fbpx
| Sok, nektar, napój, woda smakowa… Czym to się różni?

Sok, nektar, napój, woda smakowa… Czym to się różni?

Picie. Czynność prosta, wręcz podstawowa, niezbędna do przeżycia. 60% ludzkiego ciała składa się z wody, a u dzieci nawet 75%. Półki sklepowe uginają się od propozycji napojów, soków, nektarów i wód, również tych specjalnie dla najmłodszych.

Poradnik Handlowca – portal m.in. dla właścicieli sklepów – tak pisze o różnorodności tzw. napojów bezalkoholowych: Im młodszy klient, tym więcej produktów w średniej wielkości i małych opakowaniach. Nie powinno zabraknąć wody, w tym wody smakowej. Soków i soczków w kartonach i butelkach, o zróżnicowanym smaku. Napojów izotonicznych i energetycznych oraz napojów gazowanych. Trzecią zasadą jest posiadanie produktów markowych i reklamowanych. Taki asortyment, szczególnie w sezonie letnim, to złota żyła dla handlowca. Nie ma niestety słowa o jakość tych produktów, chodzi jedynie o sprzedaż i wyniki. By być zdrowym, trzeba jednak zwrócić szczególną uwagę na skład tego, co pijemy, i nie dać się chwytom marketingowym.

Przyjrzyj się bliżej

W średniej wielkości sklepie możemy kupić kilka rodzajów popularnych napojów:

1. Sok

– nie może zawierać żadnego cukru (poza tymi występującym naturalnie w owocach i warzywach) i sztucznych dodatków, jak konserwanty, barwniki i aromaty. Rozróżnia się soki jednodniowe, nienadające się do picia przez dzieci, ze względu na brak pasteryzacji jest duże ryzyko wystąpienia zanieczyszczeń mikrobiologicznych. Soki bezpośrednie – przechodzące łagodniejszą obróbkę termiczną niż soki zagęszczone, przez to mające więcej wartości odżywczych. Soki z soku zagęszczonego – zawarte w nich owoce lub warzywa są rozdrabniane, wyciskane, poddawane ciśnieniu, oddzielaniu aromatu i zapachu, filtrowaniu, klarowaniu i pasteryzacji. Wszystko to ma służyć długiej przydatności do spożycia. Soki zawierają sporo witamin, składników mineralnych, błonnika i antyoksydantów, ale też duże ilości węglowodanów, przez co są wysoko kaloryczne (te warzywne mniej). Istnieje przypuszczenie, że są dosładzane fruktozą, czyli cukrem naturalnie występującym w owocach i warzywach. Niestety trudno to zweryfikować. Trzeba zaznaczyć, że fruktoza jest bardzo popularnym dodatkiem praktycznie do wszystkiego, a jej zbyt duże spożycie powoduje cukrzycę, nadciśnienie czy miażdżycę.

2. Nektar

– napój z soku przecierowego lub zagęszczonego. Podobnie jak sok, nie może zawierać barwników, aromatów i konserwantów, ale może być dosładzany i to niekoniecznie cukrem. Litrowy karton nektaru może zawierać nawet 10 dużych łyżek substancji słodzącej! Może to być zwyczajny cukier rafinowany, ale i cukier trzcinowy, syrop glukozowo-fruktozowy czy aspartam. Najpopularniejsze propozycje napojów dla dzieci to właśnie mocno dosładzane nektary.

3. Napój

– to pełen chemii produkt. Dozwolone jest praktycznie wszystko: substancje słodzące, barwniki, aromaty i konserwanty. Wsad owocowy lub warzywny sięga tylko 30%, reszta to istna tablica Mendelejewa, nawet pasteryzacja przebiega za pomocą konserwantów.

4. Woda smakowa

– to nie woda, lecz napój. Może zawierać konserwanty, aromaty, barwniki i substancje słodzące, a nawet ekstrakty czy kofeinę. Na polskim rynku są dostępne wody smakowe, które w objętości półlitrowej butelki zawierają 20 g cukru – to jest graniczne dobowe spożycie  cukru na osobę dorosłą! Najczęstszymi dodatkami tej cukrowej bomby są: benzoesan sodu, syropy owocowe czy dwutlenek węgla (w przypadku napojów gazowanych). Żadna z tych substancji nie nadaje się do spożycia przez dzieci.

Co powinny pić dzieci?

Kilka przykładów napojów, które sprawdzą się dla nieco starszych maluchów:

1. Woda

– najlepsza, najzdrowsza, szybko gasi pragnienie, dla dzieci koniecznie niegazowana, niesmakowa. Można nią rozcieńczać soki domowe lub te sklepowe, ale z dobrym składem lub dodać listek mięty czy pokrojone ulubione owoce.

2. Soki

– zarówno owocowe, jak i warzywne, świeżo wyciskane w domu lub te dobre jakościowo ze sklepów.

3. Herbaty\napary

–  owocowe, z hibiskusa, słabo zaparzone, mocno rozcieńczone, bez dodatku substancji słodzących, aromatów, barwników i konserwantów. Herbata zawiera antyoksydanty, ale działa pobudzająco, może więc zakłócić cykl wchłaniania się żelaza. Zioła, z których napary bezpieczne są już dla niemowlaków, to koper włoski, rumianek, anyż i kumin. Przeczytaj: Herbatki ziołowe dla dzieci

4. Kompoty

– smak lata zamknięty w szklance – naturalnie słodkie, pyszne ma zimno i na ciepło. Przeczytaj: Kompot – tradycyjny, zdrowy napój

5. Koktajle owocowe lub warzywne

– można je wykonać na bazie mleka roślinnego lub – lżejsze –  z wody kokosowej czy różanej. Przeczytaj: 8 przepisów na koktajle warzywne

“Dobre” rzeczy do picia dla dzieci od Kidy.pl

Sok jabłko mango

kidy1

– egzotyczny smak mango połączony z rodzimym smakiem jabłek – raj dla kubków smakowych! Wszystkie składniki są pochodzenia organicznego. Pojemność zadowoli cała rodzinę.

Zobacz: Sok jabłko mango

Sok z czerwonych winogron

kidy2

– ekologiczny sok z czerwonych winogron. Niezła gratka, ponieważ na polskim rynku winogrona często zastępowane są bardziej aromatycznymi porzeczkami.

Zobacz: Sok z czerwonych winogron

Napój owocowy z hibiskusem

kidy3

– herbata z hibiskusa w asyście ekologicznie uprawianych owoców. Lekki i orzeźwiający.

Zobacz: Napój owocowy z hibiskusem 

Woda kokosowa

kidy4

–  jeden składnik: 100% czystej, niesłodzonej, niepasteryzowanej, niekolorowanej wody z kokosa. Zawiera mnóstwo potasu, witamin, soli mineralnych oraz mikroelementów.

Zobacz: Woda kokosowa

Woda kokosowa z bananem

kidy5

– naturalny napój izotoniczny, który posiada ten sam poziom elektrolitów, co nasza krew, pełny wartości odżywczych, ekologiczny, pyszny i egzotyczny.

Zobacz: Woda kokosowa z bananem

Foto: flikr.com/simonella_virus



Karolina Kowalczyk

Mama dwóch córek, żona jednego męża, wojowniczka o zdrowie fizyczne i psychiczne swojej rodziny. Humanistka, ateistka, gaduła i zwolenniczka terapii śmiechem (nawet przez łzy). Organizatorka, której marzeniem jest napisanie książki, otwarcie restauracji i przespanie ośmiu godzin.
Odwiedź stronę autorki/autora:


Samodzielne jedzenie to wielka radość! Zimowe przepisy BLW dla niemowląt w wieku 6m+ i 12m+

Pleśniawki i afty mogą powodować problemy z jedzeniem. Skąd się biorą i jak im zapobiegać?

Aden+Anais, czyli design dla dzieci i rodziców

Przeczytaj więcej:

natuli.pl
Uważność – najlepsze książki dla dzieci i dorosłych

OKULARY
Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci

kidy
Samodzielne jedzenie to wielka radość! Zimowe przepisy BLW dla niemowląt w wieku 6m+ i 12m+

kidy
Pleśniawki i afty mogą powodować problemy z jedzeniem. Skąd się biorą i jak im zapobiegać?

kidy
Aden+Anais, czyli design dla dzieci i rodziców

kidy
Etyczne zabawki, czyli dlaczego nie warto kupować “Made in China”

kidy
Czy możliwa jest podróż z dzieckiem bez tabletu?

kidy
Czy spowijanie może zaburzyć rozwój ruchowy niemowlęcia?

kidy
Jak pomóc dziecku w czasie ząbkowania?

kidy
8 sposobów, które pomogą ukoić płaczące niemowlę

kidy
Kasze glutenowe i bezglutenowe (11 przepisów na bezglutenowe dania dla najmłodszych)

kidy
Lepienie, budowanie, tworzenie konstrukcji… Dlaczego zabawy konstrukcyjne są ważne dla rozwoju dziecka?