Kategorie
Dieta naturalna

Szybkie sosy do letnich sałatek

letni sos do kiszonek:
ucieramy (w moździerzu, filiżance, kubku…) 3-4 łyżki oliwy extra virgin (lub oleju), z łyżką octu ryżowego (lub winnego), łyżeczką syropu klonowego (lub miodu), łyżeczką gomasio i kilkoma listkami świeżej bazylii.

  • letni sos do kiszonek:
    ucieramy (w moździerzu, filiżance, kubku…) 3-4 łyżki oliwy extra virgin (lub oleju), z łyżką octu ryżowego (lub winnego), łyżeczką syropu klonowego (lub miodu), łyżeczką gomasio i kilkoma listkami świeżej bazylii. Pod koniec dodajemy 2-3 łyżki roztartego świeżego pomidora
  • sos do zielonych surówek:
    ucieramy w misce surowe żółtko (z jaj oznaczonych cyfrą: 0 lub 1) z łyżeczką gomasio. Wciąż ucierając, dodajemy powoli 4 łyżki oliwy extra virgin. Pod koniec dodajemy łyżeczkę dobrego octu i ½ łyżeczki startego świeżego imbiru

  • sos musztardowy do warzyw korzeniowych:
    ucieramy 4 łyżki oliwy extra virgin z łyżeczką gomasio, łyżką sosu shoyu i łyżeczką dobrego octu. Pod koniec dodajemy łyżkę musztardy (najlepiej własnej produkcji). Sos jest znakomity do gotowanych warzyw korzeniowych: selera, pasternaka, ziemniaków, marchewki itd.
  • sos do sałatek z przewagą warzyw kapustnych:
    dokładnie ucieramy 2 łyżki dobrego, naturalnie fermentowanego octu, z solą i mieszanką pieprzu białego, ziołowego i majeranku. Następnie dodajemy 3-4 łyżki oliwy lub oleju extra virgin, drobno pokrojony koperek i szczyptę estragonu. Sos polecany szczególnie do sałatek z kalafiorem, brokułami i brukselką
  • sos do sałatek z pomidorami:
    ucieramy pieprz ziołowy, biały, oregano z 2-3 łyżkami soku z cytryny, 3-4 łyżkami oliwy extra virgin i szczyptą suszonego imbiru. Pod koniec dodajmy rozdrobnione listki bazylii
  • sos do letnich warzyw strączkowych:
    2 łyżki soku z cytryny ucieramy z majerankiem, cząbrem ogrodowym i tymiankiem. Dodajemy zmiażdżony ząbek czosnku i 3-4 łyżki dobrej oliwy oraz łyżkę syropu klonowego lub miodu
  • Wszystkie przyprawy ziołowe użyte do sosów letnich, jeżeli jest taka możliwość, powinny być świeże. Wiele z nich można uprawiać w mieszkaniu, na parapecie okiennym, np. bazylię. Jeżeli nie mamy świeżych warzyw, stosujemy przyprawy suszone pamiętając, że suszone przyprawy to koncentrat i dodajemy ich o wiele mniej, niż świeżych.

    Foto: haraldwalker

    Autor/ka: Kazimierz Kłodawski

    Specjalista z zakresu żywienia człowieka i szeroko pojętej promocji zdrowia. Od 20 lat wegetarianin i makrobiotyk. Z zamiłowania filozof, ekolog i przyrodnik. Autor książki „Rok z makrobiotyką” oraz licznych artykułów na temat filozofii zdrowia oraz naturalnego stylu życia i odżywiania (publikacje m.in.: „Wegetariański Świat”). Od kilkunastu lat prowadzi Szkołę Żywienia Naturalnego, promującą ideę zdrowego, naturalnego i twórczego życia.

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.