Zupełnie inna nauka czytania
SZKOŁA / PRZEDSZKOLE - co kupić?
| Zupełnie inna nauka czytania

Zupełnie inna nauka czytania

Wyobraźmy sobie pięcioletnią Marysię wchodzącą na kolejną lekcję odimiennej nauki czytania. Po przywitaniu nauczycielka prosi dziecko, by znalazło wśród karteczek położonych na podłodze tę ze swoim imieniem. Marysia od razu uśmiecha się, jej oczy błyszczą z ciekawości i zadowolenia, bo bardzo lubi szukać swojego imienia. W końcu to jej i tylko jej imię – dla niej bardzo wyjątkowe. Dzięki temu i ta karteczka jest wyjątkowa. Marysia bez problemu znajduje napis Marysia.

Z radością szuka później imienia swojego ulubionego misia, imienia mamy, nazwę swojej ulubionej potrawy czy koloru. Lubi makaron i kolor niebieski i jak najszybciej chce znaleźć kartki z tymi napisami…

Nauka odimienna odbywa się niemal bez wysiłku, a na pewno bezstresowo. Łatwiej niż w innych metodach jest w tym przypadku budować zaangażowanie dziecka i je utrzymać – zarówno w trakcie zajęć, jak i w całym procesie uczenia. Wszystko, co robimy, o co prosimy dzieci, dotyczy świata, z którym są one emocjonalnie związane.

Zaangażowanie

Pierwszy etap, wprowadzający do pracy z metodą – napisanie w obecności dziecka jego imienia, powoduje, że w łatwy sposób osiągamy zaangażowanie. Potem przychodzi czas na odnalezienie swojego imienia wśród karteczek z imionami innych maluchów. Dziecko zapamiętuje obraz zapisu swojego imienia, a potem swoich kolegów. Od tego już tylko krok dzieli je od nazw zabawek i przedmiotów z najbliższego otoczenia. Używając zdjęć i rysunków, uczymy dziecko zapisu innych pojęć z otaczającego je świata.

W metodzie odimiennej mamy do czynienia z odwróceniem kolejności w stosunku do najczęściej stosowanego sposobu uczenia. Dziecko najpierw poznaje cały wyraz – to podejście całościowe pomaga szybciej i efektywniej nauczyć się czytać. Dopiero potem rozkładamy słowa na litery (w zapisie) i głoski (w wymowie). Dzięki temu omijamy etap polegający na składaniu całego wyrazu z poszczególnych głosek. Niekiedy dzieci dobrze głoskują, ale mają problemu ze złożeniem głosek w całość i zgadują – co może być źródłem frustracji i niezadowolenia zarówno dla nich samych, jak i dla dorosłych.

Metoda odimienna stopniowo wprowadza w świat liter i czytania, dzięki czemu jest dostosowana do indywidualnych preferencji dziecka i jego etapu rozwoju. Dzięki temu, że łatwo jest już na początku odnieść sukces (zaczynamy od jednego słowa), sprawia dzieciom radość, a w kolejnych etapach wpisuje się w ich naturalną ciekawość świata.

Satysfakcja

Metoda odimienna współgra z kluczowymi potrzebami dzieci, które neurobiolodzy (m.in. Rick Hanson – neuropsycholog, autor książki „Szczęśliwy mózg”) wskazują jako niezbędne do efektywnego rozwoju i procesu uczenia. Opisując świat dziecka – imię, najbliższe osoby i przedmioty – zaspokajamy jego potrzebę więzi, przynależności i bezpieczeństwa. Łatwość tej metody pomaga w naturalny sposób osiągać sukcesy i cieszyć się nimi, dzięki temu dziecko czuje satysfakcję, buduje wiarę w siebie i pielęgnuje poczucie, że ma znaczenie.

Metoda odimienna pozwala wybierać opisywane przedmioty. Dzieci nie muszą też czytać na głos, dzięki czemu ich potrzeba samostanowienia i własnych wyborów idzie w parze z ciekawością i chęcią poznawania nowych tematów. Na zajęciach obowiązują określone i powtarzalne zasady. Dzieci wiedzą, co się będzie działo i jak będą współpracować, a to z kolei zaspokaja ich potrzebę przewidywalności, bezpieczeństwa i komfortu. Różne zabawy z literkami i czytaniem – szukanie, chowanie, ciche czytanie, zadania ruchowe i moc interakcji – odpowiadają natomiast na ich potrzebę zabawy, nowości i bycia w grupie.

Autorką metody odimiennej była Irena Majchrzak. Początkowo w ten sposób uczyła czytać dzieci w Meksyku. W latach 80. wprowadziła tę technikę do Polski. Obecnie metodę odimienną promuje Wanda Kostrzyńska, która szkoli i certyfikuje nauczycieli w całej Polsce.

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Agata Matz

Mama dwójki dzieci w wieku 6 i 8 lat. Pasjonuje ją wydobywanie potencjału dzieci i rozwijanie go przez zabawę. Prowadzi Akademię Rozwoju Lucerny, gdzie uczy matematyki metodą MathRiders oraz czytania metodą odimienną.
Odwiedź stronę autorki/autora: https://www.facebook.com/akademiarozwojulucerny/




Książeczki Pucio – zabawy logopedyczne dla najmłodszych

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

Procedury okołoporodowe w polskich szpitalach – czy na pewno wszystkie są konieczne?

Szkoła nie uczy tego, czego powinna!

Dlaczego konsekwencja w wychowaniu jest przereklamowana?

Przejdz do: