Kategorie
Wychowanie

Zajęcia zabawowe dla maluszków. Jak powinniśmy je wybierać?

Obecnie powstaje u nas coraz więcej ofert zajęć rozwojowych dla najmłodszych dzieci. W Europie grupy zabawowe dla maluchów z mamami działają od lat sześćdziesiątych i są coraz bardziej popularnym pomysłem na wspólne spędzanie czasu z malutkim dzieckiem

Obecnie powstaje u nas coraz więcej ofert zajęć rozwojowych dla najmłodszych dzieci. W Europie grupy zabawowe dla maluchów z mamami działają od lat sześćdziesiątych i są coraz bardziej popularnym pomysłem na wspólne spędzanie czasu z malutkim dzieckiem.

grupy-zabawowe1

Jaka idea przyświeca zajęciom edukacyjnym  dla maluchów?

Grupy zabawowo-rozwojowe dla dzieci z rodzicami mają na celu wspieranie rozwoju zarówno dzieci, jak i mam i tatusiów. Ich głównym założeniem jest to, iż człowiek uczy się przez całe życie, od momentu przyjścia na świat do późnej dorosłości, ale we wczesnym dzieciństwie jego mózg jest najbardziej plastyczny, a on sam zdobywa najwięcej informacji.

Zajęcia dla maluchów mają jednak spełniać określone kryteria. Przede wszystkim zabawy muszą być dostosowane do wieku dziecka, powinny być atrakcyjne oraz dawać maluchom radość i poczucie satysfakcji. Jeśli te wszystkie warunki zostaną spełnione, a poza tym maluchy spędzą czas ze swoimi rodzicami i z innymi dziećmi, korzyści dla rozwoju mogą być ogromne.

Jak zrozumieć małe dziecko

Poradnik pomagający w codziennej opiece nad Twoim dzieckiem

Zobacz w księgarni Natuli.pl

Twórcza zabawa

Zabawa odgrywa niezwykle istotną rolę w życiu i rozwoju dziecka. Jest sposobem na zbieranie doświadczeń i uczenie się rzeczywistości. Dzięki niej dziecko poznaje właściwości przedmiotów i zdobywa wiedzę o świecie, zwyczajach ludzi oraz rozwija wszystkie funkcje poznawcze.

Twórcza zabawa we wczesnym dzieciństwie, uwzględniająca wszelkie sfery rozwoju dziecka, jest podstawą sukcesów w szkole i późniejszym życiu.

Zabawy ruchowe i sensoryczne mają olbrzymi wpływ na umiejętności szkolne dzieci. Małe dziecko rozwija się poprzez zmysły i ruch. Im więcej doświadczeń zmysłowych i ruchowych zgromadzi niemowlak, tym więcej połączeń nerwowych zostanie zbudowanych w jego układzie nerwowym. Zabawy tematyczne, naśladowcze uczą dzieci ról społecznych, a zabawy z wyobraźnią są podstawą elastycznego i twórczego myślenia.

Wszystkie te formy aktywności potrafią zapewnić kochający i podążający za potrzebami dziecka rodzice. Grupy zapewniają natomiast kontakty społeczne, inspiracje oraz zabawy, na które nie zawsze możemy sobie pozwolić w mieszkaniu: eksperymenty z kisielem, malowanie ciała farbami, przesypywanie kaszy i ryżu…

Kontakt z innymi dziećmi oraz z ich rodzicami wpływa na rozwój umiejętności społecznych i nie pozostaje bez znaczenia już w trakcie adaptacji do grupy przedszkolnej. Małe dzieci najchętniej bawią się samotnie, ale z uwagą obserwują innych i ich zabawy. Dzięki sytuacji stworzonej na zajęciach grupowych mają większą możliwość rozwijać umiejętności interpersonalne od małego: dzielenie się zabawkami, czekanie na swoją kolej czy wspólne tworzenie.

Uwaga! Reklama do czytania

Jak zrozumieć małe dziecko

Poradnik świadomego rodzicielstwa

Cud rodzicielstwa

Wsłuchaj się naprawdę w głos swojego dziecka

Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli

Inspiracja i wsparcie

Poza rozwojem dziecka grupy zabawowe mają na celu wspieranie rodziców w ich kompetencjach rodzicielskich. Mama lub tata nie tylko obserwują swoje pociechy, ale także aktywnie uczestniczą w zajęciach towarzysząc dziecku we wspólnych zabawach. Nad strukturą zajęć czuwa prowadzący – pedagog lub psycholog, przygotowany do pracy z małymi dziećmi i ich rodzicami. Prowadzący ma za zadanie proponować rodzaje zajęć, a także modelować zabawę. Jest on również otwarty na pomysły rodziców i dba, aby oni także mieli wpływ na przebieg zajęć i inspirowali siebie wzajemnie.

Ponadto rodzice spotykają na zajęciach innych rodziców, z którymi mogą nawiązać kontakty towarzyskie oraz wymienić doświadczenia w opiece nad maluchami i wychowaniu. Grupy zabawowe są szczególnie ważne dla mam, które po kilku miesiącach urlopu macierzyńskiego mają dużą potrzebę wyjścia z domu i spotkania się z innymi. Zwłaszcza, że nie robią tego kosztem dziecka, a wręcz przeciwnie. Dodatkowym atutem jest to, że merytorycznie przygotowany prowadzący obserwuje dzieci podczas zabawy i służy rodzicom poradą odnośnie rozwoju ich pociech w sytuacji, kiedy coś ich niepokoi.

Sala zabaw

Szczególną rolę w zajęciach dla maluchów odgrywa przestrzeń. Z jednej strony bezpieczna i estetyczna, z drugiej zachęcająca dziecko do doświadczania pomieszczenia wszystkimi zmysłami. Poza tradycyjnymi zabawkami, klockami, układankami ważne jest, aby w sali znajdowały się przedmioty codziennego użytku typu: garnki, łyżki, buteleczki, pojemniki oraz mnóstwo pomocy rozwijających wyobraźnię np. kasztany, szmatki, korki, kartony itp. Fantastycznie jest jeśli poza salą zabaw mamy do dyspozycji również ogród, w którym wykorzystując naturalną przestrzeń: piasek, wodę, trawę, patyki można się wspólnie bawić latem.

Dla małych dzieci poza eksplorowaniem przestrzeni i spontaniczną aktywnością bardzo ważna jest również powtarzalność. Stąd zajęcia prowadzone są według określonego rytmu i organizowane wokół pewnych rytuałów: powitanie, zajęcia proponowane przez prowadzącego, wspólny posiłek, swobodna zabawa, pożegnanie. Powtarzalność ta daje dzieciom poczucie bezpieczeństwa, a tym samym swobodniejsze i radośniejsze korzystanie z zabawy.

Od jakiego wieku?

W zajęciach mogą uczestniczyć już bardzo małe dzieci. Niektóre grupy mają oferty nawet dla 4-miesięcznych niemowlaków. W przypadku takich maluchów zabawy polegają na bujaniu i ciąganiu w kocu, kołysaniu się w rytm muzyki, masażach z wierszykami, śpiewaniu piosenek czy zabawach paluszkowych. Wraz z wiekiem dochodzi coraz więcej zabaw ruchowych, manipulacyjnych i sensorycznych: przeszkody, tunele, piłki, chusty animacyjne, pudełeczka, guziki, masy plastyczne, fasole i wiele innych inspirujących przedmiotów.

Avatar photo

Autor/ka: Karolina Dyrda

Psycholog, pedagog specjalny. Od 12 lat pracuje jako terapeuta osób z autyzmem i zespołem Aspergera. W Fundacji Synapsis prowadzi diagnozy i terapie, a także konsultacje dla rodziców oraz szkolenia dla profesjonalistów na terenie całej Polski. Specjalizuje się w terapii grupowej osób z zespołem Aspergera (dzieci i dorośli). Prowadzi także zajęcia zabawowo-rozwojowe dla rodziców z maluchami (http://maluchynabukowcu.pl/). Prywatnie mama małego Henia. Kontakt: karolina.dyrda@onet.pl.


Mądry rodzic, bo czyta…

Sprawdź, co dobrego wydaliśmy ostatnio w Natuli.

Czytamy 1000 książek rocznie, by wybrać dla ciebie te najlepsze…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.