100+ prezentów na DZIEŃ DZIECKA > zobacz
| Profilaktyka próchnicy u niemowląt

Profilaktyka próchnicy u niemowląt

Profilaktyka próchnicy u dziecka:

  • w ciąży szczególnie dbaj o zęby, idź do dentysty (co najmniej 2 razy), wylecz próchnicę, usuń plomby amalgamatowe (stan zębów ma szczególne znaczenie dla stanu krwi; plomby amalgamatowe należy usunąć przed poczęciem albo po porodzie, ponieważ podczas ich usuwania zazwyczaj dochodzi do przejściowego wzrostu poziomu rtęci w organizmie, dlatego wykonanie tego zabiegu zwłaszcza w pierwszych 3 miesiącach ciąży jest niebezpieczne)
  • kiedy karmisz piersią, dbaj o higienę jamy ustnej i dobre odżywianie
  • jak najdłużej karm dziecko piersią
  • nie całuj dziecko w usta

Jeżeli używasz butelki i smoczka:

  • nie oblizuj smoczka ani łyżeczek dziecka
  • jak najkrócej podawaj dziecku butelkę ze smoczkiem
  • nie pozwól, aby dziecko ssało smoczek od butelki dłużej niż to jest konieczne
  • nie powiększaj otworów w smoczku od butelki
  • dbaj o odpowiedni smoczek uspokajający dla dziecka
  • zmieniaj smoczek co miesiąc
  • postaraj się jak najszybciej zrezygnować z podawania smoczka
  • w miarę możliwości jak najszybciej zrezygnuj z podawania napojów dziecku w “kubku niekapku” na rzecz zwykłych, plastikowych kubeczków
  • dbaj o odpowiednią higienę jamy ustnej dziecka i używaj ekologicznej pasty do zębów

Odżywianie a próchnica u dzieci:

  • stosuj zdrową dietę, ponieważ ma to zasadnicze znaczenie również dla zdrowia zębów dziecka
  • jak najwcześniej wprowadź pokarmy o stałej konsystencji
  • pamiętaj, że próchnica nie powstaje m.in. od dużej ilości cukru, tylko od częstego przyjmowania cukru
  • ogranicz podawanie dziecku tzw. węglowodanów oczyszczonych, np. biały cukier i wyroby z niego, biała mąka i wyroby z niej, biała sól, a także większość produktów i pokarmów technologicznie przetworzonych
  • naucz dziecko pić wodę i unikaj podawania słodzonych napoi
  • ogranicz podjadanie pomiędzy posiłkami głównymi
  • przed spaniem, po umyciu zębów podawaj dziecku tylko wodę
  • staraj się swoim przykładem zachęcać dziecko do stosowania zdrowej diety.

Renata Szwinta-Sadowski

Położna z zawodu i zamiłowania. Od ponad 20 lat mieszka i praktykuje w Niemczech. Mama 3 dzieci. Prowadzi kompleksową opiekę położniczą: wizyty domowe podczas całej ciąży, uczestnictwo w porodzie oraz opieka poporodowa nad dzieckiem i mamą. Jest doradcą laktacyjnym. Zajmuje się akupunkturą i homeopatią oraz propagowaniem idei porodów naturalnych i alternatywnych metod pielęgnacji dzieci. Posiada doświadczenie w zakresie prowadzenia kursów szkoły rodzenia oraz indywidualnych konsultacji we współpracy z gabinetami ginekologiczno-położniczymi.
Odwiedź stronę autorki/autora:




Książeczki Pucio – zabawy logopedyczne dla najmłodszych

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

“Nie jestem szalona, jestem cykliczna” – rozmowa z Samią o cyklicznej naturze kobiet

“Wiem, jak bardzo mnie kochacie i martwicie się, że nie chcę jeść nowych rzeczy”. List dziecka z neofobią żywieniową

5 przepisów na niesamowite lody z bananów!

Przejdz do: