Stern na piątek, cz. 8 – Nauczycielu, masz wielką moc!
| Stern na piątek, cz. 8 – Nauczycielu, masz wielką moc!

Stern na piątek, cz. 8 – Nauczycielu, masz wielką moc!

André Stern jest twórcą ekologii dzieciństwa, nowej postawy względem dzieciństwa, pełnej zaufania, opierającej się na naturalnych procesach uczenia się i rozwoju. Jako ekspert w dziedzinie alternatywnych metod kształcenia współpracuje z uniwersytetami, szkołami, stowarzyszeniami, nauczycielami i rodzicami.
Jest muzykiem, kompozytorem, lutnikiem, dziennikarzem oraz pisarzem. Nigdy nie chodził do szkoły.

Dlaczego większość nauczycieli cierpi na brak „powołania” i inicjatywy?

Wydaje mi się, że nie jestem właściwą osobą, żeby odpowiedzieć na takie pytanie, i chyba nikt nie jest. Kiedy stawiamy sprawę w ten sposób, to jakbyśmy mówili nauczycielom: „nie jesteście dobrzy w tym, co robicie, a wasza praca nie jest użyteczna”. Nie uważam, żeby to była prawda.

Wiem, że wielu nauczycieli jest nieszczęśliwych, ale nie z powodu pracy samej w sobie, tylko przez konstelację, w jakiej się znajdują – przez odgórne wymagania czy relacje z przełożonymi i rodzicami. Wielu z nich chciałoby coś zmienić.

Nie jestem osobą, która stara się pokazywać, co jest źle – to nie jest mój sposób myślenia i nie tak postrzegam świat. Staram się zawsze patrzeć na możliwości. Nauczyciel, który jest świadomy ogromnego potencjału dzieci i który przyjmuje względem nich taką postawę, o jakiej mówię, to ogromne szczęście dla młodych ludzi.

Poznaj świat dziecka

Znam wielu nauczycieli, którzy chcą coś zmienić: wiedzą, co jest nie tak w obecnym stanie rzeczy, bo codziennie spędzają czas z dziećmi. Są w szkole dlatego, że tego właśnie chcą – chcą być z dziećmi i zrobić dla nich coś dobrego.

Jest coś, czego my wszyscy (wliczając wielu innych nauczycieli) możemy się od nich nauczyć: to znajomość świata dzieci. Dzieci są pod presją – nieustannie mówimy im, że muszą się dobrze uczyć, bo jak nie będą się uczyć, to nie zdadzą egzaminów, jak nie zdadzą egzaminów, to nie dostaną się na dobre studia, a jak nie skończą dobrych studiów z wysokim wynikiem, to nie dostaną dobrej pracy. Nasze wymagania stale rosną, egzaminów jest coraz więcej i młodzi ludzie muszą się coraz więcej uczyć, a więc żyją pod coraz większą presją.

Jako nauczyciel masz wspaniałą możliwość: kiedy dziecko przechodzi przez drzwi twojej klasy, możesz stać się dla niego jedyną osobą, która powie: „nie musisz mnie zadowalać, nie musisz spełniać moich oczekiwań, nie musisz stawać się kimś innym. Kocham cię, bo jesteś, kim jesteś, i robisz to, co robisz”.

Jeśli mówisz to szczerze, to otwierasz przed swoimi uczniami nowy świat. Nawet jeśli masz ich tylko na czterdzieści pięć minut w tygodniu, to możesz ich uratować – możesz dać im nową nadzieję, uszczęśliwić ich i pokazać, że nauka może być zabawą. A oni o tobie nie zapomną, bo jeśli zdobędziesz ich serca, zdobędziesz także ich umysły.

Za dwadzieścia lat być może nie będą pamiętali, czego ich uczyłeś, ale będą pamiętali ciebie. Bo być może będziesz jedyną osobą w ich świecie ogromnej presji, która powie im: „tutaj, w tej klasie, jesteś dobry taki, jaki jesteś”.

Wielka zmiana

Jeśli jako nauczyciel jesteś w stanie to zrobić i jeśli każdy nauczyciel ma taką wolę, to jest to ogromna zmiana, którą można łatwo wprowadzić, niezależnie od programów nauczania, zwierzchników i rodziców. Dlatego, że to zmiana postawy. Z tego właśnie powodu przez cały czas mówię o nowej postawie, a nie o metodach.

Moim zdaniem nie powinniśmy krytykować nauczycieli czy systemu i mówić, co robimy źle, ale zastanowić się, czego tak naprawdę chcemy, co możemy zrobić i co robimy dobrze.

Specjalnie dla dziecisawazne.pl rozmowę z Andre Sternem przeprowadził, przetłumaczył i opracował Aleksander Baj.

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Dzieci są ważne

Dobry Duch serwisu Dziecisawazne.pl:)
Odwiedź stronę autorki/autora: http://dziecisawazne.pl/




Książeczki Pucio – zabawy logopedyczne dla najmłodszych

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

„Każda zmiana, jakiej dokonamy w sobie, przekłada się na świat zewnętrzny”. Rozmowa z Aleksandrą Bagińską i Joanną Nowicką

Nowe technologie mają zły wpływ na rozwój dzieci do drugiego roku życia!

Jesienne drugie śniadanie dla dziecka – co dobrego spakować do plecaka?

Przejdz do: