologii Klinicznej Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Zajmuje się udzielaniem kompleksowej pomocy psychologicznej dzieciom z autyzmem, całościowymi zaburzeniami rozwojowymi, zaburzeniami emocjonalnymi oraz nadpobudliwością psychoruchową. Udziela konsultacji wychowawczych, prowadzi grupy oraz warsztaty psychoedukacyjne dla rodziców i nauczycieli. Obecnie pracuje w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej nr 5 w Warszawie oraz prowadzi prywatną praktykę psychologiczną.
Odwied stronę autorki/autora: http://www.punktrozwoju.pl




Bakterie z naszych jelit potrafią leczyć! Probiotyki medycyną przyszłości

Mleko kobiece to wzorzec idealnego pokarmu

Dla jednych piękne, dla innych kontrowersyjne. Nieoczywiste zwyczaje okołoporodowe

Przejdz do:
Ponad 100 tys. rodziców w społeczności dziecisawazne.pl
DOŁĄCZ DO NAS
Wszystko co robimy, o czym piszemy trafia na facebook. Dołącz do nas i bądź z nami w kontakcie.