Długotrwały stres wpływa niekorzystnie na rozwój dzieci
Mimo że wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że ciągły stres niekorzystnie wpływa na samopoczucie młodych ludzi, nie zawsze oczywiste jest dla nas to, jak bardzo destrukcyjnie działa on na różne obszary całego ich obecnego i przyszłego życia.
Tymczasem wnioski płynące z badań nad rozwojem człowieka oraz nad funkcjonowaniem mózgu jednoznacznie pokazują, że życie w biegu, jakiego dzieci doświadczają na co dzień, oraz brak zdolności wyciszenia się i regulowania emocji, w dużej mierze przyczyniają się do:
- problemów ze skupieniem uwagi, z koncentracją,
- trudności z pamięcią długotrwałą, czyli z efektywnym zapamiętywaniem informacji (1),
- kłopotów w zakresie budowania konstruktywnych relacji z ludźmi,
- trudności w nawiązywaniu komunikacji interpersonalnej,
- braku pewności siebie i częstej niechęci do podejmowań działań/aktywności,
- nieumiejętności odczytywania własnych stanów emocjonalnych i stanów emocjonalnych innych ludzi,
- nadmiernej drażliwości, skłonności do częstych wybuchów złości, popadania w stany lękowe i depresyjne,
- powstawania dolegliwości na tle psychosomatycznym, w tym np. trudności z zasypianiem, trawieniem, rytmiczną pracą serca, alergii, częstych bólów głowy, problemów z regulacją ciśnienia, a także licznych chorób autoimmunologicznych (2).
Życie seksualne rodziców
Zacznij świadomie budować swoją relację z partnerem
Jak zrozumieć się w rodzinie
Jak dostrzec potrzeby innych i być wysłuchanym
Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli
Mimo że przez dziesiątki lat uważano, że siłę dziecka i jego odporność na stres determinuje genetyka, dziś wiemy już, że decydująca rolę w rozwoju mózgu i całego układu nerwowego odgrywa otoczenie, w jakim człowiek dorasta. Naukowcy potwierdzają, że jako dorośli mamy niebagatelny wpływ na zdrowy i harmonijny rozwój naszych dzieci. Możemy zatem od najmłodszych lat wspierać je w rozpoznawaniu emocji, regulacji napięć, wyciszaniu się i szeroko pojetym radzeniu sobie ze stresem.
Kiedy dzieci mogą na co dzień rozwijać te ważne kompetencje, duża liczba komórek w wyższych ośrodkach ich mózgu zaczyna tworzyć ścieżki łączące się z niższymi ośrodkami. Połączenia te naturalnie przejmują później kontrolę nad impulsami strachu, złości i cierpienia, zapoczątkowanymi przez niższe ośrodki (3).
księgarnia natuli.pl
Najlepsze książki dla dzieci w jednym miejscu
Piękne, mądre, starannie wydane. W duchu rodzicielstwa bliskości. Uczące uważności, rozpoznawania emocji, życiowych umiejętności. Zachwycające historiami. Dla dzieci od 0 do 18. I tych starszych też!
Koniecznie odwiedź naszą księgarnię!
Umożliwia to dziecku myślenie w trudnych sytuacjach o własnych reakcjach, odczuciach i emocjach (zamiast wybuchać złością czy przyjmować strategię ucieczki) oraz zwiększa jego odporność na stres, nieunikniony w codziennym życiu. Długofalowo wzmacnia również te ośrodki w mózgu, które wspomagają zapamiętywanie informacji, zdolność skupiania uwagi, planowania, rozwój empatii, zdrowego poczucia własnej wartości oraz umiejętność tworzenia dobrych relacji z ludźmi.
Książki o rozstaniu i rozwodzie: wsparcie dla dzieci i dorosłych
Książki o rozstaniu i rozwodzie dostępne w naszej księgarni mają na celu wspieranie całej rodziny. Bez względu na wiek, każdy członek rodziny znajdzie tutaj coś, co pomoże mu lepiej zrozumieć własne uczucia i odnaleźć nową równowagę. Dzięki literaturze można odkryć, że nawet po rozstaniu możliwe jest stworzenie szczęśliwego, pełnego wsparcia środowiska dla dziecka.
Jak pomóc dzieciom radzić sobie ze stresem i nauczyć je uważności?
Aby rzeczywiście wesprzeć dzieci w odzyskaniu wewnętrznej równowagi, zdolności wyciszania się i zatrzymania oraz uważności na siebie i otaczający je świat, warto na co dzień zadbać o ćwiczenie tych umiejętności. I mimo że z pozoru trening uważności wydaje się nam, rodzicom, czymś niezwykle trudnym albo wręcz nieosiągalnym, doświadczeni terapeuci dowodzą, że te cenne umiejętności dzieci mogą ćwiczyć razem z nami w zwykłej codziennej zabawie.
Bardzo wartościowym połączeniem nauki i entuzjastycznej zabawy stał się nowy bestseller pod tytułem „Moja supermoc. Uważność i spokój żabki” autorstwa Eline Snel – światowej sławy terapeutki i trenerki z prawie trzydziestoletnim doświadczeniem, która propaguje medytację i mindfulness wśród setek tysięcy dorosłych, dzieci i młodzieży. Książka przeznaczona jest dla dzieci od 5. do 10. roku życia, w praktyce jednak zdarza się korzystać z niej również dzieciom poniżej 5. roku życia. Dzięki „metodzie żabki” już ponad milion dzieci na całym świecie nauczyło się uważności i koncentracji! Pozwala ona bowiem bez uprzedniego przygotowania czy przejścia profesjonalnych kursów i szkoleń, krok po kroku doświadczać z dzieckiem prostych i przyjemnych ćwiczeń i aktywności, prowadzących do – powiedzmy sobie wprost – zdrowego i spełnionego życia.
Uwaga! Reklama do czytania
Uwaga! Złość
Jak zapanować nad reakcją na złość?
Życie seksualne rodziców
Zacznij świadomie budować swoją relację z partnerem
Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli
Spokój i uważność to moja supermoc!
„Moja supermoc. Uważność i spokój żabki” to książka pełna historii do poczytania i mądrych refleksji, ćwiczeń i zabaw inspirowanych jogą, rozwijających świadomość emocji, uczuć i zmysłów, gier, naklejek, plakatów i wycinanek, liścików i piosenek, które tworzą swoistą całość. Wśród plików audio do pobrania znajdują się zabawy uczące słuchania, ćwiczenia jogi i medytacja „ptaka szczęścia”.
Książka dzieli się na sześć rozdziałów:
1. Jak ćwiczyć mięsień uwagi? – ćwiczymy oddech, wyciszamy się, rozpoznajemy odczucia, jakie emocje wywołują w naszym ciele, trenujemy zmysł obserwacji, skupianie uwagi i pamięć.
2. Moje ciało to najlepszy przyjaciel – poznajemy swoje ciało, praktykujemy proste ćwiczenia jogi, uczymy się rezygnować z pośpiechu i zatrzymywać, słuchamy, tańczymy i śpiewamy.
3. Pięć superzmysłów – trenujemy zmysł dotyku, słuchu, smaku, zapachu i obserwacji; eksperymentujemy i smakujemy codzienność.
4. Świat we mnie – uczymy się rozpoznawać myśli i emocje, wyrażać, odczuwać i akceptować je.
5. Maluję swoje życie – podążamy za siłą swojej wyobraźni i rozwijamy ją, uczymy się myśleć twórczo, wierzyć w siebie i swoje możliwości.
6. Przyjemnie jest być życzliwym – uczymy się cenić różnorodność, szanować i akceptować innych; kochamy i jesteśmy kochani.
Nawet jeśli na co dzień niechętnie wcielacie się w rolę dziecięcych animatorów, dzięki tej książce zabawa popłynie sama. Wystarczy towarzyszyć w niej dziecku, dając mu jednocześnie przestrzeń do autonomicznego doświadczania.
Przewodnik Eline Snel to świetna rozrywka, ucząca pogody ducha, wspierająca ciekawość świata, wzmacniająca poczucie harmonii i mocy sprawczej waszej i waszych dzieci. Dzięki tej książce dziecko uczy się akceptacji, wiary w siebie, świadomego życia, rozumienia siebie i innych, rozpoznawania uczuć, potrzeb, emocji i marzeń oraz uważnej obserwacji otoczenia.
Niech niniejsza lektura stanie się wspólną przygodą i swoistym remedium na długie jesienno-zimowe wieczory! Zapraszam w inspirującą podróż do świata radosnych doznań, wewnętrznej równowagi, zdrowia i dobrej energii. Niech pozostaną z wami na długo…
Cała seria
Cała seria o Żabce to:
- „Uważność małej żabki. Ćwiczenia uważności dla rodziców i ich maluchów” – książka dla dzieci 18 miesięcy- 4 lata i ich rodziców
- „Uważność i spokój żabki”- Pierwsza książka o medytacji (świeckiej) dla dzieci. Ta prosta, przyjazna i skuteczna metoda zyskała entuzjastyczne opinie setek tysięcy rodziców, dzieci i pedagogów na całym świecie.
- „Moja supermoc. Uważność i spokój żabki. Historie, gry i zabawy mindfulness”
- „Daj przestrzeń i bądź blisko”– część dla nastolatków i ich rodziców
Zajrzyj do środka książki!
Bibliografia:
(1) Beatson J. i in., Predisposition to depression: the role of attachment in The Australian and New Zealand, Journal of Psychiatry, kwiecień 2007, s. 220–-225
(2) Sunderland M, Mądrzy rodzice, Zadbaj o prawidłowy rozwój emocjonalny swojego dziecka, Świat książki, Warszawa, 2012, s. 29-45
(3) J. Panksepp, Affective Neuroscience, The Foundations of Human and Animal Emotions Oxford University Press, 1998, s. 47–49