Ból w porodzie naturalnym
| Ból w porodzie naturalnym

Ból w porodzie naturalnym

Ból w naszym społeczeństwie jest czymś jednoznacznie negatywnym, budzącym lęk, obawy i niechęć. To zrozumiałe, ponieważ ból oznacza, że z ciałem dzieje się coś złego. Przyzwyczajeni jesteśmy do likwidowania bólu lekami.
Ból porodowy jest jedynym fizjologicznym bólem, a więc takim, który nie zwiastuje choroby, ale jest wyrazem reakcji fizjologicznej. Świadome podejście do bólu porodowego jest jednym z ważniejszych elementów naturalnego porodu aktywnego.

Zmiana postawy wobec bólu jest pierwszym krokiem do zapanowania nad nim, złagodzenia go w czasie porodu niefarmakologicznymi metodami i skorzystania z niego w sposób aktywny.


Odczucia bólowe w porodzie związane są z:

  • skurczami macicy – największego w ciele mięśnia
  • rozciąganiem się szyjki macicy i dolnej części macicy
  • naciskiem na tkanki miękkie
  • przesuwaniem się dziecka przez drogi rodne

Intensywność bólu porodowego zależy również od:

  • postawy (akceptacji, zgody, spokoju, lęku, paniki)
  • wsparcia osoby towarzyszącej
  • poczucia bezpieczeństwa
  • miejsca i atmosfery porodu

Ból porodowy może wzmagać:

  • strach, lęk, niepewność
  • brak poczucia bezpieczeństwa, bycie ocenianą
  • brak wsparcia
  • silne zdenerwowanie, napięcie
  • wstrzymywanie oddechu
  • pozycja horyzontalna
  • niechciane fotografowanie i kręcenie filmów

Jak łagodzić ból porodowy?

  • gdy odczuwasz skurcze przepowiadające (nawet kilka tygodni przed terminem) obserwuj jak reaguje Twoje ciało, jakie emocje Ci towarzyszą, oswajaj się z nimi
  • daj znać swojej osobie towarzyszącej – przed i w czasie porodu – czego oczekujesz
  • porozmawiaj o swoich obawach i nadziejach z położną, doulą lub kobietą, która ma za sobą pozytywne doświadczenie porodu
  • gdy zaczną się bóle porodowe porozmawiaj ze swoim dzieckiem i opowiedz mu spokojnie co się będzie działo
  • pozostań w domu tak długo jak to jest bezpieczne dla Ciebie i Twojego dziecka (weź ciepły prysznic, idź na spacer, potańcz do ulubionej muzyki, zjedź smaczny i lekkostrawny posiłek, poproś osobę towarzyszącą o masaż rozluźniający)
  • szukaj pozycji lub ruchu, w których ból jest najmniejszy
  • poproś o masaż okolicy krzyżowej
  • wydawaj dźwięki, jeśli masz na to ochotę – to jedna z metod relaksacyjnych (zazwyczaj są to tzw. odgłosy sypialniane, niskie gardłowe mruczenie)
  • nie martw się, że to co robisz jest dziwne lub śmieszne (personel medyczny na co dzień pracuje z rodzącymi i wie, jakie mogą być reakcje okołoporodowe)
  • bądź otwarta na doświadczenie jakim jest poród.

Skorzystaj z:

  • przebytych wcześniej zajęć dla kobiet w ciąży opartych na jodze, relaksacji- w czasie porodu świadomość ciała i oddechu bardzo się przyda
  • wody- wanny lub prysznica (sprawdź jaka temperatura wody jest dla ciebie odpowiednia chłodna czy ciepła, ulgę może przynieść polewanie brzucha, podbrzusza, pleców lub krzyża, ramion i karku)
  • akupresury
  • działaniem ciepłem (termofor) lub zimnem (termo-żel)
  • muzyki
  • wsparcia osobistej położnej lub douli, której  zdaniem jest wspomaganie Cię w porodzie i łagodzenie bólu

Jak korzystać z bólu porodowego?

Ból to informacja dla rodzącej. Szukaj pozycji lub ruchu najdogodniejszych i łagodzących ból. Pomożesz w ten sposób przedostać się dziecku przez kanał rodny (np. kręcąc biodrami, krocząc jak bocian pomagasz dziecku zejść w dół kanału rodnego). Pomożesz też sobie – poród będzie odbywał się w tempie, które odpowiadać będzie Twojemu ciału, a pozycje aktywne w znacznym stopniu ochronią tkanki miejsc intymnych (np. pozycja kolankowo-łokciowa zapobiega przedwczesnemu parciu).

Każda z naturalnie przybranych przez Ciebie pozycji ma swoje “zadania” odpowiednie do momentu porodu. Jeżeli masz zamiar rodzić aktywnie, powinnaś je wcześniej poznać, na przykład na kursie szkoły rodzenia. Nie możesz jednak zaplanować wcześniej jednej, odpowiedniej dla siebie pozycji. Pojawią się one w Twoim ciele podczas samego porodu, jako potrzeba ruchu albo trwania w konkretnej pozycji, a ich wykonywanie będzie łagodziło ból w znacznym stopniu. Rodzące mówią nawet o 70-90% uldze.

Foto


Magdalena Niemyjska

Doula, fotograf rodzinny. Pracuje w niezależnej szkole rodzenia Koala, gdzie prowadzi zajęcia dotyczące bólu porodowego oraz laktacji. Wspomaga kobiety w ciąży, połogu, porodu i laktacji. Ma za sobą doświadczenie porodu aktywnego, naturalnego, długiego karmienia. Mama trzech dziewczynek.
Odwiedź stronę autorki/autora: http://www.rodzinna.co/


Przeczytaj więcej:

natuli.pl
8 książek o Porozumieniu bez Przemocy (NVC)

POLECAMY
6 (udowodnionych naukowo) leczniczych właściwości octu jabłkowego

naturopatia
“Coś na odporność, poproszę!”, czyli jak ustrzec przedszkolaka przed częstym chorowaniem?

André Stern
Stern na piątek, cz. 2 – Jak dziecko, które nie chodzi do szkoły może się rozwijać społecznie?

edukacja alternatywna
Jak szkoła wpływa na życie rodziny, czyli co jest dla nas ważne?

naturopatia
7 naturalnych sposobów na wzmocnienie odporności dziecka

edukacja alternatywna
Bycie uczniem to tylko jedna z ról w życiu

rodzina
Dziecięcy pokój w stylu Montessori

wychowanie
Hejt, bullying i cyberprzemoc – ten problem dotyczy nas wszystkich!

ciąża i poród
Poronienie to strata, która zasługuje na żałobę

olini
Oleje z pestek dyni i czarnuszki chronią przed pasożytami