Kategorie
Zdrowie

11 pokarmów bogatych w potas

Potas to składnik odżywczy zaliczany do elektrolitów. Podobnie jak soda i chlor pomaga regulować poziom płynów organizmu, zrównoważyć pH organizmu i płynów ustrojowych, pobudza wydzielanie insuliny. Jest niezbędny do właściwego funkcjonowania systemu nerwowego, pracy mięśni, bierze udział w dotlenianiu mózgu, poprawiając zdolność myślenia i koncentrację.

Elektrolity w ciele człowieka znajdują się niemal wszędzie: wewnątrz komórek, w przestrzeni międzykomórkowej, w chłonce i we krwi. Aby organizm mógł właściwie funkcjonować, trzeba dostarczyć mu każdego elektrolitu w odpowiedniej ilości.

Potas występuje w szerokiej gamie produktów spożywczych, a zwłaszcza w żywności pochodzenia roślinnego: w owocach, warzywach, roślinach strączkowych, grzybach i orzechach. Mimo tak dużej dostępności tego elektrolitu wielu ludzi cierpi na jego niedobór – prawdopodobnie dlatego, że nasza dieta jest uboga w warzywa i owoce, a dużo w niej mocno przetworzonej żywności, gdzie potasu nie ma prawie wcale.

seria rodzicielska

Pakiet książek Pierwszego Wyboru dla rodziców 

163,20 PLN

Pakiet książek, którym rodzice mogą zaufać. Książek, które stanowią gwarancję, że przekazywana w nich wiedza jest aktualna, racjonalna i służy dobru dziecka.

Pokarmy bogate w potas:

  1. suszone owoce (m.in.: śliwki, morele, daktyle, figi, jabłka, rodzynki)
  2. produkty zbożowe: kasza gryczana, jęczmienna, otręby pszenne, płatki kukurydziane, płatki owsiane, pszenne, pieczywo żytnie, pieczywo chrupkie, chleb pumpernikiel;
  3. ryby (m.in.: łosoś, tuńczyk, dorsz, makrela), mięso z kurczaka, mięso z indyka
  4. owoce (m.in: melon, kiwi, pomidor, banan, grejpfrut, awokado, agrest, brzoskwinie, morele, porzeczki, ananas)
  5. warzywa (m.in.: buraki, seler, botwinka, bakłażan, cukinia, czosnek, chrzan, pietruszka, kalarepa, szpinak, dynia, szparagi, ziemniaki)
  6. suche nasiona roślin strączkowych (m.in. bób, groszek zielony, fasola)
  7. mleko, jogurt naturalny
  8. melasa
  9. grzyby
  10. pokarmy sojowe
  11. kakao, czekolada, chałwa
  12. orzechy

Zalecane normy dietetyczne dla potasu:

  • dzieci w wieku od 1 do 3 lat: 3 g dziennie,
  • od 4 do 8 lat: 3,8 g dziennie,
  • od 9 do 13 lat: 4,5 g dziennie,
  • 14+ lat: 4,7 g dziennie,
  • kobiety w ciąży: 4,7 g dziennie,
  • kobiety karmiące piersią: 5,1 g dziennie.

Foto: flikr.com/ejchang

Autor/ka: NATULI dzieci są ważne

Redakcja NATULI Dzieci są ważne


Bestsellery księgarni NATULI

Tematy, którymi się zajmujemy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *