NOWOŚĆ: Rozwój seksualny dzieci
| Metoda żabki, czyli jak pomóc dzieciom wieść spokojne i uważne życie

Metoda żabki, czyli jak pomóc dzieciom wieść spokojne i uważne życie

Życie we współczesnym wciąż zmieniającym się świecie przynosi nam i naszym dzieciom niekończącą się liczbę napięć i trudnych emocji. I o ile my, dorośli, posiadamy mózgi, które z reguły są w stanie unieść i przepracować mnożące się nieustannie stresory, o tyle mózgom i ciałom naszych dzieci, z biologicznego punktu widzenia, bardzo trudno sprostać temu wyzwaniu.

Długotrwały stres wpływa niekorzystnie na rozwój dzieci

Mimo że wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że ciągły stres niekorzystnie wpływa na samopoczucie młodych ludzi, nie zawsze oczywiste jest dla nas to, jak bardzo destrukcyjnie działa on na różne obszary całego ich obecnego i przyszłego życia.

Tymczasem wnioski płynące z badań nad rozwojem człowieka oraz nad funkcjonowaniem mózgu jednoznacznie pokazują, że życie w biegu, jakiego dzieci doświadczają na co dzień, oraz brak zdolności wyciszenia się i regulowania emocji, w dużej mierze przyczyniają się do:

  • problemów ze skupieniem uwagi, z koncentracją,
  • trudności z pamięcią długotrwałą, czyli z efektywnym zapamiętywaniem informacji (1),
  • kłopotów w zakresie budowania konstruktywnych relacji z ludźmi,
  • trudności w nawiązywaniu komunikacji interpersonalnej,
  • braku pewności siebie i częstej niechęci do podejmowań działań/aktywności,
  • nieumiejętności odczytywania własnych stanów emocjonalnych i stanów emocjonalnych innych ludzi,
  • nadmiernej drażliwości, skłonności do częstych wybuchów złości, popadania w stany lękowe i depresyjne,
  • powstawania dolegliwości na tle psychosomatycznym, w tym np. trudności z zasypianiem, trawieniem, rytmiczną pracą serca, alergii, częstych bólów głowy, problemów z regulacją ciśnienia, a także licznych chorób autoimmunologicznych (2).

Mimo że przez dziesiątki lat uważano, że siłę dziecka i jego odporność na stres determinuje genetyka, dziś wiemy już, że decydująca rolę w rozwoju mózgu i całego układu nerwowego odgrywa otoczenie, w jakim człowiek dorasta. Naukowcy potwierdzają, że jako dorośli mamy niebagatelny wpływ na zdrowy i harmonijny rozwój naszych dzieci. Możemy zatem od najmłodszych lat wspierać je w rozpoznawaniu emocji, regulacji napięć, wyciszaniu się i szeroko pojetym radzeniu sobie ze stresem.

Reklama, dzięki której rozwijamy redakcję
Moja supermoc. Uważność i spokój żabki

Gdy dzieci wykształcą w sobie umiejętność uważnej obecności, podążą ku pogodniejszej i szczęśliwszej dorosłości! Dzięki tej książce dziecko przez zabawę poznaje siebie, uczy się obserwować swoje doznania i otoczenie, swoje emocje, pragnienia i marzenia, poznaje tajniki UWAŻNOŚCI.

Zobacz więcej

Kiedy dzieci mogą na co dzień rozwijać te ważne kompetencje, duża liczba komórek w wyższych ośrodkach ich mózgu zaczyna tworzyć ścieżki łączące się z niższymi ośrodkami. Połączenia te naturalnie przejmują później kontrolę nad impulsami strachu, złości i cierpienia, zapoczątkowanymi przez niższe ośrodki (3).

Umożliwia to dziecku myślenie w trudnych sytuacjach o własnych reakcjach, odczuciach i emocjach (zamiast wybuchać złością czy przyjmować strategię ucieczki) oraz zwiększa jego odporność na stres, nieunikniony w codziennym życiu. Długofalowo wzmacnia również te ośrodki w mózgu, które wspomagają zapamiętywanie informacji, zdolność skupiania uwagi, planowania, rozwój empatii, zdrowego poczucia własnej wartości oraz umiejętność tworzenia dobrych relacji z ludźmi.

Jak pomóc dzieciom radzić sobie ze stresem i nauczyć je uważności?

Aby rzeczywiście wesprzeć dzieci w odzyskaniu wewnętrznej równowagi, zdolności wyciszania się i zatrzymania oraz uważności na siebie i otaczający je świat, warto na co dzień zadbać o ćwiczenie tych umiejętności. I mimo że z pozoru trening uważności wydaje się nam, rodzicom, czymś niezwykle trudnym albo wręcz nieosiągalnym, doświadczeni terapeuci dowodzą, że te cenne umiejętności dzieci mogą ćwiczyć razem z nami w zwykłej codziennej zabawie.

Bardzo wartościowym połączeniem nauki i entuzjastycznej zabawy stał się nowy bestseller pod tytułem Moja supermoc. Uważność i spokój żabki” autorstwa Eline Snel – światowej sławy terapeutki i trenerki z prawie trzydziestoletnim doświadczeniem, która propaguje medytację i mindfulness wśród setek tysięcy dorosłych, dzieci i młodzieży. Książka przeznaczona jest dla dzieci od 5. do 10. roku życia, w praktyce jednak zdarza się korzystać z niej również dzieciom poniżej 5. roku życia. Dzięki „metodzie żabki” już ponad milion dzieci na całym świecie nauczyło się uważności i koncentracji! Pozwala ona bowiem bez uprzedniego przygotowania czy przejścia profesjonalnych kursów i szkoleń, krok po kroku doświadczać z dzieckiem prostych i przyjemnych ćwiczeń i aktywności, prowadzących do – powiedzmy sobie wprost – zdrowego i spełnionego życia.

Spokój i uważność to moja supermoc!

“Moja supermoc. Uważność i spokój żabki” to książka pełna historii do poczytania i mądrych refleksji, ćwiczeń i zabaw inspirowanych jogą, rozwijających świadomość emocji, uczuć i zmysłów, gier, naklejek, plakatów i wycinanek, liścików i piosenek, które tworzą swoistą całość. Wśród plików audio do pobrania znajdują się zabawy uczące słuchania, ćwiczenia jogi i medytacja „ptaka szczęścia”.

Książka dzieli się na sześć rozdziałów:

1. Jak ćwiczyć mięsień uwagi? – ćwiczymy oddech, wyciszamy się, rozpoznajemy odczucia, jakie emocje wywołują w naszym ciele, trenujemy zmysł obserwacji, skupianie uwagi i pamięć.

2. Moje ciało to najlepszy przyjaciel – poznajemy swoje ciało, praktykujemy proste ćwiczenia jogi, uczymy się rezygnować z pośpiechu i zatrzymywać, słuchamy, tańczymy i śpiewamy.

3. Pięć superzmysłów – trenujemy zmysł dotyku, słuchu, smaku, zapachu i obserwacji; eksperymentujemy i smakujemy codzienność.

4. Świat we mnie – uczymy się rozpoznawać myśli i emocje, wyrażać, odczuwać i akceptować je.

5. Maluję swoje życie podążamy za siłą swojej wyobraźni i rozwijamy ją, uczymy się myśleć twórczo, wierzyć w siebie i swoje możliwości.

6. Przyjemnie jest być życzliwym uczymy się cenić różnorodność, szanować i akceptować innych; kochamy i jesteśmy kochani.

Nawet jeśli na co dzień niechętnie wcielacie się w rolę dziecięcych animatorów, dzięki tej książce zabawa popłynie sama. Wystarczy towarzyszyć w niej dziecku, dając mu jednocześnie przestrzeń do autonomicznego doświadczania.

Przewodnik Eline Snel to świetna rozrywka, ucząca pogody ducha, wspierająca ciekawość świata, wzmacniająca poczucie harmonii i mocy sprawczej waszej i waszych dzieci. Dzięki tej książce dziecko uczy się akceptacji, wiary w siebie, świadomego życia, rozumienia siebie i innych, rozpoznawania uczuć, potrzeb, emocji i marzeń oraz uważnej obserwacji otoczenia.

Niech niniejsza lektura stanie się wspólną przygodą i swoistym remedium na długie jesienno-zimowe wieczory! Zapraszam w inspirującą podróż do świata radosnych doznań, wewnętrznej równowagi, zdrowia i dobrej energii. Niech pozostaną z wami na długo…

Zajrzyj do środka książki!

Bibliografia:

(1) Beatson J. i in., Predisposition to depression: the role of attachment in The Australian and New Zealand, Journal of Psychiatry, kwiecień 2007, s. 220–-225

(2) Sunderland M, Mądrzy rodzice, Zadbaj o prawidłowy rozwój emocjonalny swojego dziecka, Świat książki, Warszawa, 2012, s. 29-45

(3) J. Panksepp, Affective Neuroscience, The Foundations of Human and Animal Emotions Oxford University Press, 1998, s. 47–49


Magdalena Boćko-Mysiorska

Spełniająca się mama i żona, pedagożka, coach, wykładowczyni. Promotorka naturalnego rodzicielstwa, neurobiologii i Porozumienia bez Przemocy. Na co dzień wspiera rodziców i nauczycieli w budowaniu empatycznych i konstruktywnych relacji z dziećmi. Autorka podręczników, artykułów i bliskościowo-naukowego bloga www.magdalenabockomysiorska.pl.
Odwiedź stronę autorki/autora: http://www.magdalenabockomysiorska.pl




Książeczki Pucio – zabawy logopedyczne dla najmłodszych

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

Poronienie to strata, która zasługuje na żałobę

Juul na poniedziałek, cz. 103 – Zadaniem nauczycieli jest przewodzić w dialogu z uczniami i rodzicami

W jaki sposób technologia może wspierać edukację?

Przejdz do: