Kategorie
odżywianie naturalne

Makrobiotyka, czyli naturalny sposób odżywiania

Przywrócenie organizmowi zakłóconej równowagi – to jedna z najważniejszych zasad makrobiotyki, naturalnego sposobu odżywiania i stylu życia.

Makrobiotyka opiera się na poglądzie, że wszystko to, co zjadamy, ma wpływ na nasze zdrowie, samopoczucie i długość naszego życia. Podkreśla również, że człowiek jest częścią środowiska, w którym żyje, i w sposób ciągły poddawany jest jego wpływom poprzez pożywienie, codzienne społeczne interakcje, klimat i miejsce geograficzne, w którym się znajduje.

W centrum zainteresowania makrobiotyki znajduje się zdrowie, rozumiane jako harmonia z otaczającym światem. Makrobiotycy traktują chorobę jako naturalną próbę powrotu ludzkiego organizmu do zrównoważonego i dynamicznego stanu współistnienia ze środowiskiem naturalnym. Przekonują, że dzięki diecie możemy pokonać większość chorób, a obserwując zachodzące w przyrodzie zmiany, osiągnąć równowagę i cieszyć się długim życiem.

JAK DOBRZE, ŻE TO REKLAMA KSIĄŻEK

seria rodzicielska

Jak zrozumieć małe dziecko

35 PLN

Pierwszy osadzony w polskich realiach przewodnik dla rodziców małych dzieci. 

Podstawy diety makrobiotycznej

Praktyczna część makrobiotyki opiera się na naturalnym sposobie odżywiania, który kładzie nacisk na spożywanie produktów nieprzetworzonych, uprawianych lokalnie i organicznie. Jedna z podstawowych zasad diety makrobiotycznej to komponowanie jadłospisu z produktów dostępnych w strefie klimatycznej, w której żyjemy. Zakłada ona również dostosowanie jadłospisu do panującej pory roku, aby na talerzu mogły pojawiać się świeże owoce i warzywa sezonowe. W makrobiotyce nie ma miejsca dla produktów mrożonych, poddanych procesom pasteryzacji, konserwacji ani też dla gotowych półproduktów, poddanych obróbce termicznej. Makrobiotycy nie spożywają mleka i nabiału, unikają też produktów pochodzenia zwierzęcego. W naszej strefie klimatycznej makrobiotyka zaleca spożywanie przede wszystkim pełnych ziaren zbóż, roślin strączkowych, warzyw, owoców oraz sfermentowanych produktów sojowych. Dopuszczalne jest także jedzenie niewielkiej ilości ryb i drobiu. Posiłki powstają w oparciu o zasadę balansu pomiędzy ich właściwościami yin i yang. W makrobiotyce nie odnajdujemy tradycyjnej piramidy żywieniowej, nie ma tutaj podziału produktów żywnościowych na grupy białek, węglowodanów czy tłuszczów. Jest natomiast podział na produkty ochładzające i ogrzewające oraz łączenie ich w zbalansowane posiłki.

[reklama_col id=”57831, 57859, 57570″]

Zalety naturalnego sposoby odżywiania wg makrobiotyki

Makrobiotyka nie jest dietą odchudzającą, lecz sposobem żywienia, który może znacznie wpłynąć na poprawę stanu zdrowia i zachowanie dobrego samopoczucia na długie lata. Korzyści płynące z diety makrobiotycznej to przede wszystkim:

Czytasz artykuł … i bardzo dobrze

Piszemy i wydajemy książki, tworzymy magazyn dla rodziców, prowadzimy super księgarnię. Jeśli nas nie znasz… kliknij i

  • lepsze trawienie i wydalanie,
  • wzmocnienie naturalnej odporności,
  • poprawa krążenia i oczyszczenie krwi,
  • sprawne działanie układu nerwowego i mózgu,
  • lepsza praca gruczołów wydzielania wewnętrznego,
  • jasność umysłu i wewnętrzna równowaga,
  • zwiększona wytrwałość fizyczna i umysłowa.

Jadłospis makrobiotyka

W naszej strefie klimatycznej kuchnia makrobiotyczna bazuje przede wszystkim na:

  • Pełnych ziarnach zbóż (pszenica, jęczmień, owies, proso, żyto, kukurydza, gryka, orkisz) i produktach pełnoziarnistych (brązowy ryż, kasze, makarony, pieczywo na naturalnym zakwasie z mąki pełnoziarnistej). Produkty z tej grupy powinny stanowić 50-60 proc. dziennego pożywienia.
  • Zupach (jarzynowa, kapuśniak, żurek, ogórkowa, grochowa i miso), których zaleca się wypijać dziennie 1–2 filiżanki.
  • Warzywach z lokalnych, przede wszystkim ekologicznych upraw (marchew, cebula, kapusta, brokuły, brukselka, kalafior, biała długa rzodkiew, rzepa, rzodkiewka, kalarepa, seler, pietruszka, pasternak, brukiew, por, kapusta pekińska, jarmuż, dynia, szczypior, natka pietruszki i wszystkie ciemnozielone warzywa liściaste oraz kiszonki). Warzywa stanowią 30–40 proc. dziennej objętości pożywienia makrobiotyka.
  • Produktach strączkowych (fasolka azuki, bób, ciecierzyca, soczewica, soja, fasola, groch) w ilości 5–10 proc. całości dziennego jadłospisu.
  • Algach, spożywanych 2–3 razy w tygodniu.

Makrobiotycy mogą również włączać do jadłospisu ryby (przede wszystkim chude), jaja i drób (z ekologicznych hodowli), nasiona i pestki (spożywane w formie przekąski w małych ilościach) i kilka razy w tygodniu świeże lub naturalnie suszone owoce (z pominięciem owoców egzotycznych, bananów i cytrusów). Do słodzenia stosują naturalny słód jęczmienny albo ryżowy (od czasu do czasu może to być syrop daktylowy lub syrop z agawy), do smażenia – nierafinowane oleje roślinne tłoczone na zimno. W jadłospisie jest też miejsce na niepasteryzowane masło oraz masło orzechowe i sezamowe, nierafinowaną i niejodowaną sól morską, naturalne sosy sojowe i pastę miso.

JAK DOBRZE, ŻE TO REKLAMA KSIĄŻEK

Cesarskie cięcie i poród po cięciu cesarskim
35 PLN Z KODEM “CC10” -10%
Jak zrozumieć małe dziecko
35 PLN
Zamiast wychowania
31 PLN

Spożywanie i przygotowywanie posiłków

Posiłki spożywane są w momencie odczuwania głodu, 2–3 razy dziennie. Ostatni posiłek musi być zjedzony na ok. 3 godziny przed snem. Każdy posiłek powinien zawierać warzywa i ziarna, zaleca się też, aby był jedzony w odpowiednich warunkach: w ciszy i spokoju. Posiłek ma być celebrowany, ważne jest powolne i dokładne przeżuwanie.

Jedzenie przyrządza się na wiele sposobów. Można gotować, piec, smażyć. Nie można natomiast podgrzewać posiłków w mikrofalówce, a do gotowania i smażenia nie zaleca się używania naczyń z aluminium i teflonu.

Przeczytaj: 5 zasad diety naturalnej

Foto: flikr.com/lelivingandco

Autor/ka: Olga Pietraszewska

Może pisać niemal o wszystkim, ale najbardziej lubi o tym, co ją interesuje i jest jej bliskie. Dlatego chętnie pisze o naturalnych kosmetykach, zdrowej żywności, świadomym kupowaniu. Pisanie sprawia jej przyjemność, pomaga się wyciszyć i zrelaksować. Tak, jak gotowanie, wizyta w fitness clubie i zatopienie się w ciekawej lekturze. Mama 4-letniej Leny, żona fajnego męża. Choć czasu dla siebie nie ma zbyt wiele, to nie narzeka. Bo lubi swoje życie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *