fbpx
DZIEŃ DZIECKA - Zrób niespodziankę!
| Niezbędnik aktywnego malucha, czyli 5 rzeczy, o których powinni pamiętać rodzice

Niezbędnik aktywnego malucha, czyli 5 rzeczy, o których powinni pamiętać rodzice

Jeśli dziecko od najmłodszych lat życia ochoczo garnie się do sportu, to jest to powód do dumy. Aktywność fizyczna sprzyja rozwojowi ruchowemu i zdrowiu. Pamiętajmy jednak, że nasi podopieczni nie są jeszcze świadomi potrzeb swojego organizmu i czyhających na nie zagrożeń. Dlatego jako rodzice musimy zadbać o ich bezpieczeństwo i pomóc w nabraniu odpowiednich nawyków.

Dieta małego sportowca

Dziś już kilkuletnie dzieci rozpoczynają swoją przygodę ze sportem w formie zorganizowanej, na przykład trenując piłkę nożną. Trzy- czy czteroletnie szkraby spotkamy także na wycieczkach rowerowych z rodzicami. Dieta odpowiednia dla aktywnego malucha jest podobna do menu aktywnych osób dorosłych. Jednak organizm dziecka wciąż się rozwija, dlatego dostarczenie mu wszystkich składników odżywczych odgrywa jeszcze bardziej istotną rolę.
Podstawę diety małego sportowca stanowią węglowodany złożone o średnim i niskim indeksie glikemicznym.

Dobre źródło stanowi między innymi pieczywo razowe i makaron pełnoziarnisty. W diecie powinny znaleźć się ponadto świeże owocowe i warzywa. Bardzo istotną rolę odgrywa także białko w postaci drobiu, cielęciny czy ryb, roślin strączkowych oraz twarogu. Posiłki powinny być urozmaicone, a rolą rodzica jest dopilnowanie, by pociecha otrzymała optymalną porcje energii, zwłaszcza przed planowanym wysiłkiem.

Nawadnianie organizmu

Równie ważne jest regularne nawadnianie organizmu. Siedmiolatek powinien w ciągu doby wypijać około 1,75 l wody, zaś dziesięciolatek przeciętnie ponad dwa litry. Należy do tego dodać mniej więcej 0,5 l wody na każdą godzinę wysiłku. To właśnie woda mineralna (niekoniecznie źródlana) doskonale odpowiada potrzebom aktywnych maluchów. Warto postawić także na napoje zawierające elektrolity, na przykład sok pomidorowy, a raczej zrezygnować z tych mocno dosładzanych.

Ochrona przed siniakami i kontuzjami

Wzmożona aktywność fizyczna najmłodszych prędzej czy później doprowadzi do drobnych urazów. Ważne, aby skończyło się na siniakach, najwyżej stłuczeniach, a nie groźnych kontuzjach stawów i kości. Dlatego w każdym sporcie należy zapewnić dziecku bezpieczne warunki. W przypadku piłki nożnej niezbędne są ochraniacze. Warto dowiedzieć się również, czy sztuczna murawa nie wpływa niekorzystnie na dziecięce stawy. Podczas przejażdżki na rowerze, rolkach czy łyżwach obowiązkowym elementem wyposażenia jest kask. Tak jak w przypadku piłki nożnej, w razie upadku zbawieniem mogą okazać się ochraniacze na stawy.

Odpowiednia ochrona znacznie niweluje ryzyko kontuzji. Jednak siniaki i stłuczenia stanowią codzienność każdej osoby aktywnej, szczególnie najmłodszych, którzy dopiero poznają swoje ciało i uczą się koordynacji ruchowej. Stłuczone miejsce warto jak najszybciej obłożyć lodem, a przynajmniej butelką z zimną wodą, by obrzęk się nie rozprzestrzeniał. Istnieje ponadto wiele sposobów na domowe okłady, jednak lepiej wybrać kompleksowy preparat do smarowania miejsc pokrytych siniakami i niewielkimi krwiakami. Warto wówczas sięgać po bezpieczne produkty bogate w naturalne składniki, które działają chłodząco i przyczyniają się do redukcji obrzęku oraz zaczerwienienia. Jednym z nich jest specjalnie stworzony dla dzieci od trzeciego roku życia nowy żel Fastum Junior, który bardzo szybko się wchłania, nie pozostawiając tłustych plam.

Zabezpieczenie skóry przed promieniowaniem UV

Siniaki czy stłuczenia to nie jedyne zagrożenia dla delikatnej i wrażliwej dziecięcej skóry. Podczas aktywności w cieplejszych porach roku zagrożenie stanowi promieniowanie UV, dlatego rodzice powinni zadbać o ochronę w postaci odpowiedniego preparatu z filtrem. Do obowiązkowych akcesoriów należy nakrycie głowy, na przykład czapeczka z daszkiem, a także okulary przeciwsłoneczne, które chronią oczy przed promieniowaniem UV. W wyjątkowo słoneczne dni wszyscy, a szczególnie maluchy, powinni unikać przebywania na otwartej przestrzeni w godzinach południowych.

Strój dostosowany do aktywności

Ochraniacze i kaski to ważne elementy wyposażenia aktywnych maluchów. Nie możemy jednak zapominać o ubraniu stosownym do pogody i wysiłku. Odpowiedni dobór stroju, który zabezpieczy organizm dziecka przed przegrzaniem, wychłodzeniem, niektórymi urazami i nie będzie krępował ruchów to podstawa. Wbrew pozorom latem lepiej sprawdzą się przewiewne ubrania z długim rękawem, bo chronią dziecko przed promieniowaniem UV. Należy jednak pamiętać, że dziecięca skóra jest narażona na promieniowanie UV przez cały rok, dlatego krem z filtrem jest wskazany także podczas zimowych aktywności na stoku.


Marlena Jakubik

Tekst pochodzi od redakcji dziecisawazne.pl lub od partnera
Odwiedź stronę autorki/autora:


Przeczytaj więcej:

natuli.pl
Uważność – najlepsze książki dla dzieci i dorosłych

OKULARY
Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci

rodzina
,,Kochać to nie znaczy martwić się, kochać to znaczy ufać” – krótki tekst o byciu matką

zdrowie
Czy antybiotyki przyjmowane przed ciążą i w jej trakcie wpływają na zdrowie dziecka?

edukacja alternatywna
Czym jest “kultura błędu” i dlaczego nie warto wytykać błędów uczniom? Fragment książki “Nowa szkoła”

naturopatia
Jak leczyć wiosenne przeziębienie?

zdrowie
Bliskość sprawia, że dzieci są zdrowsze!

wywiady
“Weganizm jest prosty i można z nim żyć bez poczucia straty”. Rozmowa z Asją Michnicką

edukacja alternatywna
Nie dajmy się zadaniom domowym! Czego dzieci naprawdę potrzebują po wyjściu ze szkoły?

edukacja alternatywna
Dlaczego tak trudno zmienić polską szkołę? Fragment książki “Nowa szkoła”

edukacja alternatywna
“Nowa szkoła” to książka dla gotowych na zmianę polskiej szkoły

edukacja alternatywna
Jak uczy się mózg i jak szkoła może wspierać naturalne procesy uczenia się?