Stern na piątek, cz. 12 – Ile pamiętamy ze szkoły?
KIDS FASHION - 100 najciekawszych propozycji. Zobacz...
| Stern na piątek, cz. 12 – Ile pamiętamy ze szkoły?

Stern na piątek, cz. 12 – Ile pamiętamy ze szkoły?

André Stern jest twórcą ekologii dzieciństwa – nowej postawy względem dzieciństwa, pełnej zaufania, opierającej się na naturalnych procesach uczenia się i rozwoju. Jako ekspert w dziedzinie alternatywnych metod kształcenia współpracuje z uniwersytetami, szkołami, stowarzyszeniami, nauczycielami i rodzicami.
Jest muzykiem, kompozytorem, lutnikiem, dziennikarzem oraz pisarzem. Nigdy nie chodził do szkoły.

Ile pamiętamy ze szkoły i czego może to nas nauczyć w kontekście zmian edukacji?

Jeszcze raz chcę podkreślić – nie uważam, że jestem osobą, która może stwierdzić, co jest dobrą edukacją. Szczerze mówiąc, jestem zdania, że nie ma czegoś takiego jak dobra lub zła edukacja. Są tylko dobre relacje i nad tym możemy pracować.

Dziś wiadomo, że zapominamy około 80% rzeczy, których nauczyliśmy się w szkole. Mamy na to naukowe wyjaśnienie – nie możemy się czegoś nauczyć, trwale zapamiętać, jeśli nie jest to powiązane z emocjami.

Przymus

Uważam, że najważniejszą rzeczą, którą musimy dostrzec, jest to, że zmuszanie kogoś do nauczenia się czegoś, czego nie chce – co nie pochodzi od niego, ale z programu nauczania, w sposób, który go nie interesuje, lub w nieodpowiedniej dla niego chwili – jest aktem przemocy. Skutek jest taki, że osoba oczywiście może nauczyć się tego na pamięć, przed egzaminem, ale wiedza taka wpadnie jednym uchem, a wypadnie drugim. To dlatego, że nie uda nam się trwale zatrzymać w sobie wiedzy, która nie jest powiązana z emocjami.

Ta sama rzecz mogłaby za kilka tygodni czy miesięcy poruszyć daną osobę w związku z jakąś inną aktywnością albo mógłby zainspirować ją inny człowiek.

„Uczyłem się tego, ale zapomniałem”

Problem w tym, że w naszym społeczeństwie to normalne, że zapominamy większości rzeczy, których się nauczyliśmy. Możemy nawet użyć tego jako wymówki – odpowiadając na pytanie, możemy zawsze powiedzieć: „Uczyłem się tego w szkole, ale zapomniałem”. Nikt nas nie skrytykuje, bo wszyscy do tego przywykliśmy. To nie jest normalne i powinniśmy nad tym pracować.

Znów jestem pod tym względem wyjątkiem, gdyż nie zapomniałem niemal niczego z rzeczy, których się uczyłem, ponieważ uczyłem się tylko tego, na czym mi zależało, co było dla mnie ważne, poruszało mnie i było związane z emocjami lub ludźmi.

Uczenie się jest frajdą

Nie mam żadnej metody, nie mam też żadnych porad dla rodziców czy nauczycieli. Uważam natomiast, że jestem bardzo zwyczajnym dzieckiem i że każde inne dziecko, każdy człowiek mógłby przejść taką samą drogę. Uczenie się byłoby wtedy czymś zupełnie innym.

Zamiast tego staje się doświadczeniem, którego dzieci nie lubią i którego chciałyby uniknąć. To wielka szkoda, ponieważ rodzimy się z ogromnym pragnieniem nauki. Dla małego dziecka uczenie się jest największą frajdą. Ale jeśli ktoś przeszkadza temu naszemu naturalnemu pociągowi i zaczyna zmuszać nas do uczenia się rzeczy, których nie chcemy, nauka będzie do końca życia kojarzyła nam się z czymś nieprzyjemnym.

Jeśli ktoś sprawi, że uczenie się czegoś nowego będzie kojarzyło nam się z egzaminem i ze strachem, że zostaniemy przyłapani na tym, że czegoś nie wiemy, możemy do końca życia bać się nowych dziedzin. To ogromna strata, bo wszyscy jesteśmy powołani do nowych rzeczy.

Rozmowę z André Sternem dla dziecisawazne.pl przeprowadził, przetłumaczył i opracował Aleksander Baj.

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Dzieci są ważne

Dobry Duch serwisu Dziecisawazne.pl:)
Odwiedź stronę autorki/autora: http://dziecisawazne.pl/




Książeczki Pucio – zabawy logopedyczne dla najmłodszych

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

Jaki wpływ na dzieci (i dorosłych) ma czytanie?

Rodzicu zrób z siebie głupka, czyli kilka niezawodnych sposobów na rozładowanie napięcia w relacji z dzieckiem

Wróciliście z wakacji i… musisz odpocząć?

Przejdz do: