| Makrobiotyka, czyli naturalny sposób odżywiania

Makrobiotyka, czyli naturalny sposób odżywiania

Przywrócenie organizmowi zakłóconej równowagi – to jedna z najważniejszych zasad makrobiotyki, naturalnego sposobu odżywiania i stylu życia.

Makrobiotyka opiera się na poglądzie, że wszystko to, co zjadamy, ma wpływ na nasze zdrowie, samopoczucie i długość naszego życia. Podkreśla również, że człowiek jest częścią środowiska, w którym żyje, i w sposób ciągły poddawany jest jego wpływom poprzez pożywienie, codzienne społeczne interakcje, klimat i miejsce geograficzne, w którym się znajduje.

W centrum zainteresowania makrobiotyki znajduje się zdrowie, rozumiane jako harmonia z otaczającym światem. Makrobiotycy traktują chorobę jako naturalną próbę powrotu ludzkiego organizmu do zrównoważonego i dynamicznego stanu współistnienia ze środowiskiem naturalnym. Przekonują, że dzięki diecie możemy pokonać większość chorób, a obserwując zachodzące w przyrodzie zmiany, osiągnąć równowagę i cieszyć się długim życiem.

Podstawy diety makrobiotycznej

Praktyczna część makrobiotyki opiera się na naturalnym sposobie odżywiania, który kładzie nacisk na spożywanie produktów nieprzetworzonych, uprawianych lokalnie i organicznie. Jedna z podstawowych zasad diety makrobiotycznej to komponowanie jadłospisu z produktów dostępnych w strefie klimatycznej, w której żyjemy. Zakłada ona również dostosowanie jadłospisu do panującej pory roku, aby na talerzu mogły pojawiać się świeże owoce i warzywa sezonowe. W makrobiotyce nie ma miejsca dla produktów mrożonych, poddanych procesom pasteryzacji, konserwacji ani też dla gotowych półproduktów, poddanych obróbce termicznej. Makrobiotycy nie spożywają mleka i nabiału, unikają też produktów pochodzenia zwierzęcego. W naszej strefie klimatycznej makrobiotyka zaleca spożywanie przede wszystkim pełnych ziaren zbóż, roślin strączkowych, warzyw, owoców oraz sfermentowanych produktów sojowych. Dopuszczalne jest także jedzenie niewielkiej ilości ryb i drobiu. Posiłki powstają w oparciu o zasadę balansu pomiędzy ich właściwościami yin i yang. W makrobiotyce nie odnajdujemy tradycyjnej piramidy żywieniowej, nie ma tutaj podziału produktów żywnościowych na grupy białek, węglowodanów czy tłuszczów. Jest natomiast podział na produkty ochładzające i ogrzewające oraz łączenie ich w zbalansowane posiłki.

Reklama, dzięki której rozwijamy redakcję

Zalety naturalnego sposoby odżywiania wg makrobiotyki

Makrobiotyka nie jest dietą odchudzającą, lecz sposobem żywienia, który może znacznie wpłynąć na poprawę stanu zdrowia i zachowanie dobrego samopoczucia na długie lata. Korzyści płynące z diety makrobiotycznej to przede wszystkim:

  • lepsze trawienie i wydalanie,
  • wzmocnienie naturalnej odporności,
  • poprawa krążenia i oczyszczenie krwi,
  • sprawne działanie układu nerwowego i mózgu,
  • lepsza praca gruczołów wydzielania wewnętrznego,
  • jasność umysłu i wewnętrzna równowaga,
  • zwiększona wytrwałość fizyczna i umysłowa.

Jadłospis makrobiotyka

W naszej strefie klimatycznej kuchnia makrobiotyczna bazuje przede wszystkim na:

  • Pełnych ziarnach zbóż (pszenica, jęczmień, owies, proso, żyto, kukurydza, gryka, orkisz) i produktach pełnoziarnistych (brązowy ryż, kasze, makarony, pieczywo na naturalnym zakwasie z mąki pełnoziarnistej). Produkty z tej grupy powinny stanowić 50-60 proc. dziennego pożywienia.
  • Zupach (jarzynowa, kapuśniak, żurek, ogórkowa, grochowa i miso), których zaleca się wypijać dziennie 1–2 filiżanki.
  • Warzywach z lokalnych, przede wszystkim ekologicznych upraw (marchew, cebula, kapusta, brokuły, brukselka, kalafior, biała długa rzodkiew, rzepa, rzodkiewka, kalarepa, seler, pietruszka, pasternak, brukiew, por, kapusta pekińska, jarmuż, dynia, szczypior, natka pietruszki i wszystkie ciemnozielone warzywa liściaste oraz kiszonki). Warzywa stanowią 30–40 proc. dziennej objętości pożywienia makrobiotyka.
  • Produktach strączkowych (fasolka azuki, bób, ciecierzyca, soczewica, soja, fasola, groch) w ilości 5–10 proc. całości dziennego jadłospisu.
  • Algach, spożywanych 2–3 razy w tygodniu.

Makrobiotycy mogą również włączać do jadłospisu ryby (przede wszystkim chude), jaja i drób (z ekologicznych hodowli), nasiona i pestki (spożywane w formie przekąski w małych ilościach) i kilka razy w tygodniu świeże lub naturalnie suszone owoce (z pominięciem owoców egzotycznych, bananów i cytrusów). Do słodzenia stosują naturalny słód jęczmienny albo ryżowy (od czasu do czasu może to być syrop daktylowy lub syrop z agawy), do smażenia – nierafinowane oleje roślinne tłoczone na zimno. W jadłospisie jest też miejsce na niepasteryzowane masło oraz masło orzechowe i sezamowe, nierafinowaną i niejodowaną sól morską, naturalne sosy sojowe i pastę miso.

Spożywanie i przygotowywanie posiłków

Posiłki spożywane są w momencie odczuwania głodu, 2–3 razy dziennie. Ostatni posiłek musi być zjedzony na ok. 3 godziny przed snem. Każdy posiłek powinien zawierać warzywa i ziarna, zaleca się też, aby był jedzony w odpowiednich warunkach: w ciszy i spokoju. Posiłek ma być celebrowany, ważne jest powolne i dokładne przeżuwanie.

Jedzenie przyrządza się na wiele sposobów. Można gotować, piec, smażyć. Nie można natomiast podgrzewać posiłków w mikrofalówce, a do gotowania i smażenia nie zaleca się używania naczyń z aluminium i teflonu.

Przeczytaj: 5 zasad diety naturalnej

Foto: flikr.com/lelivingandco


Olga Pietraszewska

Może pisać niemal o wszystkim, ale najbardziej lubi o tym, co ją interesuje i jest jej bliskie. Dlatego chętnie pisze o naturalnych kosmetykach, zdrowej żywności, świadomym kupowaniu. Pisanie sprawia jej przyjemność, pomaga się wyciszyć i zrelaksować. Tak, jak gotowanie, wizyta w fitness clubie i zatopienie się w ciekawej lekturze. Mama 4-letniej Leny, żona fajnego męża. Choć czasu dla siebie nie ma zbyt wiele, to nie narzeka. Bo lubi swoje życie.
Odwiedź stronę autorki/autora: http://triny.pl/blog/


Przeczytaj więcej:

natuli.pl
8 książek o Porozumieniu bez Przemocy (NVC)

rodzina
Mózg na tak, czyli jak dbać o równowagę psychiczną dziecka?

rodzina
Co warto wiedzieć o przeziębieniu? 7 odpowiedzi na najczęstsze pytania rodziców

wychowanie
Dlaczego nuda jest potrzebna?

wychowanie
O pożytkach płynących z konfliktów między rodzeństwem

olini
Zdrowa wiosna – 4 produkty, które chronią przed przeziębieniem

wychowanie
Jak zorganizować przestrzeń domową w duchu pedagogiki Marii Montessori?

This error message is only visible to WordPress admins

Error: The account for natuli_dziecisawazne needs to be reconnected.
Due to recent Instagram platform changes this Instagram account needs to be reconnected in order to continue updating. Reconnect on plugin Settings page

Error: No posts found.

Make sure this account has posts available on instagram.com.