Wiele kobiet odczuwa strach na myśl o rodzeniu dzieci. Lęk ten jest podsycany społecznie przez drastyczne historie porodowe, informacje o możliwych komplikacjach oraz porównywanie bólu porodowego do łamanych kości.

strach-przed-porodrm

Adrenalina kontra oksytocyna

Niestety, niewiele kobiet wie, że strach odczuwany podczas porodu ma wpływ na tempo i ogólny przebieg akcji porodowej! Oznacza to, że im bardziej się denerwujesz i stresujesz rodząc, tym większej ilości skutków ubocznych strachu możesz doświadczyć. Badania pokazują, że kobiety, które odczuwają strach przed porodem, są bardziej narażone na przedłużający się poród oraz konieczność wykonania cesarskiego cięcia.

Dzieje się tak, ponieważ odczuciu strachu towarzyszy odpowiedź układu hormonalnego. Wydzielają się kortyzol i adrenalina, hormony stresu, podczas gdy do przyspieszenia porodu kobiece ciało powinno tworzyć jak najwięcej naturalnej oksytocyny – hormonu miłości.

Z obserwacji zwierząt wiemy, że naturalny poród wymaga spokoju i wyciszenia, bezpiecznego miejsca, intymności, a czasem wręcz ciemności. To pokazuje nam natura! Jednak warunki na salach porodowych są różne, nie zawsze kobiety czują się tam bezpieczne, ciężko też nazwać je miejscami przyjaznymi czy budzącymi skojarzenia z komfortem bądź intymnością. Między innymi dlatego coraz więcej kobiet decyduje się na poród w domu. Równie duża grupa rodzących wynajmuje położną, aby w domu spędzić możliwie długą część pierwszej fazy porodu, a do szpitala udać się na samo rozwiązanie. W ten sposób kobiety jasno pokazują, że doceniają wagę spokoju, wyciszenia i intymnej atmosfery w czasie akcji porodowej. Szczęśliwie kliniki i szpitale również zaczynają rozumieć tę naturalną potrzebę i remontowane dziś oddziały położnicze oraz domy narodzin powstają w duchu zapewnienia jak największej intymności i swobody kobiecie rodzącej.

Co możesz zrobić, jeśli należysz do grupy kobiet, które czują strach przed porodem?

  • Z jednej strony strach przed porodem jest naturalny, odczuwa go większość kobiet. Z drugiej, jak już wiesz z powyższych informacji, strach może utrudniać naturalny przebieg porodu, a nawet go zahamować. Warto sobie uświadomić, że ciało kobiety jest przystosowane do rodzenia dzieci. Natura wyposażyła nas w odpowiednie mięśnie i instynkt, który pozwala nam urodzić.
  • Po drugie, warto oswoić się z porodem. Poznać jego fazy, dowiedzieć się o jego przebiegu. Będziesz wtedy czuła spokój wiedząc, że tempo, w którym rodzisz, jest naturalne i normalne. Nie będziesz zdziwiona postępem rozwarcia. Nie zaskoczą Cię proponowane pozycje wertykalne do parcia. Wiedza redukuje strach. Dodatkowo, będziesz mogła w praktyce wykorzystać posiadane informacje i aktywnie uczestniczyć w porodzie oraz stosować niefarmakologiczne metody łagodzenia bólu.
  • Po trzecie, jeśli tylko masz taką możliwość, poznaj swoją położną. Ta kobieta będzie towarzyszyć Ci w porodzie. Zapewne będziesz się czuła bezpieczniej i bardziej komfortowo wiedząc, że zna ona Twoje oczekiwania i lęki. Poza tym, wcześniejsze spotkanie to dobra okazja do wspólnego przedyskutowania planu porodu.
  • Po czwarte, dziel się swoimi emocjami z partnerem bądź doulą. W czasie porodu warto mieć wsparcie bliskiej osoby. Partner czy doula dodadzą Ci pewności siebie, uspokoją, pomogą znieść fizyczne dolegliwości. Aby ich pomoc była jak najbardziej efektywna, wcześniej muszą poznać Twoje lęki oraz marzenia.
  • Po piąte, czytaj, oglądaj i słuchaj dobrych opowieści ciążowych i porodowych. W sieci łatwiej znaleźć historie trudnych porodów, ale warto, abyś miała świadomość, że wiele, bardzo wiele, kobiet rodzi w sposób naturalny, bez żadnych komplikacji. Wspaniałym źródłem inspiracji są dostępne w sieci filmy z porodów naturalnych (natural birth) czy porodów pod wpływem hipnozy (hypnobirth). Oglądając je możesz zobaczyć obraz narodzin zupełnie inny niż ten, który znamy z hollywodzkich filmów.
  • Po szóste, relaksuj się jeszcze w czasie ciąży, oswajaj się z wizją spokojnego porodu. Możesz do tego celu użyć wizualizacji, nagrań hipnozy i autohipnozy do porodu, uczęszczać na zajęcia jogi prowadzone specjalnie dla kobiet w ciąży, brać udział w warsztatach relaksacyjnych. Każde działanie, które podejmiesz, a które da Ci poczucie większej pewności siebie, uspokoi Cię i wyciszy, będzie pracowało na Twoją korzyść. Dodatkowym atutem uczestnictwa w programach przygotowanych specjalnie z myślą o kobietach w ciąży jest to, że zazwyczaj uczą one przynajmniej podstawowych technik (np. relaksacyjnych, oddechowych), które później będziesz mogła wykorzystać w trakcie porodu.

Na koniec zaś pamiętaj, że Twój wewnętrzny spokój w czasie porodu to przyzwolenie na to, aby ciało wykonało swoją pracę. Ciało doskonale wie, jak ma rodzić, rolą kobiety jest relaksowanie się i świadome odprężanie mięśni, tak aby naturalna praca ciała była jak najbardziej efektywna. Wewnętrzny spokój jest Twoim sprzymierzeńcem.