Szczęśliwy rodzic – szczęśliwe dziecko. Jak zadbać o zasoby potrzebne do rodzicielstwa
| Szczęśliwy rodzic – szczęśliwe dziecko. Jak zadbać o zasoby potrzebne do rodzicielstwa

Szczęśliwy rodzic – szczęśliwe dziecko. Jak zadbać o zasoby potrzebne do rodzicielstwa

Powiedzenie „z pustego i Salomon nie naleje” ma w sobie wiele mądrości, a jednocześnie w kontekście rodzicielstwa skłania do pytania, co zrobić, gdy chcemy obdarowywać nasze dzieci wszystkim, co najlepsze, i przekazywać im zasoby, których sami nie dostaliśmy lub nie doświadczyliśmy w dzieciństwie.

Jeśli nie mamy jakiejś jakości w sobie – np. spokoju, miłości, siły, cierpliwości, szacunku itp – to trudno będzie nam dawać ją dzieciom. Jeśli w doświadczeniach naszego życia było dużo miłości, akceptacji, radości i innych pozytywów, to i my najprawdopodobniej jesteśmy nimi przesiąknięci i łatwiej nimi obdarzymy najbliższych, w tym dzieci.

Jeśli natomiast w naszych doświadczeniach, szczególnie z dzieciństwa, brakowało pozytywnych jakości albo było ich niewiele, z czego mamy czerpać, aby dać je naszym dzieciom? Mamy dobrą wiadomość bazującą na wiedzy z zakresu neurobiologii i jej odkryć dotyczących mózgu!

Nasz mózg jest neuroplastyczny!

W uproszczeniu znaczy to, że przez całe życie uczy się na doświadczeniach (bez względu na wiek i doświadczenia z przeszłości lub miejsce, w którym się w swoim życiu znajdujemy). To, czego doświadczamy w powtarzalny sposób, buduje struktury naszego mózgu, który wpływa na jakość naszego życia. Jeśli w przeszłości mózg uczył się w dużej mierze na negatywnych doświadczeniach, to rzeczywiście mogliśmy zbudować mózg, któremu brakuje miłości, odwagi, życzliwości. Jednak teraz świadomie kierując swoją uwagę i ucząc go zauważania i przyjmowania dobra, możemy, zbudować, rozwinąć, wzmocnić struktury neuronalne, które pomogą nam być szczęśliwymi – możemy ukształtować swój szczęśliwy mózg i dzięki temu rozwijać wewnętrzne zasoby.

Przeszłość była, jaka była, teraz do dyspozycji mamy teraźniejszość i przyszłość. Możemy za nią wziąć odpowiedzialność w kontekście tego, jak kształtujemy nasz mózg. Niezwykłe, prawda? Za pomocą praktyki przyjmowania dobra, którą proponuje nam Rick Hanson, neuropsycholog, możemy sobie pomóc, budując struktury mózgu odpowiedzialne za pozytywne zasoby. Rick, jak i inni neurobiolodzy, wskazuje na trzy zasadnicze potrzeby każdego człowieka: potrzebę bezpieczeństwa, satysfakcji i więzi. Kiedy są one zaspokojone, nasz system nerwowy działa optymalnie i mamy dostęp do zasobów wewnętrznych pomagających nam budować relacje w oparciu o zaufanie, współpracę i poczucie bliskości.

Przeczytaj: Nasze mózgi można nauczyć tego… jak być szczęśliwym!

Co więcej, jako rodzice, chcąc wspierać swoje dzieci w optymalnym rozwoju, potrzebujemy też stwarzać im warunki, by ich potrzeby bezpieczeństwa, satysfakcji, więzi były zaspokojone. Kiedy rodzice mają w sobie spokój, radość i spełnienie, łatwiej im tym samym obdarzyć rodzinę.

Najlepsze książki dla dzieci i rodziców - księgarnia Natuli.pl

Jak zadbać o swoją „szczęśliwszą przeszłość” teraz? Praktykując

W skrócie praktyka polega na zauważaniu kilka razy w ciągu dnia zwykłych pozytywnych doświadczeń i docenieniu ich przez 20–30 sekund. Ćwiczenie to ma dwie fazy :

  • fazę aktywacji – zauważamy pozytywny fakt i skupiamy się na tym, co w związku z nim czujemy,
  • fazę instalacji – absorbujemy te odczucia; tak jak gąbka wchłania wodę, my pozwalamy temu doświadczeniu nas nasycić.

Ze względu na to, że nasz mózg bardziej koncentruje się na negatywach, często nie zauważamy tego, co pozytywne, lub nie umiemy się cieszyć małymi korzystnymi zdarzeniami (tym, że autobus przyjechał na czas, że ktoś się do nas uśmiechnął lub że zasadniczo jesteśmy bezpieczni i mamy to, co potrzebne do życia).
Mentalna aktywność wywołuje aktywność neuronalną, a ona buduje trwałe struktury mózgu. W ten sposób małymi kroczkami możemy zasilać się tymi zasobami, których być może brakowało nam w przeszłości. Pojedyncze ćwiczenie nie przyniesie pozytywnych zmian, lecz praktyka każdego dnia po kilka razy po jakimś czasie będzie instalować w mózgu potrzebne nam zasoby.

Codzienne ćwiczenia przyjmowania dobra możemy wykonywać z naszymi dziećmi, aby i one krok po kroku budowały szczęśliwy mózg.

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Joanna Berendt i Anna Andrzejewska

Joanna Berendt – coach ICF PCC, certyfikowany trener i mediator NVC, autorka książek i pasjonatka życia w zgodzie ze sobą, pozytywnej neuroplastyczności oraz współtworzenia świata, który działa dla wszystkich. Więcej na: nvccoaching.pl, nvclab.pl oraz neuro-integracja.pl. Anna Andrzejewska – coach ICF ACC, certyfikowany zen coach i trener rozwoju osobistego. Działa na rzecz pozytywnej neuroplastyczności mózgu, radzenia sobie ze stresem i zwiększania wewnętrznego dobrostanu. Więcej na: neuro-integracja.pl
Odwiedź stronę autorki/autora: http://www.neuro-integracja.pl/




Ząbkowanie – jak naturalnie łagodzić objawy

„Wygląda na to, że tylko ja sobie nie radzę”

Wizyta u dentysty przed i w czasie ciąży – dlaczego jest to takie ważne?

Przejdz do: