Kategorie
Wychowanie

Rozwój ruchowy i manualny 2-latka

W drugim roku życia, zmiany które zachodzą w rozwoju motorycznym dziecka nie są już tak nagłe i skokowe, jak te zachodzące w ciągu pierwszych dwunastu miesięcy.

W drugim roku życia, zmiany które zachodzą w rozwoju motorycznym dziecka nie są już tak nagłe i skokowe, jak te zachodzące w ciągu pierwszych dwunastu miesięcy. Zwalnia się także tempo wzrostu (10-12 cm na rok) i masy ciała dziecka (2-2,5 kg na rok). Postawa ciała staje się wyprostowana. W tym czasie rozwija się także sprawność manualna dziecka związana z rosnącą koordynacją rąk i oczu.

Rozwój ruchowy i manualny dwulatka w:

Uwaga! Reklama do czytania

Poród naturalny

Świadome przygotowanie się do cudu narodzin.

Karmienie piersią

Twoje mleko to cudowny dar. Naucz się nim dzielić.

Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli

13-15 miesiącu życia:

  • chodzi samodzielnie i coraz pewniej przemierza coraz większe odległości; coraz mniej korzystając z pomocy dorosłych; nie podpierając się przedmiotami
  • chodzi nadal z rozsuniętymi nóżkami, a stopy sprawiają wrażenie płaskich, ze względu na słabo wykształcone sklepienie i dużą ilość tkanki podskórnej
  • ma dobre poczucie równowagi o czym świadczy fakt, że chodząc potrafi nieść coś w rączkach lub popychać przed sobą wózek
  • zaczyna wchodzić na schody dostawiając nóżkę do nóżki, podpierając się o ścianę jedną rączką lub gdy jest za drugą prowadzone przez dorosłego
  • jest coraz bardziej samodzielne podczas jedzenia: przytrzymuje samodzielnie kubek, wkłada do buzi drobne kawałki jedzenia, zaczyna posługiwać się łyżką (to czas na zachęcanie dziecka do samodzielności- nie wyręczaj go, gdy samo chce jeść; zrezygnuj całkowicie z podawania napojów w butelce)
  • schyla się i podnosi przedmioty z podłogi
  • buduje wieżę z 2-3 klocków
  • otwiera i zamyka pudełka i szuflady
  • potrafi „bazgrać” kredkami
  • rozgniata plastelinę, ciastolinę

16-18 miesiącu życia:

  • zaczyna biegać
  • zaczyna wspinać sie na meble, aby sięgnąć po interesujące je przedmioty
  • wchodzi na schody trzymane ze jedną rękę, dostawiając nóżkę
  • zdejmuje luźne ubrania
  • rzuca piłkę, próbuje ją kopać, choć nie zawsze mu się udaje w nią trafić
  • zakłada luźne buty
  • potrafi wkładać klocek w otwór
  • samodzielnie posługuje się łyżką
  • trzyma kubek obiema rączkami i pije z niego
  • lubi malować palcami i „bazgrać” kredkami

19-21 miesiącu życia:

  • samo wchodzi po schodach, trzymając się poręczy
  • schodzi ze schodów krokiem dostawnym
  • prowadzi za rękę osobę dorosłą, żeby jej coś pokazać
  • umie się szybko zatrzymać i skręcać
  • potrafi chodzić do tyłu

22- 24 miesiącu życia:

  • pomaga dorosłemu w ubieraniu
  • naśladuje rysowanie kresek
  • samodzielnie schodzi po schodach
  • kopie samodzielnie piłkę
  • buduje z klocków wieżę, pociąg
  • uczy się skakać
  • podejmuje pierwsze próby jazdy na rowerku
  • próbuje składać kartkę
  • zaczyna odkręcać pokrywki
  • nabiera poczucia rytmu i lubi ruchy taneczne

Autor/ka: Anna Leszczyńska

Psycholog dziecięcy, terapeuta. Absolwentka Wydziału Psychologii Klinicznej Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Zajmuje się udzielaniem kompleksowej pomocy psychologicznej dzieciom z autyzmem, całościowymi zaburzeniami rozwojowymi, zaburzeniami emocjonalnymi oraz nadpobudliwością psychoruchową. Udziela konsultacji wychowawczych, prowadzi grupy oraz warsztaty psychoedukacyjne dla rodziców i nauczycieli. Obecnie pracuje w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej nr 5 w Warszawie oraz prowadzi prywatną praktykę psychologiczną.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.