Stern na piątek, cz. 6 – Jak definiować cele edukacji?
| Stern na piątek, cz. 6 – Jak definiować cele edukacji?

Stern na piątek, cz. 6 – Jak definiować cele edukacji?

André Stern jest twórcą ekologii dzieciństwa, nowej postawy względem dzieciństwa, pełnej zaufania, opierającej się na naturalnych procesach uczenia się i rozwoju. Jako ekspert w dziedzinie alternatywnych metod kształcenia współpracuje z uniwersytetami, szkołami, stowarzyszeniami, nauczycielami i rodzicami.
Jest muzykiem, kompozytorem, lutnikiem, dziennikarzem oraz pisarzem. Nigdy nie chodził do szkoły.

Jak definiować cele edukacji?

Zanim odpowiemy na to pytanie, powinniśmy zadać inne. Prawdziwe pytanie bowiem brzmi: co rozumiemy pod pojęciem edukacji i czy w ogóle jej potrzebujemy?
Nie wierzę, że ktoś potrafi określić, czego potrzebują dzieci. Podejmując taką próbę, wychodzimy od siebie – od tego, co my uważamy za ważne i potrzebne dla nich. Myśląc o dzieciach, musimy zawsze wychodzić od dziecka. A każde z nich jest inne.

Potrzeba więzi

Największą potrzebą dziecka jest potrzeba więzi – rodzicielstwa. Potrzebują, żeby ktoś im powiedział: „Kocham cię takim, jakim jesteś”. Kiedy dzieci mają poczucie, że są kochane i nie muszą się zmieniać, żeby zasłużyć na miłość, mają wszystko, czego im potrzeba – entuzjazm, ciekawość i bezpieczeństwo.

Nie potrzebują wtedy aktu nauczania. Nauczanie jest aktem władzy: „Ja nauczę cię tego, co jest dla ciebie ważne”. Celem edukacji wydaje się relacja dominacji – dzieci muszą uczyć się tego, czego się od nich wymaga, bez względu na to, czy tego chcą, czy nie, czy je to w danym momencie życia interesuje i czy uważają to za potrzebne.

Postawa zaufania

Dlatego ja nie myślę o systemach edukacji, metodach nauczania czy treści podstaw programowych. Myślę o nowej postawie: postawie zaufania i szacunku do dzieci i do dzieciństwa.

Taką właśnie postawę przyjęli moi rodzice – zaufali, że mam w sobie wszystko, co jest mi potrzebne, żeby nauczyć się czegokolwiek zechcę. Nikt nie potrafi odpowiedzieć na pytanie, co by się stało, gdyby wszystkie dzieci tak żyły, ponieważ jestem wyjątkiem.

W społeczeństwie mieszamy dwa pojęcia, które nie są tym samym: wykształcenie i kulturę. W rzeczywistości jednak można być wykształconym i niekulturalnym lub kulturalnym i niewykształconym. Jeśli ktoś ma dużą wiedzę, uważamy, że jest dobrze wykształcony. Jestem przykładem tego, że nie musi tak być.

„Zabawa. O uczeniu się, zaufaniu i życiu pełnym entuzjazmu” w Natuli.pl

Dlatego myślę, że powinniśmy mniej myśleć o tym, jakie określić cele edukacji i co dzieci powinny wiedzieć i potrafić, a zamiast tego zaufać ich naturalnym skłonnościom. Wtedy odpowiedź na pytanie, co zrobić, żeby dziecko „wykształciło” potrzebną wiedzę i umiejętności, stanie się o wiele prostsza.

Specjalnie dla dziecisawazne.pl rozmowę z Andre Sternem przeprowadził, przetłumaczył i opracował Aleksander Baj.

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Dzieci są ważne

Dobry Duch serwisu Dziecisawazne.pl:)
Odwiedź stronę autorki/autora: http://dziecisawazne.pl/




Książeczki Pucio – zabawy logopedyczne dla najmłodszych

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

Abecadło Porozumienia bez Przemocy

10 przepisów na domowe mleka roślinne

8 sekretów szczęśliwej rodziny

Przejdz do: