Do czego mogą służyć wasze karty?
Jesteśmy specjalistkami pracującymi na co dzień z dziećmi, rodzicami i nauczycielami, ale jesteśmy też mamami. Bardzo mocno czujemy potrzebę wspierania u dzieci wszystkich kompetencji, dzięki którym lepiej będzie im się funkcjonowało w otaczającym je świecie. Dlatego nasze karty mają na celu pomagać w nauce budowania pełnych, bogatych w słownictwo wypowiedzi, rozwijać wyobraźnię, pomagać w nauce nawiązywania relacji z rówieśnikami (tutaj przydają się szczególnie dzieciom bardziej nieśmiałym), pokazywać, jak rozwiązywać konflikty bez agresji. Korzystając z naszych gier i zabaw, rodzice dbają o wzmacnianie relacji rodzinnych, wzmacnianie wzajemnego szacunku pomiędzy rodzeństwem, wspierają u dzieci poczucie własnej wartości, świadomości, że jesteśmy różni, ale tak samo ważni i wartościowi, pozwalają dzieciom odnaleźć mocne strony i talenty, towarzyszą w rozwoju emocjonalnym i społecznym.

Czy karty MILOWE mogą służyć także do celów terapeutycznych?
Uwaga! Reklama do czytania

Poród naturalny
Świadome przygotowanie się do cudu narodzin.

Karmienie piersią
Twoje mleko to cudowny dar. Naucz się nim dzielić.
Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli
Mogą… Naszym założeniem było stworzenie kart jak najbardziej uniwersalnych. Trzeba jednak zdecydowanie podkreślić, że to, jakie pełnią funkcje, zależy od tego, kto i gdzie ich używa. W domu – karty MILOWE to wyłącznie zabawa: w miłej, przyjemnej, pełnej śmiechu atmosferze. W gabinecie psychologa lub na zajęciach terapeutycznych – to narzędzie, które stwarza poczucie bezpieczeństwa i pomaga dziecku otworzyć się przed obcym. Pomaga przepracować różne – czasami bardzo trudne – sytuacje, zobaczyć zdarzenia z różnych perspektyw i samodzielnie znaleźć rozwiązania tam, gdzie to możliwe. Ale jeszcze raz podkreślę: w rękach terapeuty karty stają się zupełnie innym narzędziem niż w rękach rodzica, dla którego są jedynie pełną radości zabawą.

A jak widzicie ich zastosowanie w szkole, przedszkolu?
Jak już wyżej wspomniano, karty MILOWE mogą być wykorzystywane do gier i zabaw rodzinnych – stworzyłyśmy książeczkę z instrukcją dla rodziców, do pracy terapeutycznej – prowadzimy szkolenia dla specjalistów, by przygotować ich do wykorzystywania kart obrazkowych w ich pracy. Ale nasze karty też świetnie sprawdzają się w szkole i przedszkolu – i tu też mamy książeczkę dla specjalistów, ale także warsztaty i szkolenia.
Karty MILOWE mogą być wykorzystywane do integracji grupy, do zajęć kreatywnych, urozmaicenia zajęć przedmiotowych i lekcji wychowawczych. Świetnie sprawdzają się do nauki języka polskiego i języków obcych. Może z nich korzystać: nauczyciel, szkolny psycholog i pedagog, logopeda. Nadają się zarówno do pracy w grupie, jak i indywidualnej.
Dodatkowo, łącząc zmysł wzroku z pobudzeniem emocjonalnym, aktywują procesy zapamiętywania i zapisywania w pamięci głębokiej. No i dają przy okazji dużo zabawy, radości i frajdy zarówno dzieciom, jak i dorosłym. Dla nas karty MILOWE to nieskończona kopalnia pomysłów na setki gier, zabaw i ćwiczeń.
Jak wpadłyście na ich pomysł?
Zaczęło się od fascynacji obrazem i metaforą i tym, jak można je wykorzystać do pracy z dziećmi. Później testowałyśmy inne karty – do gier oraz karty coachingowe dla dorosłych. Ale okazało się, że brakuje nam narzędzia idealnie dopasowanego do potrzeb dzieci, które można bezpiecznie wykorzystywać do zabaw już np. z trzylatkami. Postanowiłyśmy stworzyć własne, zaprojektowane od początku specjalnie dla dzieci.

Czym wasze karty różnią się od innych kart?
W początkach naszej pracy przetestowałyśmy wiele różnych kart. Były wśród nich i karty coachingowe, i rozwojowe, i takie, które pierwotnie służyły jedynie do gry, np. Dixit. Niektóre z nich były w postaci zdjęć, inne w postaci abstrakcyjnych obrazków. Po kilku latach pracy wyciągnęłyśmy z naszych doświadczeń i obserwacji bardzo konkretne wnioski: dzieci zdecydowanie bardziej wolały bawić się na kartach obrazkowych (niż na zdjęciach), jednak karty obrazkowe dostępne na rynku nie spełniały naszych oczekiwań, zwłaszcza w pracy z młodszymi dziećmi. Stąd nasze karty wyróżniają się kilkoma cechami: są obrazkowe (pierwowzorem każdej z 41 kart jest obraz namalowany suchymi pastelami), nawiązują do otaczającej nas rzeczywistości, oddając różne sytuacje, z którymi dzieci stykają się w realnym świecie, ich wielkość dopasowana jest do tego, by dziecko mogło swobodnie chwycić je w dłoń, a jednocześnie jest wystarczająco duża, aby były widoczne wszystkie szczegóły.


Książki o rozstaniu i rozwodzie: wsparcie dla dzieci i dorosłych
Książki o rozstaniu i rozwodzie dostępne w naszej księgarni mają na celu wspieranie całej rodziny. Bez względu na wiek, każdy członek rodziny znajdzie tutaj coś, co pomoże mu lepiej zrozumieć własne uczucia i odnaleźć nową równowagę. Dzięki literaturze można odkryć, że nawet po rozstaniu możliwe jest stworzenie szczęśliwego, pełnego wsparcia środowiska dla dziecka.
Opowiedzcie coś o sobie, kim jesteście.
Patrycja: Jestem pedagogiem, coachem ACC ICF, trenerem, doradcą rodzinnym, certyfikowany trener metody Points of You® oraz wicedyrektorem Oddziału Dolnośląskiego Izby Coachingu.
Gosia: Jestem specjalistką Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka, terapeutką i coachem. Prywatnie mamą Kazika i Jurka – pięcio- i trzylatka.
Współpracuje z nami też Gosia Biełajczuk – artystka, która namalowała wszystkie obrazy do kart.

Kilka pomysłów na zabawy kartami Milowymi:
Jedną z nich, chyba jedną z najbardziej lubianych, jest gra w „Kalambury MILOWE”
- Obszary rozwojowe: kreatywność, sprawność fizyczna, budowanie relacji, spostrzegawczość, duża motoryka, komunikacja niewerbalna.
- Opis zabawy: Każdy uczestnik losuje po jednej zakrytej karcie. Ważne: nie pokazuje jej pozostałym uczestnikom. Odkłada kartę z powrotem do talii. Mieszamy karty i odwracamy je obrazkami do góry. Gracz ma przedstawić wyłącznie za pomocą ruchów i gestów wylosowany obrazek, a pozostali uczestnicy mają odgadnąć, jaką kartę spośród wyłożonych na stole wylosował pokazujący. I tak kolejne osoby.
Wzmacnianie poczucia własnej wartości
- Obszary rozwojowe: poczucie własnej wartości, świadomość siebie, kreatywność.
- Opis zabawy “Moje mocne strony”: Karty rozłożone przed grupą, każde dziecko po kolei wybiera od 3 do 5 kart i do nich mówi o swoich od 3 do 5 mocnych stronach/o tym, w czym jest dobre/co najbardziej lubi robić.
- Opis zabawy “Grupowsparcie”: Ochotnik (jeśli taki będzie) wychodzi na środek i od pozostałych osób dostaje po jednej karcie z pozytywnym wspierającym zdaniem np. “Lubię Twoje poczucie humoru”.
- Opis zabawy “MILOWE plakaty”: Dzieci tworzą plakaty pod tytułem np.: “Moje sukcesy”, “Ja jako superbohater”. Karty mogą być dodatkowym wsparciem i inspiracją.
Uwaga! Reklama do czytania

Smok
Czy zawsze trzeba się dzielić? NIE!

Błoto
Czy dziewczynkom nie wolno tego co chłopcom? NIE!
Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli
Wykorzystanie w pracach plastycznych
Więcej gier i zabaw z wykorzystaniem kart MILOWE można znaleźć w książeczkach dołączonych do kart oraz na stronie milowe.pl i na Facebook/milowe.
Zachęcamy również do tworzenia własnych kart, gier i zabaw oraz do dzielenia się waszymi pomysłami.