Dlaczego wegetarianizm?
| Dlaczego wegetarianizm?

Dlaczego wegetarianizm?

Jeszcze niedawno zwolennicy wegetarianizmu uważani byli za dziwaków. Dzisiaj nie budzi on już tylu emocji. Szacuje się, że w Polsce jest ponad 1 200 000 wegetarian i liczba ta stale rośnie. Ogromną grupę stanowią ludzie, dla których wegetarianizm to znacznie więcej niż tylko zasady układania jadłospisu – to również filozofia i styl życia. Podstawową zasadą wegetarianizmu jest wyeliminowanie z diety mięsa.

Jest kilka odmian wegetarianizmu:

  • Laktoowowegetarianizm – inaczej nazywany owolaktarianizmem, jest najpowszechniejszym rodzajem wegetarianizmu. Wyklucza z diety posiłki mięsne (także ryby), ale pozwala na spożywanie nabiału, jajek i miodu.
  • Laktowegetarianizm – polega na rezygnacji ze spożywania mięsa i jajek, ale dopuszcza stosowanie w diecie mleka i jego przetworów.
  • Owowegetarianizm – ze wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego pozwala na spożywanie tylko jajek.
  • Weganizm – wyklucza nie tylko mięso, ale też wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego, a więc mleko, sery, jajka i miód. Weganie nie używają produktów, w powstaniu których brały udział zwierzęta, czyli: futer, odzieży skórzanej, bawełnianej, jedwabnej, kosmetyków testowanych na zwierzętach i zawierających składniki pochodzące od zwierząt.
  • Frutarianizm – bywa określany jako: fruktarianizm, fruitarianizm, fruktorianizm. Należy do zdecydowanie najbardziej radykalnych form diety wegetariańskiej, bowiem oprócz produktów pochodzenia zwierzęcego wyklucza także jedzenie jakichkolwiek owoców i warzyw, których zerwanie „uśmierca” roślinę. Frutarianie odżywiają się przede wszystkim owocami (stąd ich nazwa), m.in.: jabłkami, bananami, ogórkami, bakłażanami, pomidorami i dyniami.
  • Witarianizm – jego założeniem jest spożywanie wyłącznie świeżych produktów, niegotowanych (choć mogą być podgrzewane do temperatury 41℃), w tym również kawy i herbaty. Witarianie wykluczają soki i inne napoje, zastępując je wodą mineralną. Ich zdaniem gotowanie niszczy enzymy i składniki mineralne znajdujące się w warzywach i owocach.
  • Liquidarianizm – liquidarianie spożywają te same produkty co witarianie (niegotowane), ale przygotowane w inny sposób. Sporządzają z nich soki, które nie obciążają układu trawiennego, oczyszczają organizm, a przy tym dostarczają potrzebnych witamin i minerałów.
  • Sprautarianizm – zwolennicy tego typu diety żywią się głównie kiełkami (nasionami zbóż, warzyw i owoców).

Zdarza się, że do odmian wegetarianizmu zalicza się semiwegetarianizm (jego rodzaje to pollowegetarianizm i pescowegetarianizm), który polega na ograniczeniu ilości spożywanego mięsa, ale nie na całkowitym wykluczeniu go z menu. Wiele osób uważa, że jest to stan przejściowy między jedzeniem a niejedzeniem posiłków mięsnych.

Dlaczego wege?

W wegetarianizmie chodzi głównie o wyeliminowanie mięsa ze swojego jadłospisu, choć dla wielu to życiowa filozofia, postawa wyrażająca się odrzuceniem wszelkich korzyści, których podstawą było cierpienie zwierząt.

Przeczytaj: Czym zastąpić mięso w diecie?

Ten rodzaj diety jest wybierany z wielu powodów. Są to m.in.:

  • Dobro człowieka

    Obecnie większość wytwarzanego przemysłowo mięsa, bez względu na jego rodzaj, pochodzi od zwierząt, którym w celu przyśpieszenia wzrostu podaje się hormony: głównie syntetyczny estradiol i testosteron. Udowodniono, że ich podwyższony poziom ma związek z takimi schorzeniami u kobiet jak endometrioza (rozrost błony śluzowej macicy poza błoną macicy), nowotworami: rakiem sutka, jajnika, szyjki macicy, a w przypadku mężczyzn – z rakiem prostaty i jądra. Do paszy, którą karmi się zwierzęta hodowlane, dodaje się antybiotyki, bo przyśpieszają wzrost i zapobiegają infekcjom; w mięsie znajdują się także cholesterol, pestycydy, dioksyny i wirusy.

  • Dobro zwierząt

    Dla pozyskania mięsa zabija się zwierzęta, które często hodowane są w niewłaściwych warunkach i transportowane w sposób niehumanitarny.
    Przeczytaj: 
    Jaką drogę musi przejść mięso, zanim trafi na twój talerz?

  • Dobro środowiska naturalnego

    Rocznie na całym świecie hoduje się około 50 miliardów zwierząt, które wydalają setki ton odchodów zawierających trujący gaz cieplarniany – metan. Ten z kolei wpływa na efekt cieplarniany i kwaśne deszcze. Ponadto przy hodowli wykorzystuje się około 75% światowych zasobów wody, a wszystko, co związane jest z przemysłem mięsnym, zanieczyszcza wodę trzy razy bardziej niż inne gałęzie przemysłu. Hektar ziemi przeznaczonej na uprawę roli wyżywi 25 osób, a ten przeznaczony na hodowlę zwierząt rzeźnych – 5 osób.

  • Względy religijne

    Niektóre wyznania zakazują spożywania posiłków mięsnych.

Zalety wegetarianizmu:

  • obniża ciśnienie tętnicze krwi,
  • zwiększa ilość błonnika pokarmowego w diecie,
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia: otyłości, cukrzycy, nadciśnienia tętniczego, miażdżycy, chorób serca, zaparć, nowotworów jelita grubego, próchnicy zębów, kamicy,
  • ogranicza przyjmowanie toksyn znajdujących się w produktach zwierzęcych,
  • nie przyczynia się do okrutnego i nieludzkiego hodowania i zabijania zwierząt.

Potrawy wegetariańskie mają:

  • wysoką wartość odżywczą,
  • ograniczoną zawartość tłuszczu i nasyconych kwasów tłuszczowych,
  • niską zawartość cholesterolu (lub w ogóle go nie zawierają),
  • wysoką zawartość węglowodanów złożonych,
  • zwiększoną ilość witaminy C,
  • korzystny dla organizmu stosunek sodu do potasu.

Wszystkie odmiany diety wegetariańskiej wymagją wiedzy o komponowaniu wartościowych posiłków. Przed podjęciem decyzji o przejściu na taki styl odżywiania warto poradzić się osób zajmujących się dietą naturalną. Oto kilka wskazówek, gdzie szukać składników potrzebnych do komponowania pełnowartościowych wegetariańskich posiłków:

  • Białko – źródło energii potrzebne do budowy tkanek. Znajduje się w makaronie razowym, brązowym ryżu, orzechach, soi, ziemniakach, słoneczniku i roślinach strączkowych.
  • Tłuszcze – pomagają w przyswajaniu niektórych witamin i są ważnym źródłem energii. Weganie znajdą je w nasionach i orzechach oraz zrobionych z nich olejach i roślinach (np. awokado).
  • Węglowodany – pomagają w utrzymaniu stałej temperatury ciała, wspomagają procesy myślenia. Ich źródłem są pełne ziarna zbóż i grube kasze, a także warzywa strączkowe: soczewica, groch, fasola, ziemniaki i owoce.
  • Witaminy i minerały – większość z nich można znaleźć w owocach, warzywach i zbożach:
    żelazo – występuje w roślinach strączkowych (zwłaszcza w soi), w produktach pełnoziarnistych, ciemnozielonych warzywach (wszystkich warzywach liściowych w zielonym kolorze: natce pietruszki, selerze naciowym, pokrzywie, mniszku lekarskim itd.), suszonych owocach i orzechach,
    wapń – znajduje się w ciemnozielonych liściach roślin, w figach, tofu, zsiadłym mleku z soi, migdałach, orzechach, sezamie i maku.
    witamina B12 – występuje w produktach pochodzenia zwierzęcego (np. serach, jajkach). W diecie wegańskiej źródłem witaminy B12 powinny być suplementy tejże witaminy. 
Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Dzieci są ważne

Redakcja serwisu dziecisawazne.pl.
Odwiedź stronę autorki/autora: http://dziecisawazne.pl/




Książeczki Pucio – zabawy logopedyczne dla najmłodszych

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

Czego potrzebuje noworodek?

Potrzebujemy pomocy, czyli jak wybrać psychologa dziecięcego

10 silnie zakorzenionych mitów na temat diety małego dziecka

Przejdz do: